کتاب هنر مردن

L'art de mourir
کد کتاب : 22483
مترجم :
شابک : 978-9642133833
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 96
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1998
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب هنر مردن اثر پل موران

کتاب «هنر مردن» به قلم پل موراند، متنی متفکرانه با موضوعی عجیب است که به درون مایه‌ی تاریک مرگ و خودکشی در ادبیات و زندگی شخصیت‌های برجسته می‌پردازد. در این نوشته‌ی مختصر و درعین‌حال عمیق، موراند سفری پر فراز و نشیب را درباره‌ی مفهوم خودکشی شخصیت‌های ادبی و افراد واقعی مانند فلوبر، مالرو و کوکتو آغاز می‌کند. او لحظات پایانی این مردان بزرگ را نه فقط به‌عنوان حقایق زندگی‌نامه‌ای، بلکه به عنوان بازتابی از نگرش‌های فرهنگی و چالش‌های موجود نسبت به مرگ بررسی می‌کند.
کتاب موراند دو بخش اصلی دارد. بخش اول شامل تأملات او در مورد مرگ و عمل خودکشی است که برگرفته از انبوهی از گزارش‌ها و شهادت‌های تاریخی است. او با در نظر گرفتن اینکه چگونه جبر و سلطه در هر دوره‌ی تاریخی، منجر به مرگ خودخواسته می‌گردد، می‌خواهد که با «به صحنه بردن» یا «بازنویسی» این کنش‌های مرگ طلبانه به تحلیل و موشکافی علل خودکشی بپردازد. بخش دوم کتاب «هنر مدرن» مجموعه‌ای از نامه‌های «آموزشی» را ارائه می‌کند که با لحن محاوره‌ای نوشته شده‌اند. این نامه‌ها، در مدرن بودن، تیزبینی و ارتباطشان با زندگی معاصر ما، شگفت‌انگیز هستند. این نامه‌ها به سنکا، فیلسوف رواقی، که خطاب به لوسیلیوس نوشته شده است، نسبت داده می‌شود و مفهوم مرگ و خودکشی را مورد بررسی قرار می‌دهد.
با این حال کتاب موراند صرفا یک گزارش تاریخی نیست. این کتاب یک درگیری فکری با مفهوم مرگ به عنوان یک پدیده‌ی اولا شخصی و ثالثا اجتماعی است. به عبارت دیگر، موراند خوانندگان را به تأمل در ابعاد فلسفی و وجودی خودکشی دعوت می‌کند. با این اوصاف، «هنر مردن» در گفتمان ادبی و فلسفی درباره مرگ جایگاه قابل توجهی دارد. این کتاب کوتاه، با در نظر گرفتن پیچیدگی‌های موضوع، نقد ادبی، زندگی‌نامه‌ها و فلسفه را در هم می‌آمیزد تا تحلیل دقیق از خودکشی را به خوانندگان خود ارائه کند. کتاب موراند خوانندگان را برمی‌انگیزد تا با اجتناب‌ناپذیری مرگ و واکنش‌های گوناگون انسان‌ها به آن روبرو شوند، به جای اینکه دائما به فکر فراموشی مرگ باشند.

کتاب هنر مردن

پل موران
پل موران (سیزدهم مارس 1888 - 24 ژوئیه 1976) نویسنده فرانسوی بود که داستان های کوتاه و رمان هایش به دلیل سبک، شوخ طبعی و قدرت توصیفی مورد ستایش قرار گرفت. پربارترین دوره ادبی او دوره میان جنگ دهه 1920 و 1930 بود. او بسیار مورد تحسین بخشهای بالای جامعه و آوانگارد هنری بود که وی را به یک فرقه محبوب تبدیل کردند. او به عنوان مدرنیست و متفقین اولیه طبقه بندی شده است.
قسمت هایی از کتاب هنر مردن (لذت متن)
ادبیات فرانسه خواهد بود، و در سدهی آینده من و او دو بیان گر ادبیات شناخته خواهیم شد. ژان کوکتو سیکا موران را چنین ستوده بود: «بیانی گوتیگ، نوشتاری آزاد. واژه هایی روشن، پرشتاب، تلخ، غنی چون ثروت، و سایه چون صبح به خیر.» با این که کوکتو راست می گفت حیف که پیشگویی سلین درست از کار در نیامد. در مورد خودش حق داشت که بیرون از فرشتکل فروتنی کاذب حرف بزند اما... اما موران بیش و کلام از یادها رفته است. به گمان برخی از ناقدان امروزی موران قصه گو و راوی چیرہ دستی نبود. این را از کمبود رویدادها در داستانهای اش نتیجه گرفته اند، به هیچ رو حق با آنها نیست. البته راست است که رمانها و داستانهای کوتاه موران بهانه هایی بودند