کتاب قواعد روش جامعه شناسی

Rules of Sociological Method
کد کتاب : 43538
مترجم :
شابک : 978-9644164354
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 194
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1895
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : ---

قواعد روش جامعه شناسی
Rules of Sociological Method
کد کتاب : 65787
مترجم :
شابک : 978-9640335079
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 160
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 1895
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 11
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب قواعد روش جامعه شناسی اثر امیل دورکیم

"قواعد روش جامعه شناسی" به قلم "امیل دورکیم" یک منازعه سازش‌ناپذیر و قانع‌کننده علیه فردگرایی روش‌شناختی است. این کتاب استدلال می‎کند که تبیین رفتار انسان به عوامل سطح فردی، قابل تقلیل نیست. در عوض، حقایق و پدیده‌های اجتماعی که چیزی بیش از اصطلاحات کوتاه و دهن پر کن برای موجودیت‌های انبوه هستند، وجود خود را دارند و نتایج اجتماعی قابل پیش‌بینی ایجاد می‌کنند و این چیزی نیست که تک تک انسان‌ها برای آن تصمیم‌گیری کنند.
تحقیقات تجربی "امیل دورکیم" نشان داد که گروه‌هایی که با سطوح ناکارآمد بی‌هنجاری و خودگرایی مشخص می‌شوند، با نرخ نسبتا بالای خودکشی نیز همراه هستند. نرخ‌های خودکشی نسبتا متفاوت نیز حقایق اجتماعی بودند. بنابراین بی‌هنجاری و خودگرایی را به عنوان ویژگی‌های اجتماعی نمی‌توان به ویژگی‌های فردی تقلیل داد، زیرا این‌ها ویژگی‌های سیستم‌های اجتماعی هستند. این ویژگی‌های اجتماعی، ذاتا در واقعیت‌های اجتماعی، مانند میزان خودکشی که به روش‌های قابل پیش‌بینی متفاوت است، آشکار می‌شوند.
"قواعد روش جامعه شناسی" بر ویژگی ذاتا پوزیتیویستی دیدگاه "امیل دورکیم" متمرکز شده است. با تکیه بر اندازه گیری با کیفیت و تجزیه و تحلیل آماری صحیح، این ویژگی تا حد زیادی مثبت است. با این وجود حتی سخت‌گیرانه‌ترین پژوهش‌های پوزیتیویستی نیز نیاز به تفسیر دارند، و تفاسیر "امیل دورکیم"، به دنبال کار نظری اولیه‌اش، فوق‌العاده درخشان هستند. "قواعد روش جامعه‌ شناسی" یکی از مهم‌ترین کمک‌ها به حوزه جامعه‌شناسی است که امروزه هنوز بین محققان مورد بحث است. "امیل دورکیم" در این کتاب از طریق رساله‌ها، استدلال‌ها، و تفسیرهایی در مورد بحث‌های مهم، با منتقدان روبرو شد، موضع خود را روشن کرد و از روش علمی عینی که برای مطالعه انسان‌ها استفاده کرد، دفاع کرد.

کتاب قواعد روش جامعه شناسی

امیل دورکیم
داوید امیل دورکهایم (David Émile Durkheim - تلفظ فرانسوی: ​[eˈmil dyʀˈkɛm]) (زاده ۱۵ آوریل ۱۸۵۸ - درگذشته ۱۵ نوامبر ۱۹۱۷)، جامعه‌شناس بزرگ قرن نوزدهم و ابتدای قرن بیستم است. به عقیدهٔ بسیاری، دورکیم بنیان‌گذار جامعه‌شناسی به‌شمار می‌رود. هرچند آگوست کنت به عنوان واضع واژهٔ جامعه‌شناسی شناخته می‌شود، ولی اولین کسی که توانست کرسی استادی جامعه‌شناسی را تأسیس کند، دورکیم بود. وی همچنین مؤسس سال‌نامهٔ جامعه‌شناسی در فرانسه است.عمده کارهای دو...
قسمت هایی از کتاب قواعد روش جامعه شناسی (لذت متن)
«ما چنان از مطالعه علمی واقعیت اجتماعی دور هستیم که قضایای خاصی که در این کتاب به میان می آید چه بسا خواننده را سخت شگفت زده کند. با این همه اگر علمی درباره جوامع وجود داشته باشد قطعا نباید انتظار داشت که از پیشداوری های سنتی صرف تشکیل شده باشد بل باید باعث شود پدیده ها را به شیوه ای متفاوت از مردم عادی ببینیم. نخستین ویژگی روش جامعه شناختی این است که مستقل از هر نوع فلسفه ای است. [...] دوما روش ما عینی است و کاملا این فکر بر آن حاکم است که واقعیت های اجتماعی شیء هستند و باید به آنها مانند شیء پرداخت... اما برای این که این اصل بیهوده نباشد فقط کافی نیست که به زبان آورده شود بل باید بنیان یک انضباط کامل گردد که از همان آغاز تأمل درباره موضوع تحقیق بر ذهن محقق حاکم باشد و در تمام مراحل کار با وی همراه باشد... سومین ویژگی روش ما این است که منحصرا جامعه شناختی است. اغلب به نظر رسیده که پدیده های اجتماعی چون بسی پیچیده اند به علم تن درنمی دهند یا زمانی جزئی از علم می شوند که به شرایط ابتدایی ارگانیک یا روحی خود تقلیل یابند، یعنی از ماهیت اصلی خود دور شوند. برعکس ما سعی کردیم نشان دهیم این امکان وجود دارد که به آنها به صورت علمی بپردازیم بی آنکه ویژگی های خاص آنها را کنار بگذاریم...»