کتاب سرگذشت سورئالیسم

Conversations: The Autobiography of Surrealism
1952-1913 گفت و گو با آندره برتون
کد کتاب : 2033
مترجم :
شابک : 978-964312636-0
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 309
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1993
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 9
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب سرگذشت سورئالیسم اثر آندره برتون

در اینجا ، آندره برتون پیشرفت سورئالیسم را از ارتباط اولیه ی خود با سمبل ها تا کشف نوشتن خودکار و آزمایش ها و تجربه هایش در زمینه ی ناخودآگاه را ردیابی می کند . برتون به بازگو کردن وقایعی چون ورود پرشور رهبر دادا ، تریستان تزارا به پاریس ، ارتباط متلاطم خود با جنبش دادا و بحث و گفتگوی سوررئالیست ها با کمونیسم می پردازد. او شورش سوررئالیست ها در برابر انطباق را اینگونه توضیح می دهد برای "آزاد کردن انسان با استفاده از شعر ، رویاها و چیز های شگفت انگیز" و "تدوین اعلامیه جدید حقوق بشر".
در این کتاب همچنین حکایات شگفت انگیزی از چهره های مشهور مانند پیکاسو ، تروتسکی ، دالی ، دوشان و بونوئل نیز وجود دارد. برتون با حرارت و اشتیاقی خاص ضیافتی از ادبیات را به خاطر می آورد ، که به لطف سورئالیست هایی که روی میز پریدند ، با یک دعوا پایان یافت. او تعریف می کند که چگونه دالی ، به عنوان یکی از شوخی های ظالمانه خود ، یک بار کتی را پوشیدهه بود که مگس های مصنوعی ای با هوشمندی و ظرافت روی آن دوخته شده بود. و نیز به یاد می آورد که چگونه در یک رسوایی عمومی ، دشمنان وی یک اعلامیه ی هجو آمیز با عنوان "یک جسد" نوشتند و تاج های گل تشییع جنازه را به در خانه اش آوردند.
برتون در سرگذشت سوررئالیسم که شرح حالی روشنفکرانه از خودش است ، با شفافیت و شور و شوق می نویسد و همین این کتاب را در بین بهترین کارهای برتون قرار می دهد. مهمتر از همه ، در کل این کتاب شامل انواع بینش هایی از جنبش سورئالیستی است که فقط می تواند از مردی که آن را برای نیم قرن شکل داده و هدایت کرده حاصل شود.

کتاب سرگذشت سورئالیسم

آندره برتون
آندره برتون، زاده ی ۱۸۹۶ و درگذشته ی ۱۹۶۶، شاعر، نویسنده، پیشگام و نظریه پرداز فراواقع گرا (سورئالیست) فرانسوی بود.آندره برتون در تنشبره (نورماندی) فرانسه به دنیا آمد و دوران کودکی را در بریتانی گذراند. پدرش در گذشته پلیس بود و بعد کسب و کار کوچکی راه انداخت، مادرش نیز خیاط زنانه دوز بود. در کودکی به همراه خانواده به حومه ی پاریس نقل مکان کردند و آندره در آن جا به مدرسه رفت و با الهام از سمبولیست ها آغاز به سرودن شعر کرد. وی پس از اتمام دوره ی متوسطه تحصیل در رشته ی پزشکی را آغاز کرد.برتون در...
قسمت هایی از کتاب سرگذشت سورئالیسم (لذت متن)
این گزارش بی طرفانه نیست و نباید انتظار داشت که بی طرفانه باشد. یکی از ویژگی های سوررئالیسم بحث و جدل فراوان بود و این جنبش مجادله را حریف خود کرده بود. بنابراین برتون در روایت رویدادها آشکارا جانبدارانه حرف می زند. گاه به گاه حتی واقعیات را چنان چرخش میدهد که با تفسیر خودش سازگار بشوند. از آن جمله است روایت کم وبیش حماسی او از ماجرای جلسه خیابان شاتو در سال ۱۹۲۹ که در طی آن اعضای جوان گروه grand Jeu بنا بر دلایلی که به یک اندازه به شخصیت و ایدئولوژی آنان مربوط می شد، در میان جمع بی آبرو شدنده و یا دعوی نادرستش در اینکه تنها او راک واشه اسرارآمیز را می شناخته، حال آنکه واشه بی تردید با تئودور فرنگل، دوست دیرین برتون که هیچ اشاره ای به نامش نشده آشنا بوده است، و نیز روایت پرآب و تاب، اما یکجانبه او از ماجرای اخراج خودش از دستگاه ژاک دوسه , مجموعه دار سرشناس.

دیگر اینکه برتون میخواست کمکاری دیرینش را که به نوبه خود سیب از یاد رفتگی اش شده بود و او را گرفتار افسردگی شدیدی کرده بود جبران کند. او بعد از راز ۱۷ در سال ۱۹۴۴، کتاب تازهای ننوشته بود، فقط مجموعه ای از اشعار پیشین خود را منتشر کرده بود و گام به گاه نیز مقاله ای در نشریات یا مفدمدای بر کاتالوگ های نمایشگاهها نوشته بود. دیگر گذشته بود آن روزهایی که می توانست در طول دوازده ماه آثاری عمده چون بیانیه دوم، دریافت بی نقص و مجموعه ای از اشعار را به نگارش درآورد. در واقع، جدا از مجموعه ای از مقالات چاپ شده و مجموعه ای از مقالات درباره ی هنر جادویی این گفت وگوها آخرین کتاب مهم برتون است گویی می خواسته با کندوکاو در گذشته برای آخرین بار هم رکود قدرت خلاقه خود را جبران کند و هم جایی شایسته خود در اینجا و اکنون فراهم آرد.