کتاب درس نامه صائب و شاعران سبک هندی

Dars-name Saeb
زبان و ادبیات فارسی(15)
کد کتاب : 145640
شابک : 978-9644045561
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 321
سال انتشار شمسی : 1403
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 7 آبان

معرفی کتاب درس نامه صائب و شاعران سبک هندی اثر یاسر الوند

کتاب حاضر مطابق سرفصل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به نگارش درآمده و تلاش شده است که چارچوب سرفصل «صائب و شاعران سبک هندی» در آن رعایت شود و البته برای تمامی علاقه‌مندان به سبک هندی نیز کارامد است. این درس در سال‌های اخیر جایگزین درس گزیده اشعار صائب تبریزی شده که البته این تغییر کاملا ضروری و به‌جا بوده است. اما در این زمینه تا کنون کتابی که بتواند نیازهای دانشجویان و علاقه‌مندان سبک هندی را برطرف کند، نگاشته نشده است. کتب مرتبط با این زمینه، یا با حذف ابیاتی – که حاوی مضمونی باریک و پیچیده بوده‌اند – غزلیات شاعران را مثله کرده‌اند و یا فاقد توضیحاتی هستند که بتواند در فهم متن یاریگر خوانندگان باشد.
کتاب پیش‌رو دربردارنده شرح و تحلیل 50 غزل از صائب، 10 غزل از کلیم، 10 غزل از بیدل، 10 غزل از شفایی اصفهانی، 10 غزل از طالب آملی و 10 غزل از نظیری نیشابوری است. از متن غزل‌ها هیچ بیتی حذف نشده است و سعی بر این بوده تا غزل‌هایی انتخاب شود که نماینده سبک شاعران مذکور باشد. در شرح ابیات نیز پس از توضیح لغات و ترکیبات، معنای بیت به دست داده شده و تمامی نکات بلاغی بیت نیز بررسی شده است. در این کتاب همچنین 30 غزل شرح‌نشده از صائب و 50 غزل بدون شرح از شاعران دیگر نیز آمده است تا در صورت نیاز، همکاران گرامی آن‌ها را خود در کلاس شرح دهند و تفسیر کنند.
در آغاز کتاب نیز به مسائلی چون شرایط تاریخی و اجتماعی این دوره، معرفی برخی از شاعران مشهور سبک هندی، بررسی شیوه شاعری شاعران سبک هندی، سیر غزل‌سرایی در این دوره و معرفی و نقد منابعی راجع‌به سبک هندی پرداخته شده است.

کتاب درس نامه صائب و شاعران سبک هندی

دسته بندی های کتاب درس نامه صائب و شاعران سبک هندی