کتاب مارکس و آزادی

Marx: And Freedom
کد کتاب : 29977
مترجم :
شابک : 978-6004901307
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 78
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1997
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

مارکس
Marx: And Freedom
کد کتاب : 32181
مترجم :
شابک : 978-9643294199
قطع : پالتویی
تعداد صفحه : 73
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1997
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب مارکس و آزادی اثر تری ایگلتون

کتاب مارکس و آزادی اثری مختصر در باب عقاید کارل مارکس است که تری ایگلتون موفق شده مطالب مفید و قابل توجهی را در این حجم کم ارائه دهد. کتاب با مقدمه ی مختصری از عقاید مارکس آغاز می شود و سپس اثرات این عقاید در زمینه های فلسفه، انسان شناسی، تاریخ و سیاست بیان می شود. ایگلتون ابتدا عقاید کلیدی مارکس را در زمینه های مد نظر بیان می کند و سپس صحبتی پیرامون آن عقاید مطرح می شود. این اثر برای دانشجویانی که در صدد آشنایی با عقاید مارکس می باشند بسیار مفید است؛ چرا که افکار او را به صورت خلاصه و طبقه بندی شده در اختیار خواننده قرار می دهد. مارکس و آزادی، فضایی قوی از آثار مهم مارکس نظیر: سرمایه، ایدئولوژی آلمانی، خانواده ی مقدس و هیجدهم برومر فراهم ساخته که در سایه ی جنبه های سیاسی و تاریخی ایده های مارکس، نویسنده به توضیح جنبشی پرداخته که در آن طبقه های اجتماعی و تاریخی در نزاع اند.
ایگلتون موفق شده در این کتاب بدون جانب داری و توجه به نکات منفی که اغلب به این نظریه پرداز سیاسی نسبت داده می شود، توضیح دهد که آزادی از دیدگاه مارکس یعنی رهایی کارگر از بردگی و کار تجاری که از حد نیازهای اساسی فراتر رفته است. ایگلتون رابطه ی بین تولید، کار و مالکیت را که سه هسته ی اصلی افکار مارکس بودند به خوبی به تصویر می کشد. آرمانشهر مارکس، جایی است که اغلب کارها به صورت ماشینی انجام شده و در سایه ی رهاسازی ثروت حاصل از شکوفایی فردی، لذت بردن از مزه ی هلو برابر با لذت بردن از ساخت یک سد باشد.

کتاب مارکس و آزادی

تری ایگلتون
تری ایگلتون (به انگلیسی: Terry Eagleton) (زاده ۲۲ فوریه ۱۹۴۳) نظریه‌پرداز ادبی بریتانیایی است. بسیاری او را تأثیرگذارترین منتقد ادبی زندهٔ بریتانیا می‌دانند.او با تکیه بر نظریه‌های مارکسیست‌های اروپایی از جمله والتر بنیامین، لویی آلتوسر و پیر ماشری، مخاطبان فراوانی یافت و با پیروی از افکار این نظریه‌پردازان از شیوه‌ای ماتریالیستی برای مطالعه ادبیات بهره برد. این شیوه او در نوشته‌هایش در مورد ساموئل ریچاردسون و خواهران برونته نمود دارد. پافشاری ایگلتون بر پیچ...
قسمت هایی از کتاب مارکس و آزادی (لذت متن)
اگر مارکس فیلسوف است، فیلسوف چه حوزه ای است؟ بی شک نه حوزه ای به عظمت «موجودیت انسان»، و البته نه حوزه ای محدود همچون اقتصاد سیاسی. هدف از اندیشه او ارائه نوعی نظریه کیهانی همچون دین و در بر گرفتن تمام مشخصه های حیات انسان نبوده است. درست است که همکار او، فریدریش انگلس، نظریه ای بسیار جاه طلبانه به نام ماتریالیسم دیالکتیک ارائه کرد که هدفش ایجاد ارتباط میان همه چیز، از فیزیک و زیست شناسی گرفته تا تاریخ و اجتماع، است؛ اما نوشته های خود مارکس طرحی متواضعانه تر و محدودتر ارائه می کند که هدفش شناسایی، و از میان برداشتن تناقض های عمده اجتماعی است که در حال حاضر مانع از رسیدن ما به چیزی می شوند که مارکس آن را زندگی انسانی راستین، همراه با تمام نیروهای مادی و معنوی مان، می نامد. مارکس در مورد اینکه آن گاه چه اتفاقی رخ خواهد داد حرف چندانی نمی زند، زیرا نزد او این فرایند به معنای شروع تاریخ بشر، به معنای واقعی آن است و این فراتر از زبان کنونی ما قرار دارد. برای مارکس هرچه تاکنون رخ داده است صرفا «پیشاتاریخ» است _ توالی اشکال مختلف جامعه طبقاتی. و از آنجا که کار خود مارکس متعلق به این دوران، و به شکلی اجتناب ناپذیر وابسته به اشکال اندیشه ای و الگوهای زیستی آن است، بر مبنای منطق تاریخ گرایانه خودش نمی تواند از این دوران خارج شود و نوعی آرمان شهر را به تصویر بکشد.