کتاب یک پارچگی دانش

Consilience
کد کتاب : 16015
مترجم :
شابک : 978-9641856047
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 433
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1998
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب یک پارچگی دانش اثر ادوارد ویلسون

کتاب «یک پارچگی دانش» کتابی است که توسط زیست شناس مشهور ادوارد ویلسوندر سال 1998 به نگارش در آمده است.
در این کتاب نویسنده درباره روشهایی برای وحدت علوم مختلف با یکدیگر بحث می کند.
ویلسون از اصطلاح صلابت برای توصیف سنتز دانش از زمینه های مختلف تخصصی تلاش بشر استفاده می کند.
این کتاب یکپارچگی دانش را چنین تعریف می کند: پیوند دادن واقعیت ها و نظریه های مختلف در زمینه های گوناگون علمی و ساختن زمینه ای مشترک" (صفحه 7)

فصل 1 این کتاب به این مسائل می پردازد:

"سنتز جدید". یکسان سازی نظریه تکامل داروین با ژنتیک.
"افسون یونی" جرالد هولتون. این اعتقاد که جهان نظم واحدی دارد و با قوانین طبیعی قابل توضیح است.
یکپارچه سازی نیروها در فیزیک مدرن.
کارهای اینشتین. به عنوان مثال ، یکسان سازی حرکت براونی با تئوری اتمی.
وحدت هدف برای علم و دین. برای توضیح جهان و درک نقش ما در هستی.

فصل 2
حفاظت از محیط زیست. نیاز به اتصال بین اخلاق ، علوم اجتماعی ، زیست شناسی و علوم فیزیکی.
وحدت هدف برای فلسفه و علم. فلاسفه و دانشمندان می توانند در مرزهای بین زیست شناسی ، علوم اجتماعی و علوم انسانی با هم کار کنند.
آموزش هنرهای لیبرال. شناخت وحدت دانش به عنوان راهی برای احیای آموزش.
سیاست دولت. نیاز به جمع آوری دانش واحد از میان رشته های تخصصی علوم طبیعی ، علوم اجتماعی و علوم انسانی.

کتاب یک پارچگی دانش

ادوارد ویلسون
ادوارد اُزبورن ویلسون (Edward Osborne Wilson) (زادهٔ ۱۰ ژوئن ۱۹۲۹) زیست‌شناس برجستهٔ آمریکایی، حشره‌شناس بزرگ و بنیانگذار علم زیست‌جامعه‌شناسی است.از جملهٔ افتخارات او می‌توان به دو بار دریافت جایزهٔ پولیتزر (۱۹۷۹ و ۱۹۹۱)؛ جایزهٔ کرافورد (۱۹۹۰)؛ جایزهٔ کیستلر (۲۰۰۰)؛ جایزهٔ نیرنبرگ (۲۰۰۱)؛ نشان ملی علوم دولت ایالات متحده آمریکا؛ جایزهٔ ممتاز انجمن علوم انسانی آمریکا؛ مدال طلای صندوق جهانی حیات وحش؛ جایزهٔ بین‌المللی زیست‌شناسی از دولت ژاپن؛ عهده‌داری کر...
قسمت هایی از کتاب یک پارچگی دانش (لذت متن)
با وجود این، دوران لینه ای من شروع خوبی برای ورود به یک حرفه علمی بود. به قول چینی ها نخستین گام به سوی خرد این است که نام چیزها را درست یاد بگیریم. بعد با تکامل آشنا شدم. بی هیچ گزافه گویی ناگهان جهان را یکسره متفاوت دیدم. من این تحول را وام دار مرشدم رالف چرماک هستم؛ استادیار جدی جوانی که با درجه دکترا در رشته حشره شناسی از دانشگاه کورنل به تازگی وارد منطقه شده بود و سیگارش خاموش نمی شد. او پس از این که خوب به پرچانگی من درباره هدف بزرگم یعنی رده بندی همه مورچه های آلاباما گوش داد نسخه ای از چاپ سال ۱۹۴۲ کتاب رده بندی و اصل انواع ارنست مایر را به دستم داد و گفت: اگر می خواهی زیست شناس واقعی بشوی این را بخوان. این کتاب نازک با جلد ساده آبی رنگش یکی از کارهای مربوط به « نظریه تلفیقی جدید » بود که نظریه تکامل داروینی قرن نوزدهمی را با ژنتیک مدرن یک کاسه می کرد. کتاب به تاریخ طبیعی ساختاری نظری می بخشید و بدین ترتیب ابتکار لینه ای را به میزان زیادی گسترش می داد.

افسون شده بودم. نمی توانستم دمی از اندیشیدن درباره پیامدهای نظریهتکامل بر رده بندی و بر بخش های دیگر زیست شناسی، فلسفه، و تقریبا هر چیز دیگری، بازایستم. الگوی فکری ایستای من به فرایندی پویا تبدیل شد. رشته افکارم، افکار خام یک زیست شناس مدرن، در امتداد زنجیره ای از رویدادهای علّی، از جهش هایی که موجب دگرگونی ژن ها می شوند تا تکاملی که به تکثیر گونه ها می انجامد، تا گونه هایی که با تجمیع خود گیاهان و جانوران را تشکیل می دهند، به پویش در آمد. مقیاس ها پیوسته تغییر می کردند و گسترده تر می شدند. دیدم با پس و پیش کردن زمان و مکان، می توانم از ذرات میکروسکوپی درون یاخته ها شروع کنم و کلاف زیست شناسی را تا جنگل های دامنه های کوهستان ها مرحله به مرحله بپیمایم. هیجان تازه ای سراسر وجودم را فرا گرفت. جانوران و گیاهانی که چنان عزیزشان می داشتم در کسوت بازیگران یک نمایش باشکوه بار دیگر یک به یک به صحنه می آمدند. تاریخ طبیعی در قالب یک علم راستین اعتبار می یافت.

اینشتاین، معمار یک پارچه سازی بزرگ در فیزیک، از بیخ و بن ایونی بود. شاید بزرگ ترین نقطه قوت او همین دیدگاهش بود. او در نامه ای به دوستش مارسل گراسمن می نویسد: « وقتی می فهمیم مجموعه ای از پدیده ها که با مشاهده مستقیم کاملا جدا به نظر می رسند در واقع پدیده واحدی هستند حس عجیبی پیدا می کنیم. » اشاره او به این بود که توانسته بود فیزیک میکروسکوپی مویینه ها را با موفقیت با فیزیک گرانشی ماکروسکوپی جهان روا همسو کند. بعدها اینشتاین کوشید هرچیزی را از رهگذر یک سامانه واحد به هرچیز دیگری پیوند بزند: فضا را به زمان و حرکت، و گرانش را به الکترومغناطیس و کیهان شناسی. او به جام مقدس نزدیک شد ولی هرگز به آن دست نیافت.