کتاب انگیزش و هیجان

Human Motivation
کد کتاب : 11425
مترجم :
سوزان امانی پور
شابک : 978-9643127671
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 763
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1997
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 11
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

معرفی کتاب انگیزش و هیجان اثر رابرت فرانکن

"انگیزش و هیجان" اثری است از "رابرت فرانکن" که یک معرفی همه جانبه از حقایق اساسی و نظریه های اصلی انگیزش در انسان را ارائه می دهد. در طول کتاب "انگیزش و هیجان" ، "رابرت فرانکن" به انواع سوالاتی که غالبا مطرح می شوند ، می پردازد؛ سوال های اساسی نظیر این که "چرا بعضی از افراد از دیگران منظم تر هستند؟" و یا این که "چرا مردم خواب می بینند؟". "رابرت فرانکن" در این کاوش فراگیر پیرامون انگیزه های روزمره ی انسانی ، یک سازمان بندی به روز را ارائه می دهد که به دانشجویان نشان می دهد چگونه زیست شناسی ، یادگیری و شناخت، با تعاملات فردی ارتباط برقرار می کنند تا رفتارهای انسانی را شکل دهند.
آنچه نخست در کتاب "انگیزش و هیجان" از "رابرت فرانکن" مورد بررسی قرار می گیرد، بررسی عوامل سر زدن یک عمل و علت های انگیزشی آن است. در این راستا مروری تاریخی بر نظریات "انگیزش و هیجان" صورت می گیرد و مولفه های متنوع انگیزش تشریح می شود. در این بین انگیزه های مختلف همچون گرسنگی و عمل خوردن، عشق، رفتارهای جنسی و سوگیری آن ها نیز تجزیه و تحلیل می شود و سپس توجه و انگیختگی زیر ذره بین قرار می گیرد. یکی از فصل های جذاب و چالش برانگیز کتاب "انگیزش و هیجان" از "رابرت فرانکن" بحث خواب، رویا، بیداری و هشیاری است که همواره مورد توجه پژوهندگان است و در نهایت مساله ی اعتیاد و مصرف مواد در این اثر بحث می شود. علاوه بر توضیحات نظری، کاربرد عملی موارد مطرح شده نیز در تمام فصل های کتاب گنجانده شده و این اثر را که معمولا به عنوان یک اثر تدریسی مورد توجه قرار گرفته، به کتابی خواندنی برای علاقمندان به روانشناسی تبدیل می کند.

کتاب انگیزش و هیجان

قسمت هایی از کتاب انگیزش و هیجان (لذت متن)
آرون بک ، پیشگام نظریه های شناختی افسردگی ، معتقد است که الگوهای تفکر افراد افسرده ، نه تنها در ایجاد افسردگی ، بلکه در تداوم آن نیز نقش حیاتی دارند ، او نشان می دهد افراد افسرده تمایل دارند موقعیت های فصلی و آنی خود را به شکلی منفی ببینند و چنین تفکری سه گرایش مشخص می شود : ۱) افراد افسرده تمایل دارند موقعیت ها را منفی ببینند حتی اگر امکان تفسیر ثبت نیز وجود داشته باشد ۲) افراد افسرده تعاملات با محیط را از نظر محرومیت، بیماری و شکست می بینند ۳) افراد افسرده تمایل دارند واقعیت ها را به گونه ای جور کنند که متناسب با نتایج منفی مورد نظرشان باشد.

نظریه دلبستگی می گوید مقدار ایمنی و شایستگی ای که فرد اقدام می کند تمایل اورا به اکتشاف ، یادگیری و به مبارزه طلبیدن حالش های جدید تعیین میکند . با ایجاد دلبستگی های مطمئن ( مخصوصا با مادر خود) دنیا را کمتر تهدید کننده و متخاصم می بینیم و در نتیجه در مواجهه با رویدادهای ناگوار کمتر آسیب می بینیم ( ابنس ورث و همکاران ۱۹۷۸ باولبی ۱۹۶۹/۱۹۷۳/۱۹۸۰ ) این نظریه بر نقش والدین در رشد صفاتی مثل شایستگی تاکید دارد.