کتاب از سمرقند تا سارد

From Samarkhand to Sardis
(نگرشی تازه به امپراتوری سلوکی)
کد کتاب : 56801
مترجم : حمیدرضا پیغمبری
شابک : 978-9643157470
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 400
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1993
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب از سمرقند تا سارد اثر سوزان شروین وایت

امپراتوری ای که توسط سلوکوس، ژنرال اسکندر مقدونی ایجاد شد، بزرگترین پادشاهی هلنیستی کشورهای جانشین را تشکیل می داد: با این حال این اولین برخورد اساسی با تاریخ سلوکی است که برای پنجاه سال ظاهر می شود. نویسندگان با این دولت مهم و موفق از دیدگاه‌های جدید برخورد می‌کنند و آن را بخشی از جهان خاورمیانه می‌دانند نه صرفا در اصطلاح یونانی-رومی، و استدلال می‌کنند که دولت سلوکی به بهترین وجه به عنوان وارث امپراتوری بزرگ ایران هخامنشی و پیش از آن خاور میانه ی شرقی شناخته می‌شود.
نویسندگان این کتاب- سوزان شروین وایت و آملی کورت- اقتصاد، ساختارهای اجتماعی، نظام های سیاسی و فرهنگ های بسیاری از مردمان امپراتوری را بررسی می کنند و در چارچوب استعمار و امپریالیسم، شواهد موجود برای تغییرات فرهنگی، از جمله هلنی شدن را تحلیل می کنند.
این کتاب طیف گسترده ای از اسناد جدید و مهمی را که اخیرا کشف شده است در دسترس قرار می دهد. دانش آموزان، معلمان و همه خوانندگان علاقه مند به تاریخ هلنیستی و خاورمیانه از آن استقبال خواهند کرد.
کتاب از سمرقند تا سارد (نگرشی تازه به امپراتوری سلوکی) توسط حمیدرضا پیغمبری ترجمه شده است. این کتاب را انتشارات توس منتشر کرده است.

کتاب از سمرقند تا سارد

سوزان شروین وایت
سوزان شروین وایت (1945-2016) یک مورخ باستانی بسیار معتبر بود که علایق تحقیقاتی او بر تاریخ و سنگ نگاری جزیره کوس و بین النهرین سلوکی متمرکز بود. پس از فارغ التحصیلی از لیدی مارگارت هال ، آکسفورد سوزان شروین وایت دکترای خود را در تاریخ Cos باستان نوشت.
دسته بندی های کتاب از سمرقند تا سارد
قسمت هایی از کتاب از سمرقند تا سارد (لذت متن)
سلوکوس در پی نخستین بازپس گیری بابل (۳۱۲)، برای پاکسازی اقدامات آنتیگونوس در سال ۳۱۶، به سرعت به سوی ساتراپ های او در ماد و شوش حرکت کرد تا آنها را غافلگیر کند. در تقاطع دجله، پیش از آن که نیکانور، حاکم ماد، او را متوقف کند، زیرکانه به اردوگاه او شبیخون زد. نیروهای باقی مانده که متشکل از سربازان مادی نیکانور و دیگر سربازان ایرانی بودند، تنها کاری که انجام دادند، پیوستن به سلوکوس بود. سلوکوس به تسخیر ساتراپی های اصلی ایرانی ماد، شوش و مناطق همجوارا، که شامل نواحی حاشیه خلیج فارس (100,6 D.S. XIX) و شاید پارس (زادگاه هخامنشیان) می شد، ادامه داد. مجموعه ای از پیروزی های سریع نظامی و تصرف مناطق مختلف وضعیت سلوکوس را دگرگون کرد، چنان که خود او به صراحت در نامه ای به دیگر جانشینان اسکندر گوشزد نمود که: «اکنون مقامی شاهانه و افتخار داشتن هژمونی را کسب کرده است» (92,5D.S, XIX)، ولی آنها طبق پیمانی که در ۳۱۱ میان آنتیگونوس، بطلمیوس، لوسیماخوس و کاساندر بسته شد، سلوکوس را منزوی کردند. این پیمان حاکمیت آنتیگونوس را در آسیا به رسمیت می شناخت و او را همانگونه که متن 10 ABC گواهی میدهد (۳۱۰- ۳۰۸) در ادامه جنگ با سلوکوس آزاد می گذاشت.