کتاب نفت

Oil
کد کتاب : 138223
مترجم :
شابک : 978-6223081187
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 200
سال انتشار شمسی : 1403
سال انتشار میلادی : 2016
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 21 شهریور

معرفی کتاب نفت اثر الا هیکسون

نمایشنامه‌ی «نفت» یکی از مهم‌ترین آثار «الا هیکسون» نمایشنامه‌نویس بریتانیایی است که برای اولین‌بار در انگلستان و امریکا به موضوع ژئوپلیتیکی نفت پرداخته است و آثار آن را بر جوامع بشری تحلیل کرده است.
این نمایشنامه در پنج صحنه گسترش یافته است که هر یک برهه‌ای از عصر نفت را روایت می‌کند. شخصیت اول نمایشنامه "می" زنی انگلیسی است که در تمام صحنه‌های نمایشنامه (که بازه‌ای ۱۶۰ساله دارد) حضور دارد و شکلی از رئالیسم جادویی را در داستان رقم زده است.
صحنه‌ی آغازین نمایش، فضای درونی کلبه‌ای را در مزرعه‌ی خانواده‌ی سینگر توصیف می‌کند. سینگرها در کورن وال انگلستان 1889 زندگی می‌کنند و از سرمای زمستان به تنگ آمده‌اند. در کلبه به صدا در می‌آید و فروشنده‌ی امریکایی از راه می‌رسد. مردی که چراغی نفتی به دست دارد و برای اولین‌بار می و خانواده‌اش را با ویژگی‌های منحصربه‌فرد نفت سفید آشنا می‌کند. این شروع داستانی نفت است. وسوسه‌ای تمام‌عیار که در کشورهای ایران، عراق، لیبی دنبال می‌شود و در نهایت در سال 2051 مجددا به کورن وال انگلستان ختم می‌شود. شخصیت می که شاید نمادی از حکومت انگلستان است با کودکی در شکم، ترک خانه و خانواده می‌کند و به دنبال رویای نفت و انرژی و پیشرفت می‌رود. در همین مسیر که گاه رو به پیشرفت و گاه رو به ویرانی ترسیم شده است، دختر می یعنی امی متولد می‌شود و رشد می‌کند. امی وامدار ثروت هنگفت مادر شده است بااین‌حال گرچه در لذت‌های زندگی غرق است؛ اما اختلاف‌های اساسی بر سر مسائل زیست‌محیطی با مادر پیدا کرده است. داستان در نهایت به کورن وال انگلستان ختم می‌شود. سال 2051 زمانه‌ای است که نفت در سطح کره‌ی زمین به پایان رسیده است و انگلستان دوباره در سرما و یخ‌زدگی فرورفته است. کشورهای عربستان و چین ماده‌ای جدید جایگزین نفت معرفی کرده‌اند و بر همین اساس دوره‌ی استعمار انگلستان و امریکا به پایان رسیده است.
نمایشنامه‌ی «نفت» که بارها در کشورهای مختلف به اجرای صحنه رفته است، یکی از مهم‌ترین آثاری است که توسط زنان نمایشنامه‌نویس خلق شده است و مسئله‌ای جهان‌شمول را از زاویه دید یک مادر و دختر مورد بررسی قرار داده است.
مطالعه‌ای این اثر برای مخاطبان جدی ادبیات نمایشی و ژانر رئالیسم جادویی توصیه می‌شود.

کتاب نفت

الا هیکسون
الا هیکسون (متولد 1985) نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر بریتانیایی است که در لندن زندگی می کند.
قسمت هایی از کتاب نفت (لذت متن)
می: تو تنها چیزی هستی که دارم، تنها چیزی ‌که مال خود خودمه، تنها چیزی که خودم انتخابش کردم. می از جا برمی‌خیزد، ‌دست جاس را روی صورتش می‌گذارد. می: این دست‌ها، این بوی آشنا. می سر جاس را به ‌خود نزدیک می‌کند ‌موهای او را بو ‌می‌کند، دستش را در لباس او فرو می‌برد. جاس: وایسا ‌هیششش ‌نه، می، اینجا نه... ... نمی‌تواند در برابر او مقاومت کند ‌شروع به بوسیدن او می‌کند. می ‌‌را مثل ‌پر کاه از زمین بلند می‌کند و به دیوار می‌چسباند. می پاهایش را دور کمر او حلقه می‌کند، صورت جاس ‌در انحنای گردن او پنهان شده. تلفیق غریبی از استیصال و سبک‌بالی ‌آرامشی عجیب می حالا ‌نفس راحتی می‌کشد. صدای قهقهه‌ی ساموئل از پشت در شنیده می‌شود. چیزی می‌افتد و می‌شکند. صدای جیغ می‌آید. جاس می را تنگ در آغوش گرفته و به سینه‌ی دیوار چسبانده است. ما سینگر ‌به ایوان قدم ‌می‌گذارد. جاس متوجه ورود او نشده است. نگاه ‌می، که معلق میان زمین و هوا تکیه بر دیوار داده درحالی‌که شوهرش او را در دستان خود نگه داشته است، لحظه‌ای با نگاه ما سینگر تلاقی می‌کند.