کتاب گذار منهتن

Manhattan Transfer
کد کتاب : 14964
مترجم :
شابک : 978-9642953363
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 398
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1925
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 20 اردیبهشت

جزو فهرست 100 کتاب قرن لوموند

معرفی کتاب گذار منهتن اثر جان دوس پاسوس

کتاب "گذار منهتن" یک رمان آمریکایی است که توسط "جان دوس پاسوس " نوشته شده و در سال 1925 منتشر شده است. این کتاب بر توسعه ی زندگی شهری در شهر نیویورک از عصر طلاکاری تا عصر جاز متمرکز است و در این میان با مجموعه ای از داستان های فردی هم تداخل دارد. کتاب "گذار منهتن" پرتره ای از شهر نیویورک است که زندگی به هم پیوسته ی ده ها نفر از بانکداران ، سرآشپزها و سایرین را ترسیم کرده است. کتاب ،مصرف گرایی و بی تفاوتی اجتماعی زندگی معاصر شهری را به شدت به باد انتقاد می گیرد و در مجموع نویسنده، منهتن را شهری بی رحم و در عین حال سرشار از انرژی نشان می دهد.
نحوه ی نگارش رمان "گذار منهتن" بیشتر از شیوه های رمان های سنتی با فیلم مشترک است. این کتاب که از نظر بسیاری، به عنوان بزرگترین اثر "جان دوس پاسوس" در نظر گرفته شده است ، تصویر اکسپرسیونیستی نیویورک در دهه 1920 است که زندگی کارگزاران ثروتمند، قدرت و مهاجران مبارز را هم زمان نشان می دهد. از خیابان چهاردهم گرفته تا بوری ، دلمونکو تا زیر آبشار شهر ، "جان دوس پاسوس" زندگی شخصیت هایی را روایت می کند که تلاش می کنند قبل از این که توسط مدرنیته نابود شوند، بخشی از آن شوند .
با گذشت بیش از هفتاد و پنج سال از انتشار نخستین نسخه ی منتشر شده از این کتاب ، "گذار از منهتن" هنوز هم کتابی بسیار با اهمیت است. این کتاب ،شاهکار داستان های مدرن و ادای احترامی ماندگار به ماهیت دو لبه رویای آمریکایی است.

کتاب گذار منهتن

جان دوس پاسوس
جان رودریگو دوس پاسوس، زاده ی 14 ژانویه ی 1896 و درگذشته ی 28 سپتامبر 1970، هنرمند و رمان نویس آمریکایی بود. جان در شیگاکو به دنیا آمد و رشد کرد و در سال 1916 از کالج هاروارد فارغ التحصیل شد. او مدام در سفر بود و با بازدید از اروپا و خاورمیانه، در مورد ادبیات، هنر و معماری چیزهای بسیاری آموخت. دوس پاسوس، قبل از پیوستن به نیروهای پزشکی ارتش آمریکا، در زمان جنگ جهانی اول، به عنوان راننده ی آمبولانس نیروهای داوطلب آمریکایی در پاریس خدمت می کرد.در سال 1970 اولین رمانش به چاپ رسید و انتشار رمان دو...
نکوداشت های کتاب گذار منهتن
John Dos Passos's books are the most satisfying thing I have ever read .
کتاب های جان دوس پاسوس، رضایت بخش ترین چیزی است که من تا به حال خوانده ام.
Guardian Guardian

قسمت هایی از کتاب گذار منهتن (لذت متن)
مایک با مشت های گره کرده در آشپزخانه جلو می آمد. جو دندان هایش را به هم فشرد. یک صندلی برداشت. «با این می زنم داغونت می کنم». زن کوچک اندام خاکستری مویی جیغ زنان خود را میان آن دو انداخت. «به حق قدیسان و شهدا، یعنی یه زن نمی تونه تو خانه ی خودش آرامش داشته باشه؟» چشمان سیاه فروزانی داشت جدا از هم، در چهر ه ای چروکیده مثل سیب یک ساله. با دستی در هم پیچیده از کار، در هوا کوبید. «هر دوتون ساکت شین، دائم تو خونه در حال فحش دادن و دعوا کردن، انگار اصلا خدایی در کار نیست. مایک، تو برو بالا تو تختت دراز بکش تا مستی از سرت بپره». جویی گفت: «منم الان داشتم همینو بهش می گفتم». زن رو به هارلند کرد و با صدایی شبیه کشیدن گچ روی تخته سیاه گفت: «تو هم زود از اینجا بزن به چاک. من به هیچ ولگرد مشروب خوری اجازه نمی دم پاشو بذاره تو خونه م. زود باش بزن به چاک. کاری هم ندارم کی آوردتت اینجا».