کتاب پایان تئولوژی - جلد 1

End of theology
عقلانیت و علوم انسانی جدید
کد کتاب : 38377
شابک : 978-6009489824
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 486
سال انتشار شمسی : 1400
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

پایان تئولوژی - جلد 2
End of theology
تئولوژی و تاریخ
کد کتاب : 35361
شابک : 978-6009489893
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 430
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب پایان تئولوژی اثر بیژن عبدالکریمی

براساس فلسفه کلاسیک ذات یا جوهر باید فی نفسه قائم به خود باشد. اما آن چنان که هگل در منطق دیالتیکی خود نشان می‌دهد ذاتی فقط به واسطه نسبت و اضافه‌اش با غیر ذاتی وجود دارد. بدین قرار، دو حرکت جدالی در اینجا هست که ذات به غیر ذاتی و متقابلا از غیر ذاتی به ذات می رود، و همچنین وجود به سوی ذات (ماهیت) می‌رود و ذات به سوی وجود.
کتاب دارای مقالاتی است که به بررسی انتقادی روش‌های مواجهه رویکردهای تئولوژیک به تاریخ پرداخته است. نویسنده در هر یک از مقالات با طرح پرسش‌هایی اساسی به بررسی و تحلیل موضوع مورد بحث پرداخته است. عبدالکریمی یکی از مقالات طولانی خود را پاسخ به استادیار فلسفه دانشگاه قم معرفی کرده و اصل مقاله استادیار فلسفه را نیز در ضمیمه کتاب گنجانده است.
کتاب از فصول زیر تشکیل شده است:
«ما و هرمنوتیک»، «هرمنوتیک متن مقدس»، «اندیشۀ آخرالزمانی»، «تأملی بر تاریخ‌سازی‌های تئولوژیک»، «گفت‌وگویی میان دو سنت فلسفی تحلیلی و قاره‌ای»، «ضرورت مواجهۀ پدیدارشناسانه با تاریخ و غرب»، «مواجهه‌های اصیل و غیر اصیل با تاریخ و سنت‌های تاریخی»، «مواجهه با جهانی دیگر: روشنفکری و ماهیت آن در تاریخ معاصر ایران»، «کدام تئولوژی؟ کدام تاریخ؟ نقدی بر مقالۀ «تأملی بر تاریخ‌سازی‌های تئولوژیک».
پایان تئولوژی دارای دو جلد است. کتاب حاضر مناسب برای بسط و گسترش تفکر از باورهای سنتی و تاریخی است.
کتاب پایان تئولوژی به قلم بیژن عبدالکریمی توسط انتشارات نقد فرهنگ منتشر شده است.

کتاب پایان تئولوژی - جلد 2

بیژن عبدالکریمی
بیژن عبدالکریمی متولد ۱۳۴۲ در تهران ، فیلسوف ایرانی و دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است. عبدالکریمی دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد فلسفه را به ترتیب در سال‌های ۱۳۶۷ و ۱۳۷۳ در دانشگاه تهران به پایان رساند و در سال ۱۳۸۰ از دورهٔ دکتری فلسفه در دانشگاه اسلامی علیگر فارغ‌التحصیل شد.عبدالکریمی از منتقدان جدیِ نگاه سیاسی به مقولهٔ فرهنگ، علوم انسانی اسلامی و اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها است و معتقد است باید رویکرد اونتولوژیک جایگزین رویکردهای تئولوژیک و ایدئولو...