کتاب گاه ناچیزی مرگ

Small Death
کد کتاب : 19114
مترجم :
شابک : 978-6003390805
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 504
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2017
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 9
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

مرگی کوچک
Small Death
کد کتاب : 12714
مترجم :
شابک : 978-9643347185
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 612
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2017
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب مرگی کوچک اثر محمد حسن علوان

"مرگی کوچک" یا "موت صغیر" عنوان کتاب برنده ی جایزه ای است از "محمد حسن علوان" که توسط "سید حمیدرضا مهاجرانی" به فارسی بازگردانی شده و به عرصه ی چاپ رسیده است. عنوان کتاب هم برمی گردد به سخنی از "محیی الدین عربی"، شخصیت اصلی کتاب، که می گوید :" الحبّ موت صغیر". و این چنین داستان عشق او آغاز می شود.
"محیی الدین عربی" قدم در مسیر "محبه الله" نهاده و سفرها، رنج ها و نبردهای او، به قصه ای گیرا تبدیل شده است. قصه ای از شکنجه های روحی و درد های درونی یک مرد، که هراسی از کم بودن خویشتن ندارد؛ چرا که از نردبان تعالی آنقدر بالا رفته که دیگر هیچ خواسته ای برای "من" خویشتن ندارد. قصه ی عبور از عرض دوزخ برای رسیدن به بهشت، قصه ی عشق و دلدادگی به خدا از جانب معبودی که او را در پس همه چیز می بیند. "محیی الدین عربی" نقشی برای خود بر نمی گزیند، نه خود را قهرمان می داند و نه ادای یک قدیس را در می آورد؛ او نقابی بر چهره ندارد و همین است که هست، آشکار و زلال، در "مرگی کوچک" با طعم عشق.
این اثر درخشان به قلم "محمد حسن علوان" که در دهمین دوره جایزه بوکر عربی (2016) از میان صد و هشتاد و شش رمان پیشنهادی از شانزده کشور موفق به کسب جایزه شد، اثری است که حیات تاریخی "محیی الدین عربی" را در ترکیب با عناصر خیال از هنگام تولد تا لحظه ی وفات دربر می گیرد. در "مرگی کوچک" سفرهای "محیی الدین عربی" از اندلس تا آذربایجان، عبورش از شهرهای متعدد و برخوردش با انسان های مختلف به تصویر کشیده شده و نویسنده در بستر اتفاقات خیالی، احساسات و افکار آشفته ی او را بازنمایی می کند.

کتاب مرگی کوچک


ویژگی های کتاب مرگی کوچک

برنده ی جایزه ی بوکر 2016

محمد حسن علوان
محمد حسن عَلوان (۲۷ اوت ۱۹۷۹) رمان‌نویس عربستانی است. در ریاض زاده شد و در دانشگاه ملک سعود در رشتهٔ سامانه اطلاعاتی مدیریتی تحصیل کرد. سپس در دانشگاه پورتلند در رشتهٔ ام‌بی‌ای ادامه داد، از دانشگاه کارلتون Ph.D خود را در ۲۰۱۶ گرفت. در سال ۲۰۱۳، برای رمان «سمور»، از نامزدان جایزه بوکر عربی بود.
قسمت هایی از کتاب مرگی کوچک (لذت متن)
« نخست سرزمین ما مهبل پر مهر مادران بود لیک پس از ولادت با آن بیگانه شدیم » « ابن عربی » خداوند به من دو برزخ عطا فرمود، یکی برزخی پیش از میلادم و دو دیگر برزخی پس از مماتم. در برزخ آغازین مادرم را دیدم در حالی که مرا به دنیا می آورد، و برزخ پایانی آن گاهی بود که پسرم مرا به خاک سپرد. در برزخ اول پدرم را دیدم که به خاطر مژده ولادت پسری نورسیده می خندد و در برزخ دوم همسرم را دیدم که به خاطر مرگ شوهر پا به سن نهاده اش ضجّه می کشد و می نالد. پتیله حکومت و حشمت مرابطین ( ۳) را دیدم که پیش از ولادتم به دست حکومت موحّدین ( ۴) در مرسیّه به خاموشی گرائید و پس از مرگم دیدم که چگونه قوای تاتار وجب به وجب بغداد را با خاک یکسان کردند. چگونه اولیاء مژده ولادت سلطان العارفین را می دادند و فقهاء و دین پژوهان به خاطر کشته شدن پیشوای زندیقیان « الله اکبر » گویان بودند. من تمامی اینها را به مدد قوّه مکاشفه الهی دامن گستر و نور رفیع و فروزانفرش در همان سال های اندکی که میان دو برزخم می زیستم مشاهده کردم. من در این دو برزخ به دو چشم دیدم و درک کردم که عمر کوتاهم و سرعت عبورم از گذرگاه دنیا، و از آن سو لامحاله بودن مرگم، قصه ای است قصیر، به کوتاهی یک « خط نوشته » در صفحات بی شمار رساله الهی، و یا چون برقی است ساطع شده از شهابی زودگذر در آسمان علوی که یک دم در پهنه اش درخشیده، شب شکسته، جسته و رفته. یا چون اثری است کم رنگ از ردّپایی سبک که بر شن زاری نقشی کم رنگ زده.