کتاب تاریخ ایران باستان

History of Ancient Iran
3 جلدی
  • 10 % تخفیف
    1,825,000 | 1,642,500 تومان
  • موجود
  • انتشارات: نگاه نگاه
    نویسنده:
کد کتاب : 17622
شابک : 978-9643511944
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 2330
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1932
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 11
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت
تعداد جلد : 3

تاریخ ایران باستان یا تاریخ مفصّل ایران
History of Ancient Iran
3 جلدی
کد کتاب : 45417
شابک : 978-6008137269‬‬‬
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 2500
سال انتشار شمسی : 1395
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---
تعداد جلد : 3

ایران باستان
Ancient Persia
پیش از تاریخ تا ورود اسلام به ایران 3 جلدی با قاب
کد کتاب : 11428
شابک : 9789646895690
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 2630
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 1932
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : ---
تعداد جلد : 3

تاریخ ایران باستان
History of Ancient Iran
(3 جلدی)
کد کتاب : 17626
شابک : 978-6001510205
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 2150
سال انتشار شمسی : 1391
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---
تعداد جلد : 3

معرفی کتاب تاریخ ایران باستان اثر حسن پیرنیا

"تاریخ ایران باستان" اثری است در سه جلد به قلم "میرزا حسن خان پیرنیا" معروف به "مشیرالدوله" که در زمره ی طولانی ترین و کامل ترین آثار نگارش شده درباره ی ایران باستان می باشد. "حسن پیرنیا" در این کتاب، گستره ی زمانی وسیعی را از حدود دو هزار سال قبل از میلاد مسیح و دوران سومری ها تا خاتمه ی دوران اشکانیان مورد پوشش قرار داده است و افسوس که عمر مهلت نداد تا نگارش این اثر درباره ی ایران پیش از اسلام را با مطالب مربوط به دوره ی ساسانیان تکمیل بنماید. باری این چهره ی شایسته ی ملی که از رجال خوش نام مشروطه به حساب می آمد، اثری را از خود برجای نهاده که منتقدان بسیاری آن را ستوده اند و مطالعه اش را به دوست داران تاریخ این مرز و بوم پیشنهاد کرده اند.
"تاریخ ایران باستان" به همت "حسن پیرنیا" تنها یک کتاب تاریخی نیست بلکه یک دایره المعارف برجسته از تاریخ و فرهنگ و تمدن ایران و دیگر سرزمین های بزرگ و قابل توجه جهان نظیر یونان، هند، روم، مصر و بین النهرین است. به این ترتیب خواننده با مطالعه ای این گنجینه ی تاریخی گرانبها نه تنها با آنچه در زمان حکومت مادها، هخامنشیان، اشکانیان، سلوکیان و دیگر سلسله های بزرگ باستان بر ایران گذشت، آشنا می شود، بلکه مطالب خواندنی و اصالت مندی را از تاریخ و فرهنگ خاورمیانه، یونان و دیگر بلاد بزرگ به دست می دهد. "مشیرالدوله" با دقتی مثال زدنی به جمع آوری مستندات این کتاب پرداخته و "تاریخ ایران باستان" به دور از هرگونه بزرگ نمایی یا زیاده گویی، اظهارات دقیق و قابل اطمینانی را در اختیار خوانندگان قرار می دهد.

