کتاب یونانیان و بربرها

Les Grecs Et Les Barbares
(15جلدی)
کد کتاب : 54294
مترجم :
شابک : 978-9643156206
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 4423
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1991
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 21 اردیبهشت
تعداد جلد : 15

معرفی کتاب یونانیان و بربرها اثر امیرمهدی بدیع

"یونانیان و بربرها" مجموعه‌ای 15 جلدی از "امیرمهدی بدیع" است. هر جلد از این مجموعه به ردپایی در تاریخ می‌پردازد و گاه ردپاهای جعلی را شناسایی می‌کند و به خواننده معرفی می‌کند. نگارنده تصویر غلط یونانیان را در مقابل سایر اقوام شناسایی و بررسی می‌کند و به دنبال آن زندگی و رفتار متکبرانه اسکندر و گزارش‌ها و دیدگاه‌های مورخین یونانی را تجزیه و تحلیل می‌کند. وی همچنین به بررسی روابط دو کشور و دو تمدن درجه یک جهان باستان نیز پرداخته که نشان می‌دهد این دو جهان به ظاهر ناهمگون، بدون توجه به تعصبات قومی و نژادی، مکمل یکدیگر بوده‌اند؛ اما مورخان ناآگاهانه و گاه مغرضانه، حقیقت را نادیده گرفته و تلاش‌هایی برای جعل تاریخ کرده‌اند. یک مثال عالی در کتاب‌های "یونانیان و بربرها" حمله مقدونیه به ایران است.
درگیری‌های بین ملت‌ها و قبایل، به‌ویژه در زمان حاکمان مستکبر یا دیکتاتوری، سابقه طولانی دارد. موفقیت تمدن در یونان، به ویژه آتن و اسپارت از یک سو و ایران هخامنشی از سوی دیگر، منجر به مقابله‌ی منفعت اقتصادی، تاثیرات فرهنگی و در نتیجه جنگ و کشمکش بین دو طرف شد. "امیرمهدی بدیع" در یکی از مجلدهای "یونانیان و بربرها"، با قرار دادن شوش در مقابل آتن، چهره‌ی دیگر تاریخ، که در واقع چهره اصیل تاریخ ایران است را برجسته می‌کند و توضیح می‌دهد که چگونه برخورد اجتناب ناپذیر دو ابرقدرت زمانه، توسط مورخین یونانی توصیف شده است.
در این میان، تصویر واقعی لشکرکشی خشایارشا به یونان و آثار آن و نیز دروغ هایی که هرودوت در این زمینه گفته نیز نشان داده شده است. "امیرمهدی بدیع" در "یونانیان و بربرها"، قسمت‌های برجسته در نزاع ایرانیان و یونانیان را مشخص می‎کند و حقایق را پیش چشم خواننده، موشکافی می‌نماید.

کتاب یونانیان و بربرها

امیرمهدی بدیع
امیرمهدی بدیع (۱۲۹۴ - ۱۳۷۳) تاریخ‌شناس، نویسنده و پژوهشگر ایرانی است. اثر مهم او کتاب یونانیان و بربرها در ۱۵ جلد است؛ که به زبان فرانسوی نوشته شده و به تحریف‌های تاریخ‌نگاران یونانی دربارهٔ ایران باستان می‌پردازد. این اثر به باور پیر اوبه، ناشر فرانسوی آن «ضمن درسی که از روش‌شناسی به ما می‌آموزد، به یاری تاریخ نگاران منحصراً یونانی که بیرحمانه و آشکارا آنان را مورد انتقاد قرار می‌دهد، به نحوی موفقیت‌آمیز چیزی را استوار می‌کند که بسیاری حس کر...
دسته بندی های کتاب یونانیان و بربرها
قسمت هایی از کتاب یونانیان و بربرها (لذت متن)
درباره یونان باستان چه می دانیم؟ یونانی که از ابتدای تاریخ تا صدر اسلام روابط و برخوردهای گوناگون با ایران داشته است، گاه جزئی از شاهنشاهی هخامنشی و گاه همسایه و هم مرز آن در شمال غربی قلمرو ایران زمین بوده است و مهد فیلسوفان، سیاستمدران و خطیبان شناخته شده است. درباره هرودوت که اروپایی ها به غلط و عمدا او را «پدر تاریخ» کرده اند و درباره غرض ورزی های او در نقل تاریخ و مخصوصا روابط آتن با ایران چه مقدار اطلاع داریم. این به اصطلاح «پدر تاریخ» نه فقط نسبت به ایران کینه می ورزیده که حتی در مورد یونانیان غیر آتنی نیز دست به تحریف تاریخ و سرهم بندی جعلیات زده است چندان که مورخ یونانی دیگری به نام پلوتارک در همان عصر باستان کتابی در افشای جعلیات و تحریفات او با عنوان در خباثت هرودوت تألیف کرده بوده است… این تحریفات و جعلیات در طی بیست و چهار قرن همواره به عنوان تاریخ واقعی رویت شده اند و مورد قبول قرار گرفته اند تا سی و چند سال پیش که یک محقق و مورخ ایرانی با مطالعه دقیق کتاب هرودوت و همه کتاب های یونان پرده از آنها برداشت و با تألیف مجموعه پانزده جلدی یونانیان و بربرها «روی دیگر تاریخ» را نشان داد.