کتاب منطق موجهات

modal logic
  • 15 % تخفیف
    230,000 | 195,500 تومان
  • موجود
  • انتشارات: هرمس هرمس
    نویسنده:
کد کتاب : 8523
شابک : 9789643631116
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 320
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2002
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب منطق موجهات اثر ضیاء موحد

"منطق موجهات" کتابی است نوشته ی "ضیاء موحد" که در آن به صورت گام به گام و روش مند، این منطق را آموزش می دهد. پایه گذاری "منطق موجهات" با اضافه شدن مفاهیم، اصول و قواعد به مبانی منطق جملات و محمولها صورت می گیرد. به همین دلیل "ضیاء موحد" در حد لزوم به این مبانی نیز پرداخته است. مطالب کتاب به نحوی تهیه شده که برای خودآموزی نیز مناسب باشد و به همین دلیل نویسنده برای توضیح مطالب، خواننده را ناآشنا با این موضوع در نظر گرفته است. از دیگر نکات مثبت کتاب "منطق موجهات از "ضیاء موحد"، طرح بحث های فلسفی و دلالت شناختی مختلف است تا موضوع برای خواننده قابل لمس تر شود و از طرفی حل تمام تمرینات نیز در انتهای کتاب آمده است.
"منطق موجهات" نیز همچون هر موضوع دیگری، دارای مفاهیم بنیادینی است که در درجه ی اول این مفاهیم توضیح داده شده اند. در ادامه ی مباحث بخش اول، منطق موجه جملات در قالب منطق جمله ها و انواع قواعد مربوط به آن، نظام های منطق موجه جمله ها، نظام های نرمال منطق موجه جملات، وجه های متمایز، دلالت شناسی لایب نیتسی منطق موجه جمله ها، دلالت شناسی کنگر-هین تیکا-کریپکی و دلالت شناسی نظام ها در کنار دو مساله ی فلسفی توضیح داده شده اند.
بخش دوم که به منطق موجه محمولهای مرتبه ی اول با اینهمانی پرداخته، نظام های باز و نکته شناختی آن ها را در کنار نظام های بسته تشریح می کند و در پایان کتاب نیز پاسخ تمریناتی که در طول فصل ها ذکر شده به همراه نظام های لوییس، به صورت پیوست ارائه شده است.

کتاب منطق موجهات

ضیاء موحد
سید ضیاء موحّد (زاده ۱۲ دی ۱۳۲۱ در اصفهان)، استاد فلسفه و منطق و شاعر ایرانی است.در اصفهان تحصیلات ابتدایی و متوسطهٔ خود را به پایان برد. او در دانشکده علوم دانشگاه تهران در رشته فیزیک، و در یونیورسیتی کالج لندن در رشته فلسفه تحصیل کرده‌است. او مدیر گروه منطق و عضو هیئت امنای انجمن حکمت و فلسفه ایران است.موحد در نیمه دوم دهه هشتاد با اظهاراتی دربارهٔ جلال آل‌احمد و همچنین قالب شعری غزل به چهره‌ای جنجالی در حوزهٔ ادبیات و روشنفکری ایران تبدیل شد. موحد، آل‌احمد را نه یک روشن...
قسمت هایی از کتاب منطق موجهات (لذت متن)
این نخستین کتاب در منطق موجهات جدید به زبان فارسی است و هدف از آن آموزش گام به گام و روشمند این منطق است. منطق موجهات با افزودن مفهوم ها و اصل ها و قاعده هایی به مبانی منطق جمله ها و محمول ها پایه گذاری می شود. از این رو در بیان مطالب توان خواننده ناآشنا با موضوع در نظر گرفته شده و حل همه تمرین ها نیز در پایان کتاب آورده شده است. در این کتاب، به این مبانی هم در حد نیاز پرداخته شده است. برای درک اهمیت منطق موجهات لازم است به کوتاهی نگاهی به تاریخ منطق در ایران بیندازیم.