کتاب بررسی تاریخ قصص قرآن

A History of the Quran Story
۴ جلدی
کد کتاب : 19491
مترجم :
شابک : 978-6001211492
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 1310
سال انتشار شمسی : 1395
سال انتشار میلادی : 20
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---
تعداد جلد : 4

معرفی کتاب بررسی تاریخ قصص قرآن اثر محمد بیومی مهران

یکی از ویژگی های قابل توجه کلام الله مجید، داستان ها و حکایات نقل شده در خلال سوره هاست که علاوه بر بعد معنوی و الهی آن، نوعی آفرینش ادبی محسوب می شود. با بررسی ریشه های تاریخی این روایات ارتباطات فراوانی میان کتاب آسمانی مسلمانان با دیگر کتب دینی و ادبی یافت می شود که دکتر محمد بیومی مهران، که از اساتید برتر دانشگاه اسکندریه در رشته ی تاریخ می باشد، در پژوهشی گسترده و عمیق، به کاوش در ریشه های تاریخی حکایات قرآن کریم پرداخته است. این استاد فرهیخته علاوه بر بررسی کلام الله آسمانی مسلمانان، تحقیقات عدیده ای در زمینه ی تاریخ صدراسلام و علم تفسیر و حدیث، مطالعه ی کتیبه های قدیمی و نوشتارهای موجود از یونانیان و رومیان درباره ی تورات و انجیل در کارنامه ی خود دارد.

کتاب حاضر با ترجمه ی سید محمد راستگو یکی از معتبرترین پژوهش ها در زمینه ی تاریخ قرآن محسوب می شود، این کلام آسمانی را از جهت رخدادها و قصه های موجود در آن با تورات و انجیل و دیگر کتب تاریخی مذهبی مقایسه کرده و حتی این رویدادها را از جهت جغرافیایی هم طبقه بندی کرده است.

جلد نخست کتاب به تاریخ پیش از اسلام و اتفاقاتی که منحصرا در منطقه ی جزیره العرب رخ داده می پردازد و فقط وقایعی را انتخاب کرده که در قرآن کریم ذکر شده اند. جلد دوم با دیباچه ای در باب نبوت و انبیا آغاز شده و سپس تاریخ پیامبران مصر و وقایع زندگی پیامبرانی چون حضرت یوسف (ع)، حضرت موسی (ع) و تاریخ قوم بنی اسرائیل را بیان می کند. جلد سوم قصه ها و رخدادهای زندگی پیامبرانی چون داوود (ع)، سلیمان (ع)، الیاس (ع)، ذکریا (ع) و یحیی (ع) را بررسی کرده و با داستان مسیح (ع) و به صلیب کشیده شدن اون به اتمام می رسد. کتاب چهارم هم رخداد های زندگی پیامبران منطقه ی عراق و داستان پیشامدهای زندگی حضرت نوح (ع) و ابراهیم (ع) و یونس (ع) را مورد کنکاش تاریخی قرار می دهد. این کتاب مرجع مناسبی برای قرآن پژوهان و علاقمندان به تفسیر قصه ها و جنبه ی ادبی قرآن کریم می باشد.

کتاب بررسی تاریخ قصص قرآن

دسته بندی های کتاب بررسی تاریخ قصص قرآن
قسمت هایی از کتاب بررسی تاریخ قصص قرآن (لذت متن)
داستان طوفان نوح(ع) از جمله داستان هایی است که به گزارش جیمز فریزر در میان ملل و اقوام مختلف جهان از جمله خاور نزدیک، هند، برمه، چین، مالدیو، استرالیا، جزایر اقیانوس آرام و در جوامع سرخ پوست رواج داشته است که البته روایات آنها با همدیگر بسیار اختلاف دارد

در بین همه الواحی کهنی که سخن از طوفان نوح شده است تنها قرآن کریم نوح(ع) را به عنوان پیامبر معرفی می کند.بر اساس آیات قرآن کریم مومنان به نوح از طوفان نجات پیدا می کنند این در حالی است که در دیگر روایات تنها خاندان نوح هستند که از طوفان نجات می یابند.در داستان قرآن کریم همسر و پسر نوح جزء نجات یافتگان نیستند در حالی که در رویات کهن جزء نجات یافتگان هستند.در روایت قرآن کریم هیچ دوگانگی یافت نمی شود بر خلاف روایات دیگر.روایت قرآن کریم تنها روایتی است که از مادیات منزه است برخلاف دیگر روایات.روایت قرآن کریم روایتی است که خداوند در آن از نزول طوفان اظهار پشیمانی نمی کند بر خلاف برخی روایات دیگر.