هارولد پینتر

هارولد پینتر

هارولد پینتر، زاده ی 10 اکتبر 1930 و درگذشته ی 24 دسامبر 2008، نمایشنامه نویس، فیلمنامه نویس، کارگردان و بازیگر انگلیسی بود.پینتر در محله ی هکنی در شرق لندن به دنیا آمد و بزرگ شد. او دوران مدرسه را در همین محله گذراند و در رشته های دوی سرعت و کریکت فعالیت می کرد. پینتر در همان دوران، در نمایش های مدرسه بازیگری می کرد و شعر می نوشت. او سپس به آکادمی سلطنتی هنرهای دراماتیک رفت اما دوره ی تحصیلی اش را کامل نکرد. بعد از آن، پینتر به آموزشگاه مرکزی تئاتر رفت و در تئاترهای رپرتوار در ایرلند و انگلیس مشغول فعالیت شد. او در سال 1956 با بازیگری به نام ویوین مرچنت ازدواج کرد و سال بعد، صاحب یک پسر شد. پینتر در سال 1975 از همسرش جدا شد و در سال 1980 با آنتونیا فریزر ازدواج کرد.پینتر دوران حرفه ای خود را به عنوان نمایشنامه نویس با نگارش «اتاق» در سال 1957 آغاز کرد.او همچنین در اجرای نمایشنامه های خودش و چند نویسنده ی دیگر به عنوان بازیگر روی صحنه رفت و نزدیک به پنجاه اثر نمایشی را کارگردانی کرد. پینتر در دوران حرفه ای خود بالغ بر پنجاه جایزه ی مختلف کسب کرد که مهم ترین آن ها، جایزه ی نوبل ادبیات در سال 2005 بود.هارولد پینتر سرانجام در سال 2008 بر اثر سرطان کبد چشم از جهان فرو بست.
جایزه نوبل ادبیات
برنده جایزه نوبل ادبیات در سال 2005

:: هارولد پینتر در نمایشنامه هایش، پرده از پرتگاهِ پنهان شده در زیر حرف های بی ارزش روزمره برمی دارد و درِ اتاق های بسته ی ظلم و ستم را می گشاید. ::
جایزه ی فرانتس کافکا
برنده جایزه ی فرانتس کافکا در سال 2005

کتاب های هارولد پینتر

خاکستر به خاکستر


فیلم نامه پروست


صداها


آسایشگاه


سرایدار و زبان کوهستانی


درد مختصر و آسایشگاه


اتاق و بالابر غذا


سه تک گویی


مدرسه شبانه و کلکسیون


جشن تولد


شبی بیرون از خانه


جشن تولد و تک گویی


بازگشت به خانه


کتاب صوتی اتاق


کولوس و چند اثر دیگر


خیانت


دیالوگ با سه نفر


ضیافت


جشن و مدرسه شبانه


شبی بیرون از خانه


وقت ضیافت


نه، اشتباه می کنید


پدر و مادرها هم آدم اند


بیشتر بخوانید

مسیر پر فراز و نشیب نمایشنامه ها در قرن بیستم

در اوایل قرن بیستم و در اغلب کشورهای اروپایی، تمایزی میان نمایش های ساده و خیابانی با آثار جدی تر به وجود آمد.

هارولد پینتر، ساکن دنیای تهدیدها

اصلی ترین موضوعی که پینتر با آن زندگی می کرد و به آن می پرداخت، «بیگانگی انسان» بود.

«تئاتر ابزورد»: معناباختگی بر روی صحنه

اگرچه شروع «تئاتر ابزورد» اغلب در آثار آوانگارد مربوط به دهه های 1920 و 1930 در نظر گرفته می شود، خاستگاه های آن در حقیقت به مدت ها قبل باز می گردد.