کتاب اصول شکسته نویسی

Writing
راهنمای شکستن واژه ها در گفت وگوهای داستان
  • 10 % تخفیف
    41,800 | 37,620 تومان
  • موجود
  • انتشارات: مرکز مرکز
    نویسنده:
کد کتاب : 22140
شابک : 978-9642131853
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 64
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2012
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 8
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

معرفی کتاب اصول شکسته نویسی اثر علی صلح جو

"اصول شکسته نویسی" کتابی است به قلم "علی صلح جو" که در آن "راهنمای شکستن واژه ها در گفت وگوهای داستان" را به خوانندگان ارائه می کند. اثر پیش رو که به همت نشر مرکز به انتشار رسیده، کتابی است مختصر و مفید که با حذف شاخ و برگ های اضافی مطالب اصلی و ضروری "اصول شکسته نویسی" یا "راهنمای شکستن واژه ها در گفت وگوهای داستان" را در حجمی کم ارائه می دهد.
کتاب از چهار فصل اصلی تشکیل شده که فصل نخست آن، با پرداختن به طرح مساله و یافتن قاعده در شکسته نویسی، ابتدا به سابقه ی این موضوع پرداخته و سپس املای نامتعارف، شکسته خوانی به جای شکسته نویسی، ساختار هجایی واژه ها در زبان فارسی، نحو گفتار، کاهش تعداد هجا، آسان سازی شکسته نویسی و ارتباط آن با لهجه ها را مورد بررسی قرار می دهد.
فصل دوم به این مساله ی مهم می پردازد که اصولا چه واژه هایی را باید شکست. "علی صلح جو" در این فصل به معرفی گروه های باز و بسته، گروه افعال، دوم شخص جمع محترمانه، ضمایر و حروف اضافه، ماضی های نقلی و بعید، امتیاز واژه های دستوری، نشانه ی جمع و بسیاری موارد دیگر می پردازد. نویسنده در فصل سوم کتاب مساله ی تثبیت شکستگی را زیر ذره بین می برد و با بررسی متون خاص، فواید قاعده مند کردن شکسته نویسی را بر می شمرد. او همچنین شکسته نویسی در چت و برای کودکان را در کنار نمونه ای از شکسته نویسی در این فصل آورده است و در فصل انتهایی کتاب، نمونه های گفت و گو از سرشناس ترین نویسندگان معاصر ایرانی را به خوانندگان ارائه می کند.

کتاب اصول شکسته نویسی

علی صلح جو
علی صلح‌جو (زادهٔ ۳ تیر ۱۳۲۳ در قزوین) زبان‌شناس، ویراستار، نویسنده، مترجم و پژوهشگر ترجمه ایرانی است. صلح‌جو دارای مدرک کارشناسی در رشتهٔ زبان و ادبیات انگلیسی از مدرسهٔ عالی ادبیات و زبان‌های خارجی، و کارشناسی ارشد در زبان‌شناسی از دانشگاه تهران، ویراستاری را در سال ۱۳۴۲ از مؤسسهٔ انتشارات فرانکلین آغاز کرد و پس از انحلال این مؤسسه در ۱۳۵۴ همین حرفه را در دانشگاه آزاد ایرانِ سابق، مرکز نشر دانشگاهی، مجلهٔ پیام یونسکو، و دانشگاه پیام نور ادامه داد.
دسته بندی های کتاب اصول شکسته نویسی
قسمت هایی از کتاب اصول شکسته نویسی (لذت متن)
برای ثبت نام که در حکم ردشدن از هفت خوان رستم بود، باید به خیلی ها التماس می کردیم." این جمله در زبان نوشتاری یک توصیف معمولی است و هیچ اشکالی ندارد. اما اگر بخواهیم آن را شفاهی بیان کنیم، ناگزیر به تغییراتی در آنیم. منظور فقط تغییرات واژگانی، مثلا تبدیل "ثبت نام" به "اسم نویسی" نیست؛ بل که تغییرات نحوی است. نحو گفتار، برخلاف نحو نوشتار، تحمل پذیرش عبارات یا جمله های معترضه ی توضیحی را ندارد. بنابراین، جمله ی بالا، به احتمال قوی، در گفتار به صورت زیر درمی آید: "برای ثبت نام باید التماس خیلی ها را می کردیم. باید از هفت خوان رستم رد می شدیم."