کتاب لائیسیته

Laïcité et droits de l'homme
  • 30,000 تومان
  • تمام شد ، اما میاریمش 😏
  • انتشارات: آگه آگه
    نویسنده:
کد کتاب : 63347
مترجم :
شابک : 978-9643291303
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 144
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1989
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب لائیسیته اثر گی آرشه

در حقوق، لائیسیته «اصل جدایی در دولت جامعه مدنی و جامعه دینی» و «بی طرفی یا بی طرفی دولت در قبال اعترافات دینی» است. این کلمه با بسط ویژگی «موسسات دولتی یا خصوصی که مستقل از روحانیت و کلیساها هستند» را مشخص می کند.
«لائیسیته» با به رسمیت شناختن دین دولتی مخالف است. با این حال، اصل جدایی بین دولت و مذاهب بسته به کشور می تواند کاربردهای متفاوتی پیدا کند.
از نظر لاروس، «لائیسیته» چنین تعریف می شود: «تصور و سازماندهی جامعه بر اساس جدایی کلیسا از دولت و که کلیساها را از اعمال هر گونه قدرت سیاسی یا اداری، و به ویژه سازماندهی آموزش و پرورش محروم می کند. »
از سوی دیگر، برای دایره المعارف فلسفی جهانی، سکولاریسم می‌تواند معنایی متمایز و گسترده‌تر از معنای حقوقی داشته باشد: «ساخت فکری به منظور جلوگیری از تأثیر هر گونه اعتراف بر جامعه، که پیامد آن منع تحمیل یک مذهب مدنی است. در حالی که امور معنوی را به حوزه خصوصی ارجاع می دهد. » خلط بین این معنای فلسفی و معنای حقوقی منشأ بحث های سیاسی متعدد است. کتاب «لائیسیته» نوشته «گی آرشه» به این موضوع مناقشه برانگیز می‌پردازد.

کتاب لائیسیته

گی آرشه
گی آرشه، متولد 1946 در بلژیک؛ استاد فلسفه حقوقی و سیاسی در دانشگاه آزاد بروکسل (ULB) است. او یک سال در میان از سال 1985 تا 2008 در دانشکده حقوق دانشگاه دوک به عنوان استادیار حقوق تدریس می کرد. او همچنین از سال 1992 تا 2008 به عنوان استاد مدعو در دانشگاه اروپای مرکزی در بوداپست تدریس کرد. گی آرشه در حال حاضر در ULB و همچنین در کالج اروپا در بروژ تدریس می کند.