کتاب دماغ

The Nose
کلاسیک های مدرن 47
کد کتاب : 140761
مترجم :
شابک : 978-6000822118
قطع : جیبی
تعداد صفحه : 64
سال انتشار شمسی : 1403
سال انتشار میلادی : 1836
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 21 شهریور

معرفی کتاب دماغ اثر نیکلای گوگول

«دماغ» کتابی نوشته نیکولای گوگول، نویسنده روس است. این اثر در دسته داستان‌های کوتاه تقسیم‌بندی می شود و بن‌مایه‌ای طنز دارد و به نقد رده‌بندی‌های اجتماعی که در دوره پتر کبیر در روسیه باب شد می‌پردازد. «دماغ» درباره یکی از مقامات رسمی سن پترزبورگ است که بینی‌اش از روی صورت او فرار کرده و زندگی تازه‌ای همراه با پیشرفت برای خود آغاز می‌کند.
داستان «دماغ» به سه بخش تقسیم می‌شود. بخش اول که ماجرای آن از 25 مارس آغاز می‌شود درباره آرایشگر ایوان یاکولوویچ است که هنگام صبحانه، نانی را که همسرش پخته از وسط دو نیم می‌کند و دماغی در نان پیدا می‌کند. ایوان متوجه می‌شود که دماغ شبیه بینی یکی از مشتریان همیشگی او سرگرد کوالیوف است. ایوان بینی را در پارچه‌ای می‌پیچد و سعی می‌کند آن را از روی پل به رودخانه پرتاب کند اما توسط افسر پلیس دستگیر می‌شود. ایوان برای دوری از دردسر تلاش می‌کند به افسر پلیس رشوه بدهد، اما افسر امتناع کرده و او را دستگیر می‌کند.
در بخش دوم داستان اما ماجرا مربوط به صاحب دماغ است. سرگرد کوالیوف یک روز صبح متوجه می‌شود که بینی‌اش گم شده است. کوالیوف تصمیم می‌گیرد تا ماجرا را به رئیس پلیس گزارش دهد اما در راه بینی خود را در لباس یک مقام عالی رتبه می‌بیند که شبیه انسان‌ها لباس پوشیده است. کوالیوف بینی خود را تعقیب می‌کند اما دماغ فرار می‌کند و به همین دلیل کوالیوف به آپارتمان خود باز می‌گردد. در پایان این بخش او در نهایت بینی خود را به دست می‌آورد اما دیگر حتی با کمک پزشک هم قادر به برگرداندن بینی به صورتش نیست. در قسمت سوم داستان که در 7 آوریل، رخ می‌دهد کوالیوف با بینی خود از خواب بیدار شده و به عادت‌های گذشته زندگی خود برمی‌گردد.

کتاب دماغ

نیکلای گوگول
نیکلای واسیلیویچ گوگول، زاده ی 31 مارس 1809 و درگذشته ی 4 مارس 1852، نویسنده ی اوکراینی الاصل روس بود.گوگول در روستای ساروچینتسی واقع در اوکراین کنونی به دنیا آمد. او در کودکی به عمویش در اجرای نمایش هایی به زبان اوکراینی کمک می کرد.گوگول در سال 1820 به مدرسه ی هنری نیژین رفت و تا سال 1828 در آن جا ماند. او در همین مدرسه، نویسندگی را آغاز کرد و به بازیگری نیز علاقه مند شد. گوگول در سال 1831 اولین مجموعه از داستان های خود را به چاپ رساند و خیلی زود با بازخوردهای بسیار مثبتی رو به رو شد. او بعد...