کتاب دکترین شوک

The Shock Doctrine
ظهور سرمایه داری فاجعه
کد کتاب : 1762
مترجم :

شابک : 978-964-207-075-6
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 751
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2007
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 12
زودترین زمان ارسال : 9 اردیبهشت

در فهرست کتاب های سیاسی برگزیده

مجموعه پشت پرده ی مخملین 4

مستندی در سال 2009 بر اساس این کتاب ساخته شده است.

معرفی کتاب دکترین شوک اثر نائومی کلاین

کتاب دکترین شوک، اثری نوشته ی نائومی کلاین است که نخستین بار در سال 2007 به چاپ رسید. در بریتانیا، ایالات متحده، آسیای شرقی، خاورمیانه و به طور کلی در همه جای دنیا، افرادی صاحب قدرت هستند که پول های هنگفتی از آشوب و هرج و مرج به دست می آورند. این افراد از جنگ ها و فجایع در سراسر کره ی زمین بهره می گیرند تا به شکلی بی رحمانه و غیرانسانی، تصویر مورد نظر خودشان را به مردم جهان القا کنند. نائومی کلاین با برملا کردن شیوه های فعالیت این سودجویان بین المللی، به اطلاعات و ارتباطاتی دست یافت که حتی خودش را نیز شوکه کرد: این که چگونه باورها و ارزش های این افراد اکنون بر جهان ما سلطه دارد و آن ها چگونه به این قدرت رسیده اند. کتاب دکترین شوک، ماجرایی عجیب و هشداردهنده درباره ی این است که چگونه عده ای اندک از رنج ها و مشکلات سایر انسان ها، برای خود ثروت هایی بزرگ به وجود می آورند.

کتاب دکترین شوک

نائومی کلاین
نائومی کلاین، زاده ی 8 می 1970، روزنامه نگار و فعال اجتماعی کانادایی است که بیشتر به خاطر تحلیل ها و نقدهایش بر جهانی سازی شرکتی شناخته می شود. کلاین در مونترال به دنیا آمد و در دانشگاه تورنتو در رشته ی روزنامه نگاری تحصیل کرد. او با چاپ مطالبی در یک روزنامه ی دانشجویی، نوشتن را با سمت سردبیر آغاز نمود. کلاین پس از سال سوم دانشگاه، انصراف داد تا به شغلی پیشنهادی در «گلوب اند میل» تورنتو بپردازد و سپس سردبیری نشریه ی «دیس» را بر عهده گرفت. او در سال 1995 به دانشگاه تورنتو بازگشت اما پیش از آن ...
نکوداشت های کتاب دکترین شوک
If you only read one non-fiction book this year, make it this one.
اگر قرار باشد امسال فقط یک کتاب غیرداستانی بخوانید، این کتاب را انتخاب کنید.
Metro Books

Impassioned, hugely informative, wonderfully controversial, and scary as hell.
پرشور، فوق العاده آموزنده، به شکل شگفت انگیزی جنجال برانگیز و بی نهایت ترسناک.
John le Carré

قسمت هایی از کتاب دکترین شوک (لذت متن)
وقتی تمام چیزی که دارید یک چکش باشد، همه چیز را مثل یک میخ می بینید.

طرف هایی که بیشترین سود را به دست می آورند، هیچ وقت در میدان نبرد حضور نمی یابند.

با بازخوانی گزارش های خبری منابع غربی درباره ی دوره ی شوک درمانی روسیه، با شگفتی می بینیم که بحث های آن دوران با گفت و گوها درباره ی عراق (که بیش از یک دهه بعد گشوده شد) همسان بوده است. علاوه بر اتحادیه ی اروپا، کشورهای گروه هفت و صندوق بین المللی پول، هدف آشکار مقامات ارشد دولت های بوش و کلینتون نیز در روسیه امحای وضع پیشین و ایجاد موقعیتی برای جنون تغذیه ی سرمایه داری بود تا این اوضاع به نوبه ی خود، یک دموکراسی بالنده مبتنی بر بازار آزاد با مدیریت تازه فارغ التحصیل های آمریکایی پدید آورد؛ به عبارت دیگر، عراقی بدون مواد منفجره.