کتاب جهل مقدس

Holy Ignorance
(زمان دین بدون فرهنگ)
کد کتاب : 15240
مترجم :

شابک : 978-9641914877
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 375
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2010
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 9
زودترین زمان ارسال : 24 اردیبهشت

معرفی کتاب جهل مقدس اثر اولیویه روآ


الیویه روآ ، یکی از برجسته ترین تحلیلگران اسلام سیاسی در جهان است . اودر جداسازی مدرن بین جوامع ایمانی و دینی و هویت های فرهنگی اجتماعی ، فضایی حاصلخیز برای رشد بنیادگرایی پیدا می کند. سکولاریزاسیون به جای رهایی دادن جهان از دین ، نوعی جهل مقدس را به ریشه انداختن ترغیب می کند ، یک ضد روشنفکری که نوید دسترسی فوری به مقدسات را می دهد و خود را در تقابل مستقیم با فرهنگ مشرک معاصر قرار می دهد.
سکولاریزاسیون جامعه قرار بود مردم را از دین آزاد کند ، اما افراد در حال تبدیل شدن توده ای به ادیان اصولگرایی مانند انجیلی پروتستان ، سلفی گری اسلامی و یهودیت حریدی هستند. این مذاهب یا از طریق مراجعه کنندگان گاه به گاهش ، مانند فست فود حلال ، پیروان خود را به یک فرهنگ متصل می کنند ، یا از طریق آیین های «پاکسازی» ما، به مومنان اجازه می دهد تا یک زبان را کاملا برای خودشان کنند. به جای بازگشت به عبادت مذهبی سنتی ، روآ استدلال می کند که ما شاهد فردی سازی ایمان و جدا شدن جوامع ایمانی از هویت های قومی و ملی هستیم. این امر باعث شده است که ادیان فرهنگی یکپارچه مانند کاتولیک و مسیحیت ارتدوکس شرقی در معرض دفاعی قرار گرفته و چالشهای جدیدی را برای دولت و جامعه به وجود آورد. روآ گزینه های موجود در اختیار قدرت هایی که امیدوار به ادغام یا کنترل این گروه ها هستند ، را مورد بررسی قرار می دهد و بحث می کند که آیا حاشیه نشینی یا همگن سازی بیشتر مومنان را از فرهنگ آنها جدا خواهد کرد یا نه.

کتاب جهل مقدس

اولیویه روآ
اولیویه روآ (Olivier Roy) (متولد ۱۹۴۹) پژوهشگر اسلام سیاسی است. از او تاکنون دو کتاب «اسلام جهانی شده» و «افغانستان از جهان تا جنگ‌های داخلی» به فارسی ترجمه شده است.
نکوداشت های کتاب جهل مقدس
[A] perceptive and thoughtful book.
کتابی تامل برانگیز و فکورانه.
Richard Phelps The Guardian

Olivier Roy, the outstanding scholar of contemporary religions, has written a book of startling clarity and wisdom
الیویه روآ ، محقق برجسته ادیان معاصر ، کتابی با وضوح و خردمندی حیرت انگیز نگاشته است
Financial Times

this extraordinary book's disturbing message - that secularism may be religious fundamentalism's best friend - is worth taking very seriously.
این پیام نگران کننده این کتاب خارق العاده - که سکولاریسم ممکن است بهترین دوست بنیادگرایی دینی باشد - ارزش دارد که آن را بسیار جدی بگیرید.
Keith Kahn-Harris Times Higher Education Supplement

قسمت هایی از کتاب جهل مقدس (لذت متن)
روابط میان دین و فرهنگ جدید نیست؛ همان طور که جهانی شدن موضوع تازه ای نیست. تاریخ پیش از این دوره هایی را با حضور پررنگ فرهنگ ها و جوامع معین شناخته شده زیسته است. ولی ناگهان ساختارهای ارتباطی نوین، بازار و سلطه ی سیاسی از گرد راه رسیدند و زمان آن دوره ها نیز به سر آمد. عوامل مذکور دست به دست یکدیگر داده و روند فرهنگ زدایی را به راه انداختند. این روند پیچیده تر از آن است که بتوان آن را در ذوب شدن خرده فرهنگ ها در فرهنگ غالب خلاصه کرد، فرهنگ غالبی که براساس ویژگی جهان شمولی بازسازی شده است. امپراتوری روم و دوره های مختلف استعمار (از اکتشاف بزرگ گرفته تا امپریالیسم پیروز قرن نوزدهم نمونه هایی از تلاش برای تحقق جهانی شدن در گذشته محسوب می شوند.

تکامل جهانی شدن در عصر حاضر آن را از آنچه که بیان شد فراتر برده است، جهانی شدن برای رسیدن به هدف خود دست به سازماندهی زده و تا آنجا که ممکن است از تمام عوامل یاری رسان و به ویژه عامل قلمروزدایی یاری می گیرد. او از عاملی تازه نفس کمک می گیرد، از جداسازی بی وقفه میان ادیان، قلمروها، جوامع و دولت ها؛ امری که خودمختاری و استقلال هرچه بیشتر را برای دین به ارمغان می آورد. همان طور که دیدیم تمام ادیان به میزان یکسان از ویژگی جهان شمولی برخوردار نیستند. مثلا مذهب انجیلی در سراسر جهان ریشه دوانده است.