کتاب در باب خواندن

Sur la lecture
کد کتاب : 20942
مترجم :
شابک : 978-9642134199
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 120
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1987
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب در باب خواندن اثر مارسل پروست

مارسل پروست یکی از نویسندگان مطرح و پرآوازه ی نیمه اول قرن بیستم است. او پس از خواندن آثار راسکین شیفته ی او شد و از آن جا که راسکین گفته بود کسی اجازه ندارد در زمان حیاتش آثارش را ترجمه کند پس از مرگ وی دست به ترجمه ی آثارش زد. پروست در این زمان هنوز به یک نویسنده ی مطرح تبدیل نشده بود. آثار اندکی که از خود منتشر کرده بود و همچنین اولین ترجمه اش از راسکین نیز چندان مورد استقبال قرار نگرفته بودند.
کتاب در باب خواندن در واقع مقدمه ای است که پروست بر ترجمه ی کتاب کنجدها و سوسن ها اثر راسکین نوشته است. در این کتاب دیدگاه او از دیدگاه راسکین فاصله می¬گیرد. پروست در کتاب در باب خواندن می¬کوشد درباره ی خطراتی که ممکن است کتاب خواندن برای مخاطبان داشته باشد هشدار دهد. او همچنین به خود مقوله ی کتاب خواندن و ارتباط مخاطبان با نویسندگان عصرهای گوناگون می¬پردازد.
در بخشی از کتاب می خوانیم:
"شاید تنها روزهایی از ایام کودکی که آن ها را تمام و کمال زیسته ایم همان هایی باشند که به گمانمان هدر داده ایم؛ روزهایی که با کتابی دلخواه سپری کرده ایم. تمام آنچه از قرار معلوم روزهای کودکی دیگران را پر می کرد، و ما آنها را مانعی مبتذل در برابر لذتی متعالی می دیدیم و پس می زدیم: بازی ای که دوستی، وقتی به بهترین بخش کتاب رسیده بودیم، ما را به آن می خواند؛ زنبور یا نور مزاحم آفتاب که مجبورمان می کرد چشم از کتاب برگیریم یا جای مان را عوض کنیم؛ خوراکی های عصرانه که مجبورمان کرده بودند با خود برداریم اما در کنارمان دست نخورده روی نیمکت رهاشان می کردیم آنگاه که خورشید در آسمان کبود بالای سرمان بی رمق تر می شد؛"

کتاب در باب خواندن

مارسل پروست
مارسل پروست با نام کامل والنتین لویی ژرژ اوژن مارسل پروست، زاده ی ۱۰ ژوئن ۱۸۷۱، درگذشته ی ۱۸ نوامبر ۱۹۲۲، نویسنده و مقاله نویس فرانسوی است. او به دلیل نگارش اثر عظیمش با عنوان در جستجوی زمان از دست رفته، یکی از بزرگ ترین نویسندگان تاریخ ادبیات قلمداد می شود.در سال ۱۸۹۲ فعالیت های ادبی جدی پروست آغاز شد و او همکاریش را با نشریه ی لو بانکه شروع کرد. در این نشریه ۱۵ مقاله از پروست چاپ شد که بعدها در کتاب خوشی ها و روزها دوباره منتشر شد. در سال ۱۸۹۶ رمان بی اعتنای وی در نشریه ی زندگی معاصر چاپ شد...
دسته بندی های کتاب در باب خواندن
قسمت هایی از کتاب در باب خواندن (لذت متن)
ما که در اینجا تنها قصد داریم ایده راسکین را بررسی کنیم بی آنکه به ریشه های تاریخی آن بپردازیم، می توانیم آن را کمابیش با این سخن دکارت خلاصه کنیم که «خواندن تمام کتاب های خوب به مانند سخن گفتن با مردمان شریف ادوار گذشته است که نویسنده ها از آن جمله اند.» راسکین احتمالا با اندیشه اندکی خشک این فیلسوف فرانسوی آشنایی نداشت، اما در جای جای سخنرانی او چیزی که رویت می شود در واقع تنها همین اندیشه است، فقط در پوششی از طلای آپولونی آمیخته به مه انگلیسی؛ شبیه همان طلایی که شکوه و عظمت آن منظره های نقاش محبوبش را تلالو بخشیده است. می گوید: «با این فرض که هم اراده و هم هوش لازم را برای انتخاب دوستان مان داریم، چه اندک اندک کسانی از ما که قدرت اش را دارند و چه محدود است دایره انتخاب های ما. نمی توانیم هرکسی را که می خواهیم بشناسیم... ممکن است اگر بخت یار بود شاعر بزرگی را یک نظر ببینیم و صدایش را بشنویم، یا از دانشمندی پرسشی کنیم و او با مهربانی پاسخ مان را بدهد. ممکن است ده دقیقه وقت مصاحبه در دفتر کار یک وزیر به چنگ آوریم و یک بار در زندگی امتیاز ویژه چشم در چشم شدن با ملکه ای را پیدا کنیم. و با این همه، حسرت همین بخت های لحظه ای را داریم و سال های عمر، شور و اشتیاق و استعدادهایمان را در جستجوی کمتر از همین صرف می کنیم، در حالی که در همین مدت جمعی هستند که بی توجه به مقام و مرتبه ما همواره با آغوش باز پذیرای مایند، جمعی که تا هر زمان که بخواهیم با ما به گفتگو می نشینند.