کتاب هاگاکوره

Hagakure
(کتاب سامورایی)
کد کتاب : 18352
مترجم :
شابک : 978-6227858679
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 176
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1716
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 10
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

معرفی کتاب هاگاکوره اثر یاماموتو چونه تومو

« هاگاکوره »("در سایه برگها") یک کتاب راهنما برای کلاسهای سامورایی است که شامل یک سری حکایتها و تأملات کوتاه است که هم بصیرت می دهد و هم دستورالعمل فلسفه و کد رفتاری را فراهم می کند که روح واقعی بوشیدو را پرورش می دهد - راه جنگجو. اما نویسنده « یاماموتو چونه تومو » میگوید کتاب فلسفه نیست ، همانطور که بیشتر کلمه را می فهمند: این مجموعه ای از افکار و گفته ها است که طی یک دوره هفت ساله ضبط شده است و به همین ترتیب موضوعات متنوعی را پوشش می دهد ، اغلب بدون توالی خاص.

این کار بیانگر نگرشی به دور از عمل گرایی و ماتریالیسم مدرن ما است و در ادعای خود مبنی بر اینکه بوشیدو راهی برای مردن است ، و اینکه فقط یک نگهدارنده سامورایی آماده و مایل به هر لحظه می تواند جذابیتی شهودی و نه عقلانی داشته باشد ، کاملا قابل توجه است. درست به اربابش. در حالی که هاگاکوره سالها متنی مخفی بود که فقط برای خادمان جنگجو مذهب هیزن که نویسنده به آن تعلق داشت ، شناخته می شد ، بعدا به عنوان یک نمایشگاه کلاسیک از اندیشه سامورایی شناخته شد و تحت تأثیر بسیاری از نسلهای بعدی از جمله یوکیو میشیما قرار گرفت.

کتاب « هاگاکوره» در شش سری توسط انتشارات نشر چشمه به بازار ارائه شده است.

کتاب هاگاکوره

یاماموتو چونه تومو
یاماموتو تسونه‌تومو (Yamamoto Tsunetomo) (یاماموتو جوچو Yamamoto Jōchō نیز خوانده می‌شود)، (۱۱ ژوئن ۱۶۵۹–۳۰ نوامبر ۱۷۱۹) یک سامورایی در منطقه ساگا واقع در استان هیزن تحت حکمرانی امیرش نابشیما میتسوشیگه بود.کتاب هاگاکوره، بر اساس مجموعه شرح‌هایی نوشته شده است که تسوراموتو تاشیرو، آن‌ها را در گفتگوهایی که با چونه‌تومو در سال‌های ۱۷۰۹ تا ۱۷۱۶ داشته، گردآوری کرده است.دو سال از امیری میتسوشیگه بر امارت نابشیما گذشته بود که یاماموتو تسونه‌تومو در روز یازدهم ...
قسمت هایی از کتاب هاگاکوره (لذت متن)
گفته اند که سامورایی باید از باده گساری، خودخواهی و ولخرجی اجتناب ورزد. وقتی زندگی به کام تو نیست دلیلی برای نگرانی در مورد این سه ضعف وجود ندارد، چراکه به چشم نمی آید، اما وقتی کار جهان به کام توست، این سه خصلت، خطرناک می شوند. به وضع بشر نگاه کن. برازنده ی سامورایی نیست که وقتی کار جهان بر وفق مراد اوست مغرور شود و از حد بگذرد. از این رو، بهتر آن است که انسان در جوانی کمی رنج کشد، زیرا اگر شخص تلخی زندگی را به تجربه درنیابد، شخصیتش قوام نخواهد یافت. کسی که درزمان تیره روزی خسته و نومید شود، هیچ ارزشی ندارد.

در هنگام گفت وگو با افراد باید خیلی زود طبع آنها را دریایی و برطبق شخصیت هر کس واکنش مناسب نشان دهی. مثلا، در برخورد با فردی مباحثه جو، باید ابتدا از خود انعطاف نشان دهی و آن گاه با منطق برتر خود او را شکست دهی؛ بی آن که از در ستیزه جویی وارد شوی، و به شیوه ای که پس از بحث جای پشیمانی باقی نگذاری. این توانایی، کار دل و کلمات است. آن چه آمد نظرات راهبی در مورد برخوردهای شخصی است