نادر ابراهیمی

نادر ابراهیمی

نادر ابراهیمی (زاده ۱۴ فروردین ۱۳۱۵ در تهران – درگذشته در تاریخ ۱۶ خرداد ۱۳۸۷، تهران)، داستان‌نویس معاصر ایرانی بود. او علاوه بر نوشتن رمان و داستان کوتاه در زمینه‌های فیلم‌سازی، ترانه‌سرایی، ترجمه، و روزنامه‌نگاری نیز فعالیت کرده‌ است. ابراهیمی، همراهِ بهرام بیضایی و ابراهیم گلستان، از اندک‌شمار سخنوران ایرانی به‌شمار می‌رود که هم در سینما و هم در ادبیات کار کرده و شناخته شده بوده‌اند. نادر ابراهیمی تحصیلات مقدماتی خود را در زادگاهش یعنی شهر تهران گذراند و پس از گرفتن دیپلم ادبی از دبیرستان دارالفنون، به دانشکده حقوق وارد شد. اما این دانشکده را پس از دو سال رها کرد و سپس در رشته زبان و ادبیات انگلیسی به درجه لیسانس رسید. نادر ابراهیمی چندین فیلم مستند و سینمایی و همچنین دو مجموعه تلویزیونی را نوشته و کارگردانی کرده، و آهنگ‌ها و ترانه‌هایی برای آن‌ها ساخته‌است. او همچنین توانسته‌است نخستین مؤسسه غیرانتفاعی ـ غیردولتی ایران‌شناسی را تأسیس کند؛ که هزینه و زحمت‌های فراوانی برای سفر، تهیه فیلم و عکس و اسلاید از سراسر ایران و بایگانی کردن آن‌ها صرف کرد؛ ولی چنان‌که باید، شناخته و به‌کار گرفته نشد و با فرارسیدن انقلاب و جنگ، متوقف شد.

کتاب های نادر ابراهیمی

ابوالمشاغل


مردی در تبعید ابدی


یک عاشقانه ی آرام


قصه زندگی یک برگ


یک گوشه ساکت جنگل


قصه دو کبوتر


پنجره های دنیای کوچک من


این باغ بزرگ باورنکردنی


ما ارمنی های این آب و خاکیم


آتش بدون دود (جیبی)


مویه کن سرزمین محبوب من


بزی که گم شد


کلاغ ها


براعت استهلال


تکثیر تاسف انگیز پدربزرگ


لوازم نویسندگی


پهلوان پهلوانان


انسان،جنایت و احتمال


تضادهای درونی


فردا شکل امروز نیست


مکان های عمومی


ابن مشغله


آتش بدون دود (شومیز)


بار دیگر شهری که دوست می داشتم


چهل نامه کوتاه به همسرم


داستان های کوتاه 2


بر جاده های آبی سرخ


عاشقانه ها


Quarante lettres courtes a ma femme


نیروی هوایی


کتاب صوتی یک عاشقانه ی آرام


آن شب که تا سحر


حکایت آب خنک


سار و سیب


سنجاب ها


گربه های من


همه ی گربه های من


حکایت آن اژدها


سفرهای هامی و کامی 2


سفرهای هامی و کامی 3


سفرهای هامی و کامی 4


سفرهای هامی و کامی 1


برادرت را صدا کن


قصه گلهای قالی


جای او خالی


دور از خانه


عبدالرزاق پهلوان


رونوشت،بدون اصل


آدم آهنی


بیشتر بخوانید

ژانر فانتزی، پرورشگاه تخیل و خلاقیت

زمانی در تاریخ بشر، تمامی آثار ادبی به نوعی فانتزی به حساب می آمدند. اما چه زمانی روایت داستان های فانتزی از ترس از ناشناخته ها فاصله گرفت و به عاملی تأثیرگذار برای بهبود زندگی انسان تبدیل شد؟

مسیر پر فراز و نشیب نمایشنامه ها در قرن بیستم

در اوایل قرن بیستم و در اغلب کشورهای اروپایی، تمایزی میان نمایش های ساده و خیابانی با آثار جدی تر به وجود آمد.

چرا باید کودکان را با داستان ها آشنا کنیم

داستان ها نقشی مهم و حیاتی در رشد و پیشرفت کودکان دارند. کتاب هایی که می خوانند و شخصیت هایی که از طریق ادبیات با آن ها آشنا می شوند، می توانند به دوستانشان تبدیل شوند.

6 دلیل برای خواندن داستان های کوتاه

ضرباهنگ سریع، طرح داستانیِ یک وجهی، و وجود ایجاز از ویژگی های «داستان های کوتاه» هستند