کتاب کوی غزل ها

Lyrics Alley
کد کتاب : 110336
مترجم :
شابک : ‏‫‭978-6227720716‬‬
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 340
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2010
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب کوی غزل ها اثر لیلی ابوالعلا

کتاب «کوی غزل‌ها»، نوشته‌ی لیلی ابوالعلا، رمانی ظریف و باطراوت است که پیچیدگی‌های خانواده، فرهنگ و سنت کشور سودان در دهه 1950 میلادی را به شکلی ماهرانه به تصویر می‌کشد. ابوالعلا از طریق داستان‌های درهم‌تنیده‌ی خانواده‌ی ابوزید، کاوشی غنی و نکته‌سنج از تنش‌های میان مدرنیته و سنت در جهانی همواره در حال تغییر ارائه می‌دهد.
در قلب این رمان، داستان کاراکتر نور، پسر باهوش و جاه‌طلب خانواده‌ی ابوزید قرار دارد که آرزوی تحصیل پزشکی در بریتانیا را در سر می‌پروراند. در کنار سفر نور، داستان خواهرش، زبیده نیز وجود دارد که تلاش می‌کند تا جایگاه خود را در دنیایی بیابد که انتظار دارد او در نقش‌های جنسی پیچیده قرار بگیرد.
نثر ابوالعلا غنایی و زنده است و خیابان‌های شلوغ خارطوم و مناظر سرسبز سودان را تداعی می‌کند. شخصیت‌های رمان، پیچیده و در عین حال کاملا قابل درک‌اند. هر یک از اعضای خانواده‌ی ابوزید چشم‌اندازی منحصربه‌فرد از دنیای در حال تغییر اطراف خود ترسیم می‌کنند.
یکی از قوی‌ترین جنبه‌های کتاب «کوی غزل‌ها»، کاوش ابوالعلا در تنش‌های همیشگی و تاریخی میان سنت و مدرنیته است.آرزوی نور برای رهایی از انتظارات خانواده و دنبال‌کردن رویاهایش در غرب با مقاومت پدرش روبرو می‌شود که جاه‌طلبی‌های پسرش را تهدیدی برای ثبات خانواده می‌داند. در همین حال، مبارزات زبیده با نقش‌ها و انتظارات جنسیتی، تفسیری تکان‌دهنده درباره‌ی محدودیت‌هایی که در جامعه‌ی سنتی سودان برای زنان وجود دارد، ارائه می‌کند.
به طور کلی، کتاب «کوی غزل‌ها»، رمانی قدرتمند و عمیقا تکان‌دهنده است که تفحصی پربار و همه جانبه درباره‌ی خانواده، فرهنگ و سنت به نمایش می‌گذارد. این رمان برای هر خواننده‌ای که علاقه‌مند به کشف پیچیدگی‌ها و بحران‌های هویتی جهان معاصر است، انتخابی فوق‌العاده خواهد بود.

کتاب کوی غزل ها

لیلی ابوالعلا
لیلا فواد ابوللا (عربی: لیلى فؤاد ابوالعلا؛ زادهٔ ۱۹۶۴) نویسنده داستان، مقاله‌نویس و نمایشنامه‌نویس اهل سودانی است که در آبردین، اسکاتلند مستقر است. او در خارطوم سودان بزرگ شد و در سال 1990 به اسکاتلند نقل مکان کرد و در آنجا فعالیت ادبی خود را آغاز کرد. ابوللا تا سال 2023 شش رمان و چندین داستان کوتاه منتشر کرده است که به پانزده زبان ترجمه شده است. محبوب‌ترین رمان‌های او، مناره (2005) و مترجم (1999) هر دو داستان‌های زنان مسلمان در بریتانیا را نشان می‌دهند و در فهر...