کتاب نهضت آشنایی ایرانیان با پیر کورنی در عصر قاجار

Iranians' acquaintance with Pierre Corney
تراژدی حکایت ردگون خواهر پادشاه پارت
کد کتاب : 40681
شابک : 978-6004610322
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 368
سال انتشار شمسی : 1399
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 19 اردیبهشت

معرفی کتاب نهضت آشنایی ایرانیان با پیر کورنی در عصر قاجار اثر نیایش پورحسن

کتاب نهضت آشنایی ایرانیان با پیر کورنی در عصر قاجار: تراژدی حکایت ردگون، خواهر پادشاه پارت - جلد سوم نوشته نیایش پورحسن، از مجموعه سیری در تاریکی های نمایش و ادبیات نمایشی ایران در عصر قاجار، به تاریخ نمایش ایران در دوران قاجار می پردازد و یک نمایش نامه تراژیک آن دوره را تحلیل می کند.

کشور فرانسه بعد از دوران رنسانس به لحاظ زمینه های فکری، فرهنگی، فلسفی و هنری همواره به عنوان یکی از متمدن ترین ملل اروپایی به شمار می رفت. از این زمان به بعد که زبان فرانسه به عنوان زبان اصلی دنیای متمدن پذیرفته شد، نه تنها دربارها و درباریان پذیرش این زبان را به نوعی تشخص اشرافی قلمداد می کردند، بلکه حتی بسیاری از روشنگران دنیا نیز که مجذوب افکار روشنگرانۀ فرانسه شده بودند آن را وسیله ای جهت کسب افکار مترقی و تجدد به شمار می آوردند.

کشور ما نیز که از دوران صفوی روابط خود را به تدریج با فرانسه آغاز نمود و چه بسا آن کشور را بعد از این دوران به عنوان فرنگ قلمداد می ساخت، در دوران دومین پادشاه قاجار یعنی «فتحعلی شاه» که از استعمار دولت های روس و انگلیس به ستوه درآمد روابط خود را با این کشور ارتقاء و گسترش داد. از این رو اخذ زبان و مظاهر تمدن فرانسه در طی روابط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران با سایر ملل، بیش از سایر زبان ها و فرهنگ ها مورد پذیرش ایرانیان قرار گرفت و روشنگران و دولتمردان ایرانی نیز بیش از انگلیس و روس گرایشی شدید به زبان و فرهنگ فرانسه پیدا کردند.

زبان و ادبیات فرانسه که پیش از ورود به ایران به منزلۀ اندیشه های مترقی روشنگرانه به ممالک روس، عثمانی و عرب راه یافته و عمیقا این کشورها را تحت تأثیر خود قرار داده بود، مسبب شد که در عصر قاجار آثار فرانسوی نیز به هر نحو روشنگران تجددخواه ایرانی را مجذوب خود ساخته و آن آثار با استفاده از زبان فرانسه یا زبان های دیگر مورد تبلیغ و حتی ترجمه در کشور ما قرار بگیرد.

کتاب نهضت آشنایی ایرانیان با پیر کورنی در عصر قاجار

نیایش پورحسن
نیایش پورحسن در خانواده‌ای فرهنگی متولد شد و از کودکی آثار نویسندگان مطرح جهان همچون برشت و شکسپیر را مطالعه کرده است. وی مدرک تحصیلی کارشناسی مرمت و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی دارد و سال‌هاست در حوزه تئاتر و ادبیات نمایشی به تحقیق و مطالعه می‌پردازد.از آثار او می‌توان به کتاب‌های زیر اشاره کرد:۱- آشنایی ایرانیان با تئاتر و تماشاخانه‌های اتریش در عصر قاجار و آتش‌سوزی تماشاخانه "رینگ" وین به روایت اسناد و مدارک عصر ناصری۲- تاریخچه آشنایی ایرانیان با تئاتر و ...
دسته بندی های کتاب نهضت آشنایی ایرانیان با پیر کورنی در عصر قاجار
قسمت هایی از کتاب نهضت آشنایی ایرانیان با پیر کورنی در عصر قاجار (لذت متن)
«کلئوپاترا تئا» که به معنای «کلئوپاترای زیبا» می باشد در حدود سال 164 ق. م در مصر به دنیا آمد. پدرش «بطلمیوس ششم» (185-145 ق. م) یکی از پادشاهان مصر باستان و از دودمان بطلمیوسی است. «بطلمیوس» بنا به شیوۀ فرعون ها با خواهرش یعنی «کلئوپاترای دوّم» (185-116 ق. م) ازدواج نمود و از این وصلت «کلئوپاترا تئا» زاده شد. «کلئوپاترا تئا» در مصر بزرگ شد و ابتدا به نامزدی عمویش «بطلمیوس هشتم» پادشاه «سیرین» درآمد، اما طولی نکشید که این نامزدی به هم خورد و «بطلمیوس هشتم» (182-116 ق. م) با خواهر دیگر وی یعنی «کلئوپاترای سوّم» (حدود 160-101 ق. م) ازدواج نمود.