کتاب هنر به منزله تجربه

Art as Experience
کد کتاب : 24861
مترجم :
شابک : 978-9643119652
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 519
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1934
نوع جلد : سلفونی
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

معرفی کتاب هنر به منزله تجربه اثر جان دیویی

هنر به منزله تجربه (1934) نوشته جان دیویی در مورد زیبایی شناسی است که در ابتدا به عنوان اولین سخنرانی ویلیام جیمز در هاروارد (1932) ارائه شد. زیبایی شناسی دیویی در تعدادی از رشته ها، از جمله رسانه های جدید مفید است.
دیویی قبلا در دهه 1880 مقالاتی در مورد زیبایی شناسی نوشته بود و در کتاب دموکراسی و آموزش (1915) به این موضوع بیشتر پرداخته بود. در اثر اصلی خود، تجربه و طبیعت (1925)، او آغاز یک نظریه تجربه زیبایی شناختی را مطرح کرد و دو مقاله مهم برای فلسفه و تمدن نوشت (1931). نظریه دیویی تلاشی است برای تغییر درک از آنچه که در فرآیند هنر از تجلیات فیزیکی آن در «شیء بیانگر» گرفته تا کل فرایند آن ضروی است، فرآیندی که عنصر اساسی آن دیگر «اثر هنری» مادی نیست. بلکه توسعه یک «تجربه» است. تجربه چیزی است که شخصا بر زندگی فرد تأثیر می گذارد. به همین دلیل است که این نظریه ها برای زندگی اجتماعی و آموزشی افراد بسیار حیاتی هستند.
با این حال، چنین تغییری در تأکید به این معنا نیست که شیء هنری فردی اهمیت خود را از دست داده است. به دور از آن، اولویت آن روشن می شود: شخص یک شی را به عنوان مکان اولیه برای فرآیندهای دیالکتیکی تجربه، به عنوان موقعیت وحدت بخش برای این تجربیات می شناسد. از طریق ابژه بیانگر، هنرمند و ناظر فعال با یکدیگر، محیط مادی و ذهنی خود و در کل فرهنگ خود مواجه می شوند.
هنر به منزله ی تجربه در سطح بین‌المللی به عنوان برجسته‌ترین اثری که تا به حال توسط یک آمریکایی در مورد ساختار رسمی و جلوه‌های مشخصه همه هنرها نوشته شده است: معماری، مجسمه‌سازی، نقاشی، موسیقی و ادبیات، شناخته می شود.

کتاب هنر به منزله تجربه

جان دیویی
جان دیویی زاده ۲۰ اکتبر ۱۸۵۹ و درگذشته ۱ ژوئن ۱۹۵۲ یکی از معروفترین فیلسوفان آمریکایی قرن بیستم و از پیشتازان عمل گرایی (پراگماتیسم) بود که آرای انقلابی‌اش در باب سرشت فلسفه، آموزش، جامعه و سیاست بحث‌های فراوانی را به وجود آورد.جان دیویی در روز بیستم اکتبر سال ۱۸۵۹ میلادی در شهر برلینگتون در ورمانت آمریکا به دنیا آمد. او بیست سال ابتدایی زندگی‌اش را در روستا گذراند و تحصیلات مقدماتی خود را در همان‌جا به پایان برد. او پس آن وارد دانشگاه جانز هاپکینز شد و در کنار تحصیل در رش...
قسمت هایی از کتاب هنر به منزله تجربه (لذت متن)
وقتی اعیان هنری هم از شرایط پیدایش خویش و هم از شرایط عملکردشان در تجربه، منفک می شوند، دیواری پیرامون آن ها سر برمی آورد که معنای عام این اعیان را، معنایی که نظریه زیبایی شناختی با آن سر و کار دارد، کمابیش تیره و تار می کند. هنر به قلمروی مجزا فرستاده می شود که در آن این پیوندی که با مواد و مقاصد هر شکل دیگری از فعل، انفعال و دستاورد بشری دارد گسسته می شود.

همه افراد اتفاق نظر دارند که معبد پارتنون اثر هنری بزرگی است. با این حال، این اثر تنها زمانی شان زیبایی شناختی پیدا می کند که تجربه ای می شود برای انسانی. و اگر قرار باشد کسی از حد لذت شخصی فراتر برود و نظریه ای بپردازد در باره آن جمهوری عظیم هنر که این بنا یکی از اعضای آن است، باید در مرحله ای از تاملاتش بخواهد که از این اثر روی بگرداند و روی کند به شهروندان آتنی پر جنب و جوش، اهل بحث و گفتگو، بسیار حساس و دارای درکی مدنی همسان انگاشته با دینی مدنی که این معبد مظهری از تجربه آنان بوده است و آن را نه به عنوان اثری هنری بلکه به عنوان یادبودی مدنی ساخته اند.