کتاب انقراض سلسله ی صفویه و ایام استیلای افاغنه در ایران

THE FALL OF THE SAFAVI DYNASTY And The Afghan Occupation Of Persia
کد کتاب : 81602
مترجم : مصطفی قلی عماد
شابک : 978-9641919735
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 643
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1958
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

انقراض سلسله صفویه
THE FALL OF THE SAFAVI DYNASTY And The Afghan Occupation Of Persia
کد کتاب : 46531
مترجم :
شابک : 978-9644452956
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 526
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 1958
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب انقراض سلسله صفویه اثر لارنس لاکهارت

کتاب انقراض سلسله ی صفویه توسط لارنس لاکهارت نوشته شده است که در آن علل اضمحلال و سقوط سلسله صفویه بررسی شده و همچنین حوادث و روندی که منتج به انقراض این سلسله شده با جزئیات و دقت دنبال می شود. لاکهارت درباره ی نوشتن این کتاب در مقدمه آورده است:
«فکر تألیف این کتاب هنگامی به خاطرم رسید که برای نوشتن شرح حال نادرشاه مشغول گردآوری مطالبی بودم و چون ناچار می بایستی دوره قبل از مشهور شدن او را مورد مطالعه قرار دهم، به مطالب زیادی برخوردم که نمی توانستم در مقدمه آن شرح حال ذکر کنم. از آنجا که این مطالب اضافی به عقیده من بسیار جالب توجه بود، تصمیم گرفتم روزی آن را به صورت کتاب جداگانه ای در آورم.
بنابراین، پس از آن که شرح حال نادرشاه را به پایان رساندم، با سعی و کوشش بسیار به گردآوری اطلاعاتی درباره سلطنت شاه سلطان حسین و دو نفر غاصب افغانی پرداختم، و از سفر کوتاهی که در سال ۱۹۳۸ به پاریس به عمل آوردم استفاده کردم و مطالب جالبی در بایگانی وزارت امور خارجه و کتابخانه ملی به دست آوردم. به همین مناسبت از کارکنان آن وزارت خانه کمال تشکر را دارم. نظر به این که مدت اقامت من در پاریس محدود بود و بازگشت من به آن شهر در آینده نزدیک ظاهرا امکان نداشت، کارکنان مذکور، با آن که ورود مراجعین به اتاق قرائت در آن وقت ممنوع بود، در نهایت لطف به من اجازه دادند که از مدارک و اسناد بایگانی در همان جا استفاده کنم.
هنوز در تحقیقات خود پیش رفت زیادی نکرده بودم که جنگ دوم جهانی درگرفت و مجبور شدم تا شش سال به کلی از فصد خود منصرف شوم. پس از استقرار صلح، دریافتم که شروع مجدد به کار به آسانی میسر نمی شود، خصوصا آن که مجبور شدم دو مسافرت طولانی به ایران به عمل آورم که نوع کار آن با موضوع مورد نظرم به کلی تفاوت داشت.»

کتاب انقراض سلسله صفویه

لارنس لاکهارت
لارنس لاکهارت (Laurence Lockhart) (لندن، 9 ژوئیه 1890؛ د. بارینگتون ، 3 مه 1975)، محقق و عکاس ایران، کارمند شرکت نفت انگلیس و فارسی بود. لاکهارت بخش اعظم کودکی خود را در آفریقای جنوبی گذراند، جایی که پدرش در صنعت معدن کار می کرد.
قسمت هایی از کتاب انقراض سلسله صفویه (لذت متن)
در شمال غربی کشور، در زاویه ای که از تلاقی سلسله جبال قفقاز و مرز ترکیه به وجود آمده بود، قسمت گرجستان ایران قرار داشت که شامل کشور کارتیل در شمال غربی و کشور کاخت در جنوب شرقی بود. گرجستان ایران به مناسبت موقعیت و اهمیتی که داشت توسط یکی از چهار والی یا نایب السلطنه ایران اداره می شد و این مقام مدت ها در سلسله با گراتی موروثی بود و گاهی شعبه کارتیلی و گاهی شعبه کاختی در آنجا سلطنت میکرد. پای تخت گرجستان ایران و هم چنین کارتل شهر تفلیس بود. در جنوب و جنوب شرقی گرجستان، ایالت وسیع آذربایجان قرار داشت. وسعت آن در آن ایام از امروز بیشتر بود، زیرا شامل ایالات و نواحی کوچک تر، مانند چخور سعد یا ایروان و نخجوان و قرابان، بود و تمام این سرزمین ها، به اضافه گرجستان، در اوایل قرن نوزدهم به چنگ روسها افتاد. تبریز مرکز آذربایجان و مقر بیگلربیگی با استاندار بود. از شهرهای پرجمعیت دیگر آذربایجان باید ایروان و گنجه و اردبیل را نام برد. ایروان پای تخت چخور سعد، مرکز حکومت یک بیگلربیگی و شهر عمده ارمنستان ایران بود. گنجه، زادگاه شاعر معروف نظامی، نیز مقر حکومت یک بیگلربیگی بود که ناحیه مجاور آن قراباغ هم در زیر نظر او اداره می شد. با شهر اردبیل سلسله صفویه پیوستگی نزدیک داشت، زیرا شیخ صفی و بسیاری از اعقابش در آنجا مدفون بودند.