کتاب دانش هرمنوتیک و مطالعه تاریخ

Hermeneutics and the Study of History
کد کتاب : 28709
مترجم :
شابک : 978-9643119782
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 590
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1996
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 9 اردیبهشت

معرفی کتاب دانش هرمنوتیک و مطالعه تاریخ اثر ویلهلم دیلتای

فیلسوف و مورخ فرهنگ ویلهلم دیلتای (1833-1911) تأثیر قابل توجه و مستمری بر فلسفه قاره قرن بیستم و در طیف وسیعی از رشته های علمی داشته است. کتاب «دانش هرمنوتیک و مطالعه تاریخ» سومین جلدی است که در مجموعه شش جلدی مهمترین آثار وی در انتشارات دانشگاه پرینستون منتشر شده است. قسمت اول سه اثر وی در زمینه هرمنوتیک و تاریخ آن را در دسترس قرار می دهد: "سیستم هرمنوتیک شلایرماخر در رابطه با هرمنوتیک پروتستان قبلی" (مقاله جایزه سال 1860) ؛ "درباره درک و هرمنوتیک" (68-1867) ، بر اساس یادداشتهای سخنرانی دانش آموزان ، و "ظهور هرمنوتیک" (1900) ، که تاریخ هرمنوتیک را به یونان هلنیستی باز می گرداند. تمام مکمل های این مقاله معروف در اینجا ترجمه شده است ، برخی از آنها برای اولین بار است. در آنها ، دیلتای سه آپوریای فلسفی در مورد هرمنوتیک بیان می کند و یک همگرایی نهایی بین فهم و تبیین را ارائه می دهد.


بخش دوم ترجمه مقالات مروری توسط دیلتی در مورد استفاده باکل از تاریخ آماری و تاریخ فرهنگی بورکهارت را ارائه می دهد. مقاله ای "فردریش شلوسر و مشکل تاریخ جهانی ؛" و یک سخنرانی به یاد سالهای اولیه او به عنوان شاگرد بوکه ، جاکوب گریم ، مامسن ، رانکه و ریتر. این مقاله همچنین حاوی مقاله مهم تاریخی "قرن هجدهم و جهان تاریخی" است که در آن دیلتای روشنگری را مورد بررسی مجدد قرار می دهد تا سهم قابل توجه خود را در ظهور آگاهی تاریخی نشان دهد.

کتاب دانش هرمنوتیک و مطالعه تاریخ

ویلهلم دیلتای
ویلهلم دیلتای زاده ی ۱۹ نوامبر ۱۸۳۳ و درگذشته ی ۱ اکتبر ۱۹۱۱ مورخ، جامعه‌شناس، روان‌شناس و فیلسوف آلمانی‌ست. او و ماکس وبر از بنیان‌گذاران جامعه‌شناسی تفهمی به‌شمار می‌رود. دیلتای از جمله اندیشمندانی است که آثارش به زبان انگلیسی قدری دیر ترجمه شده‌اند. آثار این فیلسوف در سال ۱۹۸۹ به زبان انگلیسی برگردان شدند.
قسمت هایی از کتاب دانش هرمنوتیک و مطالعه تاریخ (لذت متن)
موضوع دانش هرمنوتیک در اصل، فهم متن کتاب مقدس است نزد مومنان آن. نسبت انجیل های چهارگانه با یکدیگر، نسبت هر یک از آن ها با شخص مسیح و نسبت آن ها با عهد عتیق بخصوص تورات از قدیم ترین ایام شکل گیری مسیحیت مورد بحث متکلمان و مقامات کلیسا و انجیل شناسان بوده است. واژه « هرمنوتیک » اصلا واژه ای یونانی است و حتی نام کتاب عبارت ( باری ارمینیاس ) ( ۱) ارسطو برگرفته از همین واژه و به معنی کلام، تفسیر کلام و فهم کلام است. با شکل گیری مسیحیت این دانش به فهم مفاد کتاب مقدس اختصاص یافت و در عصر جدید بود که فهم هر متنی خواه کتاب مقدس خواه شعر فلان شاعر خواه... موضوع دانش هرمنوتیک واقع شد.

آنچه امروز در متون فلسفی « تفکر تاریخی » نامیده می شود در قرن هجدهم به دست ویکو، ولتر، منتسکیو و هیوم بنا نهاده شد و در قرن نوزدهم به دست اگوست کنت، جان استوارت میل و دیلتای نهادینه شد و البته سهم متفکرانی چون تورگو، کندورسه، گیبون و سرانجام کانت و هگل در این زمینه به جای خود محفوظ است؛ بخصوص « فهم تاریخی » محصول تفکر دو متفکر آلمانی، کانت و هگل، است و سرانجام دیلتای این نهاد فکری یا، به قول خودش، این « برابرنهاد » را به کمال رساند. « تفکر تاریخی » اجمالا حاوی عناصر فکری زیر است: ۱. افعال انسان، از سرودن شعر یا تراشیدن مجسمه گرفته تا شخم زدن زمین، جنگ و کشتار و اختراع ماشین، متناسب با اقتضائات زمان...