کتاب ذهنیت ضد سرمایه داری

The Anti-Capitalistic Mentality
کد کتاب : 102311
مترجم :
لیونا عیسی قلیان
شابک : 978-9642995455
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 152
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1956
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب ذهنیت ضد سرمایه داری اثر لودویگ فون میزس

کتاب « ذهنیت ضد سرمایه داری» نوشته « لودویگ فون میزس» توسط انتشارات شورآفرین منتشر شده است.
در سال 1954، پس از یک عمر کار نظری جدی در علم اقتصاد، میزس توجه خود را به یکی از معماهای بزرگ تمام دوران معطوف کرد: کشف اینکه چرا روشنفکران از سرمایه داری متنفرند. نتیجه این تحلیل اجتماعی-روانی-فرهنگی است که توسط نظریه اقتصادی ارائه شده است.
میزس پاسخ‌ها را از زوایای مختلف بررسی می‌کند و درباره ماهیت موسسات دانشگاهی، فرهنگ عامه، و چگونگی تأثیر رذیله‌هایی مانند حسادت بر نظریه بحث می‌کند. همه در جلوگیری از دیدن مزایای بدیهی آزادی اقتصادی نسبت به کنترل ها نقش دارند. نظرات او در مورد رنجش روشنفکران بسیار عمیق بود. میزس زیرکانه سوگیری ضد سرمایه داری را از ادبیات داستانی معاصر و به طور کلی فرهنگ عامه به زبان می آورد.
او در جریان روایت خود، جنبه‌هایی از بازار را توضیح می‌دهد که عموما حتی مدافعان آن نیز از آن طفره رفته‌اند. به عنوان مثال، آیا این درست است که بازارها فرهنگ را بی‌معنا می‌کنند و رمان‌ها و فیلم‌های کثیف را نسبت به قیمت‌های بالاتر جلوه می‌دهند؟ میزس خاطرنشان می کند که ذائقه توده ها همیشه و در همه جا پایین تر از کسانی است که تحصیل کرده و پرورش یافته اند تا فرهنگ برتر را دوست داشته باشند. اما، او می‌گوید، شکوه سرمایه‌داری در این است که برای هر بخشی آنچه را که می‌خواهد و نیاز دارد، و بیش از هر سیستم دیگری، به ارمغان می‌آورد. بنابراین، بله، زباله های بیشتری وجود خواهد داشت، اما همچنین کارهای عالی بیشتری نیز وجود خواهد داشت. مسئله در دسترس بودن است: تحت سوسیالیسم، هیچ چیز در دسترس نیست. در سرمایه داری، انتخاب تقریبا نامحدود به نظر می رسد.
تحلیل او در اینجا و در سراسر آن کاملا ظریف است. قابل توجه است که چگونه روایت او در زمان ما کاربرد دارد، حتی بیشتر از زمانی که نوشته شده است.
سبک این جلد غیررسمی تر از چیزی است که در جاهای دیگر پیدا کنید. به نوعی برای آن هیجان انگیزتر است. خواننده احساس می کند که میزس یک عمر سرخوردگی را در اینجا به راه انداخته است و نور بسیار روشنی را بر برخی از زوایای تاریک عقاید تابیده است.

کتاب ذهنیت ضد سرمایه داری

لودویگ فون میزس
لودویش هاینریش الدر فن میزس (۱۸۸۱–۱۹۷۳) (Ludwig Von Mises) فیلسوف، اقتصاددان مکتب اتریش و لیبرال کلاسیک بود. او از چهره‌های برجسته مکتب اتریشی تفکر اقتصادی شد و بیش از همه به خاطر کارهایش در زمینه کنش‌شناسی شناخته می‌شود. او در ۱۹۴۰ در هراس از اشغال سوییس به دست رایش آلمان به ایالات متحده مهاجرت کرد. او بر جنبش لیبرترین در ایالات متحده در میانه قرن بیستم تأثیر قابل توجهی گذاشت.او را بیش از همه برای نوشتن کتاب‌های تئوریک تأثیرگذاری چون کنش انسانی، سوسیالیسم، نظریه و ت...