کتاب آینه در آینه

Mirror in the mirror
به انتخاب دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی
کد کتاب : 8053
شابک : 978-9646194212
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 220
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2016
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 54
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب آینه در آینه اثر امیرهوشنگ ابتهاج

آینه در آینه مجموعه شعری است از هوشنگ ابتهاج(ه.الف.سایه) که توسط نشر چشمه منتشر شده است. نکته ی جالب توجه در این مجموعه این است که گزینش آنها توسط استاد شفیعی کدکنی صورت گرفته است. ایشان درباره ی نحوه ی گزینش این اشعار چنین می گوید«اگر می خواستم این انتخاب را بر محور اصلی شاهکاری او –که در آن اکثریت با غزل هاست- استوار کنم، شاید برای بعضی از گونه ها و نمونه های دیگر کمتر مجال تجلی حاصل می شد. اما در این گزینش، مقصود اصلی، ارائه نموداری از مراحل مختلف خلاقیت هنری او و نمونه هایی از تجارب گوناگون وی در عالم شعر و شاعری بوده است.»

کتاب آینه در آینه

امیرهوشنگ ابتهاج
امیر هوشنگ ابتهاج روز یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۰۶ در رشت متولد شد. پدرش آقاخان ابتهاج از مردان سرشناس رشت و مدتی رئیس بیمارستان پورسینای این شهر بود. برادران ابتهاج «غلامحسین ابتهاج و ابوالحسن ابتهاج» عموهای او بودند. هوشنگ ابتهاج دوره تحصیلات دبستان را در رشت و دبیرستان را در تهران گذراند و در همین دوران اولین دفتر شعر خود را به نام نخستین نغمه ها منتشر کرد. ابتهاج در جوانی دلباخته دختری ارمنی به نام [گالیا] شد که در رشت ساکن بود و این عشق دوران جوانی دست مایه اشعار عاشقانه ای شد که در آن ایام سرود....
قسمت هایی از کتاب آینه در آینه (لذت متن)
گوش کن با لب خاموش سخن می گویم، پاسخم گو به نگاهی که زبان من و توست - روزگاری شد و کس مرد ره عشق ندید، حالیا چشم جهانی نگران من و توست - گرچه در خلوت راز دل ما کس نرسید، همه جا زمزمه عشق نهان من و توست - این همه قصه فردوس و تمنای بهشت، گفت و گویی و خیالی ز جهان من و توست - نقش ما گو ننگارند به دیباچه عقل، هرکجا نامه عشق است نشان من و توست.