کتاب نامه های سیدمحمدعلی جمالزاده به محمدابراهیم باستانی پاریزی

Name haye Jamalzadeh
کد کتاب : 64898
شابک : 978-6222463014
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 456
سال انتشار شمسی : 1400
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب نامه های سیدمحمدعلی جمالزاده به محمدابراهیم باستانی پاریزی اثر محمد علی جمال زاده

کتاب "نامه های سیدمحمدعلی جمالزاده به محمدابراهیم باستانی پاریزی " اولین سفر زنده‌یاد باستانی پاریزی به اروپا در سال 1348 بود که به همراه دکتر حسین بحرالعلومی در قالب یک سفر تفریحی و آشنایی با آن سرزمین انجام شد. در این سفر ایشان برای اولین بار به دیدار جمالزاده می‌رود و او را در ژنو سوئیس ملاقات می‌کند. البته سابقۀ مکاتبات و ارتباطات نوشته‌ای بین باستانی پاریزی و این نویسندۀ شهیر به سال‌های اولیۀ 1340 برمی‌گردد و در واقع باستانی پاریزی که در آن زمان هنوز نویسنده‌ای تازه‌کار و نسبتا جوان بوده، با فرستادن کتاب‌ها و نوشته‌های خود به جمالزاده در جستجوی تأییدی بر کارهایش از سوی این ادیب فرهیخته و پدر داستان‌نویسی ایران بوده است.

آنچنان که از متن نامه‌های جمالزاده پیداست، به‌جز یکی‌دو مورد، عمدۀ موضوعات مطرح‌شده تنقید یا اظهارنظر مثبت در باب نوشته‌های باستانی پاریزی و دیگر نویسندگان و محققان است و خیلی کمتر موضوعی خصوصی به چشم می‌خورد. با توجه به اختلاف یک نسلی جمالزاده و باستانی پاریزی، در بیشتر نامه‌ها لحن پدرانه قابل تشخیص است. باستانی پاریزی نیز عمدۀ نامه‌های انتقادی مهم و مفصل جمالزاده را در کتاب‌های خودش به چاپ رسانده که حاکی از آن است که با نظر جمالزاده موافق بوده‌اند؛ برای مثال در یکی از نامه‌های اولیه، جمالزاده دربارۀ کتاب «پیغمبر دزدان» از عدم توضیح برخی اصطلاحات به‌کاررفته در کتاب انتقاد کرده بود. در چاپ‌های بعدی این کتاب تقریبا تمام این اصطلاحات توضیح داده شده‌اند.

کتاب نامه های سیدمحمدعلی جمالزاده به محمدابراهیم باستانی پاریزی

محمد علی جمال زاده
سید محمدعلی موسوی جمال زاده (۲۳ دی ١٢٧۰ در اصفهان) نویسنده و مترجم معاصر ایرانی بود. او را پدر داستان کوتاه زبان فارسی و آغازگر سبک واقع گرایی در ادبیات فارسی می دانند.او نخستین مجموعهٔ داستان های کوتاه ایرانی را با عنوان یکی بود و یکی نبود در سال ۱۳۰۰ خورشیدی در برلین منتشر ساخت.جمالزاده در سال ۱۹۶۵ نامزد جایزه نوبل ادبیات گردید. وی تا به امروز در کنار زین العابدین رهنما، حسین قدس نخعی و ابوالقاسم اعتصام زاده به عنوان تنها فارسی زبانان نامزد جایزه نوبل ادبیات شناخته می شوند.داستان های وی انت...
دسته بندی های کتاب نامه های سیدمحمدعلی جمالزاده به محمدابراهیم باستانی پاریزی