کتاب گفتمان نقد

Critical Discourse
(مقالاتی در نقد ادبی)
کد کتاب : 38450
شابک : 978-9644485015
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 465
سال انتشار شمسی : 1394
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب گفتمان نقد اثر حسین پاینده

کتاب "گفتمان نقد" کتاب بسیار مهمی است که توسط "حسین پاینده" نوشته شده است. این کتاب شامل مجموعه ای از مقالات مختلف با موضوع نقد ادبی است. در این کتاب خوانندگان با شیوه های مختلف نقد ادبی آشنا می شوند. این اثر می تواند به عنوان مرجع معتبری مورد استفاده دانشجویان و پژوهشگران نیز قرار گیرد.پاینده در ۲۸ شهریور ۱۳۴۱ متولد شد. او ابتدا مدرک کارشناسی خود در رشتهٔ ادبیات انگلیسی را از دانشگاه علامه طباطبائی دریافت کرد و سپس در سال ۱۳۷۹ با مدرک کارشناسی ارشد در همین رشته از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. او همچنین دارای مدرک دکترای نظریه و نقد ادبی از دانشگاه ساسکس انگلستان است.

هدف نویسنده از جمع آوری و نگارش این مجموعه مقاله این بوده است که به صورت بنیادی بر ماهیت خود پدیده نقد نیز بپردازد. نقد‌ها‌ی کتاب از زوایای گوناگونی مانند نقد روانکاوانه و نقد فمینیستی مطرح شده‌اند. از مباحث کتاب می‌توان به فرمالیسم، نقد روانکاوانه، پسامدرنیسم، فمینیسم، مطالعات فرهنگی و تئاتر معناباختگی اشاره کرد. آثاری که در این کتاب نقد شده‌اند، عبارت‌اند از: جزیره‌ی سرگردانی و ساربان سرگردان اثر سیمین دانشور، داستان بچه‌ی مردم اثر جلال آل‌احمد، فیلم سلام سینما، اشعاری از سهراب سپهری و… . در ویراست دوم کتاب، پنج مقاله‌ی دیگر به مجموعه اضافه شد و همین‌طور مقالات پیشین مورد بازنگری قرار گرفت.

کتاب گفتمان نقد

حسین پاینده
حسین پاینده (متولد ۲۸ شهریور ۱۳۴۱، تهران) نویسنده، منتقد ادبی، منتقد فیلم و استاد نظریه و نقد ادبی دانشگاه علامه طباطبائی و مسئول پروژهٔ «مجموعهٔ نظریه و نقد ادبی» است که به کوشش نشر روزگار، انتشارات نیلوفر، انتشارات نگاه امروز و انتشارات حکایت قلم نوین منتشر شده‌است. از وی در کتاب باغ در باغ هوشنگ گلشیری در ضمن منتقدانی یاد شده‌است که به پیشبرد نقد ادبی در ایران یاری رسانده‌اند.
دسته بندی های کتاب گفتمان نقد