کتاب سفرنامه ی تاورنیه

Les Six Voyages de Jean-Baptiste Tavernier
کد کتاب : 28438
مترجم : حمید ارباب شیرانی
شابک : 978-9644482175
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 398
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 1676
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب سفرنامه ی تاورنیه اثر ژان باتیست تاورنیه

"سفرنامه ی تاورنیه" کتابی است از بازرگان و جهانگرد معروف فرانسوی، "ژان باپتیست تاورنیه" که در آن شرح سفرهایش به ایران بین سال های 1632 و 1668 را گردآوری نموده است. او در این سفرنامه، به موضوعات بسیار جالبی پیرامون ایران اشاره کرده که اطلاعات قابل توجهی را از آن برهه ی تاریخی در اختیار خوانندگان می گذارد.
"ژان باپتیست تاورنیه" ابتدا وسعت ایران و تقسیم بندی ایالات آن را مدنظر قرار داده و سپس به مواردی همچون گل و گیاه و میوه ها، مروارید و فیروزه و حیوانات مختلف در ایران پرداخته است. وی شیوه ی معماری در ایران را نیز زیر ذره بین برده و به وصف اصفهان که در آن دوره پایتخت ممالک پادشاه ایران بود می پردازد. در "سفرنامه ی تاورنیه" مطالبی پیرامون مذهب ایرانیان و مراسم مختلف عزاداری و جشن نیز آمده است و به زرتشتیان، اصل و نسب، کتاب ها و آداب و رسوم مختلفشان هم اشاره شده است. علاوه بر اسلام و زرتشت، "تاورنیه" مذهب ارمنیان و آداب و اصول ایشان را نیز هم مورد بررسی قرار داده و در بخشی از سفرنامه به چگونگی پذیرفته شدن خودش در دربار ایران و هدایا و افتخاراتی که شاه ایران به وی عرضه کرد، سخن گفته است.
او در ادامه به وقایع خاصی که در روزگار سلطنت شاه عباس در ایران اتفاق افتاد و ویژگی های سلطنت شاه سلیمان نیز اشاره می کند و پس از شرح شیوه ی حکومت در ایران، به آداب و رسوم ایرانیان، بیماری های معمول و روش درمان آن ها، مهمانی ها و خوراک های معمول، ازدواج، مرگ، راه هایی که شهرهای مختلف ایران را به هم متصل می کرد و سکه های ایران می پردازد.

کتاب سفرنامه ی تاورنیه

ژان باتیست تاورنیه
ژان باتیست تاورنیه (۱۶۰۵–۱۶۸۹م)، جهانگرد و بازرگان معروف فرانسوی است که در عصر صفوی بارها به ایران و مشرق زمین سفر کرد. سفرنامهٔ او در شرح وقایع دورهٔ صفویه و وقایع دربار صفوی دارای اهمیت بسیار است.
قسمت هایی از کتاب سفرنامه ی تاورنیه (لذت متن)
اگر اولین تعلیم دومین تولد باشد من بامیل سفر کردن پا به جهان گذاشته ام. شهرتی که پدرم در مباحث جغرافیا داشت و گفتگوهایی که بیشتر دانشمندان در حضور من با پدرم می کردند و من با علاقه گوش می دادم میل سفر را در من بیدار کرد. ..من در حال رفتن به راتیسبون بودم که پر ژوزف به من پیشنهاد کرد که همراه نمایندگان او به سفری که نقشه اش را کشیده بود به قسطنطنیه وفلسطین بروم.