کتاب شرح جامع مثنوی معنوی (دفتر چهارم)

Masnavi Manavi
کد کتاب : 41327
شابک : 978-9644233517
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 1641
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1996
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 31
زودترین زمان ارسال : 22 اردیبهشت

معرفی کتاب شرح جامع مثنوی معنوی (دفتر چهارم) اثر کریم زمانی

کتاب پیش رو دفتر چهارم از مجموعه ی نفیس "شرح جامع مثنوی معنوی" به قلم استاد "کریم زمانی" است که نشر اطلاعات آن را در بیش از هزار و ششصد صفحه به عرصه ی چاپ رسانده است.
"کریم زمانی" این کتاب را به عنوان تفسیری بر کتاب "مثنوی معنوی" نوشته و در جمع آوری متن اشعار مثنوی به نسخه ی نیکلسون متکی بوده است. وی فرازها ، روایات و موقعیت هایی که در قرآن مجید ذکر شده و مولانا را وادار به نوشتن در شرایط خاص کرده است، در دفتر چهارم از "شرح جامع مثنوی معنوی" گنجانده است. مطلع کتاب شامل دعای واعظی در مورد سارقان و دزدان است و در ابتدای اثر همچنین یک خاطره ذکر شده است؛ تعدادی از شخصیت های سیاسی کشور به مثنوی تفال زده بودند و این کار وقتی صورت گرفت که روس ها قبل از جنگ جهانی اول به درگاه امام رضا (ع) توهین کردند و همین کار نشانی از نابودی قریب الوقوعشان بود. یکی دیگر از ویژگی های دفتر چهارم از "شرح جامع مثنوی معنوی" به قلم استاد "کریم زمانی" درج فهرست موضوعی در انتهای کتاب است.
مثنوی در واقع یک کتاب آموزشی است که در مورد چگونگی دستیابی به حقیقت آموزش می دهد. شریعت نزد مولانا از معبر حقیقت دور نیست و بنابراین دور از ذهن نیست که شاعر در جستجوی حقیقت ، رویکرد شرعی را بر می گزیند. این اثر برجسته پیرامون عرفان، اخلاق و تصوف، آن قدر از معانی نهفته و ژرف برخوردار است که هنوز بعد از گذشت این همه سال، شرح ها و تفاسیر مختلف، به امید پی بردن به اندکی از مفاهیم مد نظر مولوی، به رشته ی تحریر در می آید و علاقه مندان که تشنگان معرفتند، آن را همچون شراب سر می کشند.

کتاب شرح جامع مثنوی معنوی (دفتر چهارم)

کریم زمانی
کریم زمانی (متولد ۲۰ اردیبهشت ۱۳۳۰ در تهران) مولوی‌شناس ایرانی و مترجم و مفسر قرآن است. او دوره کارشناسی زبان و ادبیات عربی را در دانشگاه تهران گذرانده‌است. برجسته‌ترین اثر او که بیش از سی بار تجدید چاپ شده‌است، «شرح جامع مثنوی معنوی» در هفت جلد است.
دسته بندی های کتاب شرح جامع مثنوی معنوی (دفتر چهارم)
قسمت هایی از کتاب شرح جامع مثنوی معنوی (دفتر چهارم) (لذت متن)
ای ضیاء الحق ، حسام الدین تویی / که گذشت از مه به نورت مثنوی ای ضیاء الحق ، حسام الدین چلبی ، این تو هستی که به سبب انوار وجودت ، مقام و مرتبۀ این کتاب شریف مثنوی حتی از ماه نیز برتر و درخشانتر شده است . [ زیرا نور ماه جنبۀ مادّی و محسوس دارد ولی نور مثنوی شریف جنبۀ معنوی و الهی دارد . دیگر انکه به قول یوسف بن احمد مولوی ، ماه بر اجسام می تابد و مثنوی بر ارواح ( المنهج القوی ، دفتر چهارم ، ص 8 ) مولانا در این بیت و ابیات بعدی نقش حسام الدین چلبی را در خلق و ظهور مثنوی مورد تأکید قرار می دهد و این مطلب بارها در مثنوی مورد تصریح قرار گرفته است . ]