کتاب غزالی نامه

Ghazzali Nameh‏
کد کتاب : 56663
شابک : 978-9644015090
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 592
سال انتشار شمسی : 1397
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب غزالی نامه اثر جلال الدین همایی

همایی در غزالی نامه به شرح زندگی غزالی و بررسی فلسفه، تصوف، اوضاع اجتماعی، علمی و مذهبی دوران او می پردازد، نویسنده اشعار، نامه ها، تالیفات و اقدامات امام غزّالی را مورد توجه قرار داده و به معرفی اساتید، شاگردان، دوستان، معاصران و همدرسان او روی آورده است. مولف علاوه بر شناساندن این مرد بزرگ فلسفه و اطرافیانش، نمایی از تاریخ معاصر زندگی او به دست می دهد و از برخی عقایدش پرده می دارد.

کتاب غزالی نامه

جلال الدین همایی
جلال‌الدین همایی زادهٔ ۱۳ دی ۱۲۷۸ در اصفهان – درگذشتهٔ ۲۹ تیر ۱۳۵۹ در تهران نویسنده، ادیب، شاعر، ریاضی‌دان و تاریخ‌نگار معاصر است. همایی قرآن و الفیه را از حفظ داشت و در شعر تخلصش «سنا» بود. او با جفر، اسطرلاب و نجوم قدیم نیز آشنا بود. وی یکی از حروف (مجلدات) لغت‌نامه دهخدا را نیز تدوین کرده‌است. وی نوه همای شیرازی است.
قسمت هایی از کتاب غزالی نامه (لذت متن)
مجاهده غزّالی در راه دین و حقیقت آثار فراوان داشت. روش علمی و عملی او تاثیری عجیب در جامعه اسلام کرد و روی اصلاحات او انقلابی بزرگ پدید آمد. مردم عوامّ که گوسفند شیرده روسای روحانی بودند به مقایسه گفتار و رفتار غزّالی با دیگران کم کم از خواب گران بیدار شدند و دیگر زیر بار علمای جاه طلب و فقهای دنیا پرست نمی رفتند و در جستجوی علمای حقیقی بودند. یک دسته از علما راستی در صدد اصلاح خود برآمدند و جمعی هم مجبور شدند که هرچند به حسب ظاهر و محض جلب خاطر عوام باشد روش خود را عوض کنند. اما آنان که اصلاحات غزّالی را مخالف مقاصد و آرزوهای دنیاوی و سدّ راه جاه طلبی خویش می دیدند او را تکفیر کردند و نسبت مجوسیّت و زندقه و بددینی به او دادند.