کتاب کتاب نهضت «الکساندر دوما» در دوره قاجار - کتاب دوم

Alexander Dumas in the Qajar period
کاترین هووارد - درام رمانتیک منثور در ۵ پرده و ۸ تابلو
کد کتاب : 40691
شابک : 978-6004612357
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 327
سال انتشار شمسی : 1399
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 3 اردیبهشت

معرفی کتاب نهضت «الکساندر دوما» در دوره قاجار - کتاب دوم اثر نیایش پورحسن

کتاب نهضت الکساندر دوما در دوره قاجار و کاترین هووارد - جلد هشتم (ب) نوشتۀ نیایش پورحسن، از مجموعه سیری در تاریکی های نمایش و ادبیات نمایشی ایران در عصر قاجار، به نقش و تأثیر میرزایوسف خان اعتصام الملک در نهضت ترجمۀ عصر قاجار و ادبیات نمایشی این دوره می پردازد و یکی از نمایش نامه های قدیمی دوما را تحلیل و بررسی می کند.
کتاب حاضر شامل سه بخش به قرار: «زندگانی، آثار و تأثیرات میرزایوسف خان اعتصام الملک»، «تحلیل و معرفی درام کاترین هووارد» و «درام کاترین هووارد» است.
بی گمان خدمات و تأثیرات اعتصام الملک در ادبیات نمایشی ایران در دورۀ قاجار به حدی وسیع و ارزنده است که جا دارد پس از گذشت بالغ بر یک قرن، بیشتر مورد توجه واقع شود. از این رو کتاب حاضر سعی دارد که شرح احوال و آثار و خدمات وی را در حد بضاعت به جامعۀ هنری و نمایشی و ادبی ایران معرفی نماید.
اعتصام الملک که از خاندان سرشناس و مستوفیان نجیب زادۀ قاجار بود، همانند بسیاری از آن ها در پی کسب لقب و شهرت و مقام نبود و بیشتر عمر خود را وقف تحصیل و تألیف و ترجمه نمود.
وی در دوران جوانی اگرچه به زمرۀ تجددخواهان و مشروطه طلبان پیوست، اما برخلاف بسیاری از اطرافیانش، گرایش و مسلک اعتدالیون را در پیش گرفت و از این رو شاید بیش از هر روشنگر عصر خود بینش سیاسی اش را در لوای آثار تألیفی و ترجمه هایش ارائه داد. استغنای طبع و عزت نفس و نوآوری ها و خدمات وی برای جامعۀ ادبی آن روزگار ایران به حدی تحسین برانگیز بود که مسبب شد علامه «دهخدا» شرح زندگانی اش را بنویسد، علامه «بهار» ابتکار وی در عرصۀ مطبوعات را الگو و سرمنشأ نشریۀ خود یعنی مجلۀ «دانشکده» قرار دهد، «حسینقلی خان مستعان» از رهروان و پیروان او در زمینۀ ترجمۀ آثار مکتب رمانتیک شود و نام و یاد این مرد دلگرمی و قوت بخش شاعرانی همچون «نیما یوشیج» گردد.

در این مجلد نیز یکی دیگر از ترجمه های بی نظیر وی از درام های الکساندر دوما برای نخستین بار به صورت کامل عرضه شده است. این درام «کاترین هووارد» است که در سال 1834 م. از سوی دوما نگارش و اجرا شد و نزدیک به شش دهه بعد از سوی اعتصام الملک در حوالی سال های 1325-1324 ق. ترجمه گردید اما هیچ وقت انتشار نیافت و برای همیشه به فراموشی سپرده شد.

این درام که در آخرین روزهای سلطنت مظفرالدین شاه قاجار و هم زمان با روزهای صدور فرمان مشروطه به شیوایی ترجمه شد، بی گمان از جمله انتخاب های آگاهانۀ متون نمایشی در دورۀ قاجار بود که در بطن خود حاوی مصادیقی از فساد دستگاه سلطنتی انگلستان و به عبارتی حکام و صاحب منصبان عصر قاجار بوده است.

کتاب کتاب نهضت «الکساندر دوما» در دوره قاجار - کتاب دوم

نیایش پورحسن
نیایش پورحسن در خانواده‌ای فرهنگی متولد شد و از کودکی آثار نویسندگان مطرح جهان همچون برشت و شکسپیر را مطالعه کرده است. وی مدرک تحصیلی کارشناسی مرمت و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی دارد و سال‌هاست در حوزه تئاتر و ادبیات نمایشی به تحقیق و مطالعه می‌پردازد.از آثار او می‌توان به کتاب‌های زیر اشاره کرد:۱- آشنایی ایرانیان با تئاتر و تماشاخانه‌های اتریش در عصر قاجار و آتش‌سوزی تماشاخانه "رینگ" وین به روایت اسناد و مدارک عصر ناصری۲- تاریخچه آشنایی ایرانیان با تئاتر و ...
دسته بندی های کتاب نهضت «الکساندر دوما» در دوره قاجار - کتاب دوم
قسمت هایی از کتاب نهضت «الکساندر دوما» در دوره قاجار - کتاب دوم (لذت متن)
در تمام روز مقدس در تاریخ اول نوامبر 1541 م. ناگهان هنری در کلیسای سلطنتی حضور یافت و به طور معمول برای کاترین دعا نمود. اما در همین هنگام حکم بازداشت ملکه به دستش رسید که تمام خیانت های او شرح داده شده بود. در تاریخ 7 نوامبر درحالی که هنوز شانزده ماه از ازدواج کاترین با هنری می گذشت، کاترین در دادگاهی که برعلیه او تشکیل شده بود به جرم خیانت به شاه محکوم گردید.

کاترین بالغ بر سه ماه را به جرم زناکاری و خیانت در زندان به سر برد. در طی این سه ماه مواردی مبنی بر روابط جنسی و احساسی سابقش با فرانسیس درهام باعث تأخیر حکم سلطنتی شد و درضمن دادگاه به هنری اجازه داد که با لغو این ازدواج از اعدام کاترین نیز صرف نظر کند. اما کاترین به طور قاطعانه هرگونه سازش را رد نمود و به ارتباط جنسی خود با درهام بیش از پیش تأکید می نمود. کاترین در تاریخ 23 نوامبر 1541 م. از منصب ملکۀ انگلیس عزل شد و حلقۀ زناشویی را ناگزیر به شاه بازگرداند. هنری در دادگاه «هامپتون» که مدتی بعد برگزار شد از دیدن کاترین امتناع نمود، اما با این حال ازدواجش با کاترین را به طور رسمی لغو نکرد.