کتاب تاریخ ایران باستان

حسن پیرنیا
حسن پیرنیا، ملقب به مشیرالملک و بعد مشیرالدوله )زاده ۱۲۵۱ در نایین - درگذشته ۲۹ آبان ۱۳۱۴ ش در تهران( سیاستمدار، حقوقدان و تاریخ‌نگار ایرانی، و نخست‌وزیر ایران در اواخر عهد قاجار بود..نوشته‌های تاریخی مشیرالدوله بیش از هرچیز نشان دهندهٔ روحیات و اندیشه‌های مؤلف و زمانهٔ اوست. او با نگاهی جستجوگر، تمدن کهن ایرانی را دستمایهٔ بالندگی و تفاخر ملی قرار داد و همچون میرزا آقاخان کرمانی تاریخ را «قبالهٔ نجابت و سند بزرگواری» هر ملتی می‌دانست. علاقهٔ پیرنیا به جزئ...
دسته بندی های کتاب تاریخ ایران باستان
قسمت هایی از کتاب تاریخ ایران باستان (لذت متن)
تیرداد در رفتن به روم بیش از دو سال تعلّل کرد، زیرا قرارداد چنانکه بالاتر گفته شد در تابستان سال 63 م. بسته شد و تیرداد در بهار 66 به روم وارد گردید (راولین سن، ششمین دولت مشرق، صفحه 281 عالم مذکور به عقیده کلین تون استناد کرده). جهت تعلّل معلوم نیست ولی چیزی که به حقیقت نزدیک تر به نظر می آید این است که تیرداد از رفتن به روم چندان خشنود نبوده و انتظار موقعی را داشته که شاید بتواند از اجرای این بند قرارداد شانه خالی کند. به هر حال زن تیرداد در این سفر با او بود و جمعی از نجبای پارتی که از جمله پسرهای بلاش و مونوبازوس پادشاه دست نشانده آدیابن بودند با سه هزار سوار پارتی ملازمت تیرداد را داشتند (دیوکاسّیوس، کتاب 63، بند 12). تیرداد با این عدّه زیاد پارتی ها مانند فاتحی که روش ظفرمندی داشته باشد دو ثلث خاک روم را پیمود و رومی ها در همه جا او را با احترامات زیاد پذیرفتند. هر شهری که در سر راه تیرداد بود به مناسبت ورود او به آن شهر مزیّن می گشت و مردم جمع شده با هلهله و شادی او را می پذیرفتند. این موکب در همه جا به استثنای هلّس پونت (داردانل) از خشکی حرکت می کرد و خطّ مسافرت آن در اروپا چنین بود: تراکیّه ایلّیریه تا آدریاتیک و از آن جا از راه خشکی به شبه جزیره ایتالیا (یا آپن ننْ). جهت اینکه تیرداد از سفر دریایی احتراز داشته باید از اینجا باشد که خانواده بلاش مذهبی بود و در مذهب زرتشت آلودن آب ممنوع است. معلوم است که مخارج تیرداد با موکبش به رومی ها تعلّق می یافت و چنانکه سوئه تن نویسنده رومی نوشته (کتاب نرون، بند 30) برای خزانه روم روزی 800 هزار سسْ ترْث یا 32 هزار فرانک طلا به پول کنونی تمام می شده و چون مسافرت تیرداد به روم و مراجعتش به ایران 9 ماه طول کشید مخارجی را که خزانه دولت روم پرداخته هشت میلیون و ششصد و چهار هزار فرانک طلا به پول کنونی می شده. ملاقات اوّل بین تیرداد و نرون در شهر ناپل وقوع یافت زیرا در این وقت قیصر در این شهر بود. موافق مراسم درباری روم تیرداد می بایستی بی شمشیر نزد قیصر رود. ولی او راضی نشد چنین کند و این مسئله در ابتدا اهمیّت یافت تا آنکه آن را بدین ترتیب حلّ کردند که تیرداد با شمشیر نزد قیصر رود ولی تیغش به غلاف آن میخکوب شود. وقتی که تیرداد نزد قیصر رسید یک زانو به زمین زده دست هایش را روی یکدیگر به علامت اطاعت گذارد و نرون را آقا خواند. بعد مراسم نصب تیرداد به سلطنت ارمنستان در روم به عمل آمد. شب روز مراسم تمام شهر چراغانی شد و با گل و ریاحین آن را تزیین کردند. وقتی که روز دررسید فوروم، میدان گاه معروف روم، که مذاکرات عمومی در آن جا به عمل می آمد از رومی ها پر بود. این ها در غرفه ها جا گرفته ملبّس به لباس سفید بودند و زینتی برسر از برگ های درخت غار داشتند.