کتاب تاریخ بی خوابی

Insomnia: A Cultural History
کد کتاب : 133802
مترجم :
شابک : 978-6229316948
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 200
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2007
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 24 اردیبهشت

معرفی کتاب تاریخ بی خوابی اثر ایلوند سامرز برنر

کتاب «تاریخ بی خوابی» نوشته‌ی ایلوند سامرز برنر، یک نگاه ژرف و جامع به پدیده‌ی بی‌خوابی از منظر تاریخی و فرهنگی است. این اثر چندرشته‌ای، بی‌خوابی را از زوایای مختلف از جمله پزشکی، ادبیات، هنر و فلسفه مورد بررسی قرار می‌دهد. سامرز برنر، که خود از بی‌خوابی رنج می‌برد، در این کتاب سعی می‌کند تا تاریخچه و تجربه‌ی بی‌خوابی را در طول قرن‌ها و در میان فرهنگ‌های مختلف ردیابی کند. این کتاب در شش فصل و با عناوین: ۱. بی‌خوابی در دنیای باستان؛ ۲. عشق، کار، اضطراب؛ ۳. خواب عقد؛ ۴. شب امپراطوری؛ ۵. شهرهایی که هرگز نمی‌خوابند؛ ۶. سیم‌کشی شده، تنظیم‌شده است.
نویسنده با استفاده از منابع متنوعی از جمله متون ادبی، آثار هنری، نوشته‌های فلسفی و گزارش‌های پزشکی، نشان می‌دهد که چگونه بی‌خوابی همواره یک چالش انسانی بوده است و اساسا به این می‌پردازد که بی‌خوابی چیست. او تعریفی از پزشکان ارائه می‌دهد که بی‌خوابی را ناتوانی همیشگی در به‌ خواب رفتن و باقی‌ماندن در حالت خواب می‌دانند. او استدلال می‌کند شاید چیزی که ما می‌دانیم این باشد که معنای بی‌خوابی چیزی بیش از فقدان خواب است، اما درک معنایش آسان نیست. او با بررسی بی‌خوابی در قرون گذشته سعی دارد به تغییر جهان‌بینی در گذشته و عصر حاضر بپردازد و همچنین می‌گوید این تغییر جهان‌بینی کی و کجا آغاز شد.
او در این کتاب تلاش می‌کند، نه به‌صورت متقن، بلکه به‌صورت اکتشافی به اینگونه از پرسش‌ها پاسخ دهد. یکی از نکات قوت این کتاب، نگاه چندبعدی آن به بی‌خوابی است. سامرز برنر نه‌تنها به جنبه‌های پزشکی و علمی این پدیده می‌پردازد، بلکه آن را در بستر فرهنگی و اجتماعی آن نیز مورد بررسی قرار می‌دهد. او نشان می‌دهد که چگونه بی‌خوابی در ادبیات، هنر و فلسفه بازتاب یافته و چگونه تجربه‌ی آن در طول زمان تغییر کرده است. علاوه‌بر این، کتاب به بررسی نقش بی‌خوابی در خلاقیت و تفکر انسانی می‌پردازد و نشان می‌دهد که چگونه برخی از بزرگترین اندیشمندان، هنرمندان و نویسندگان تاریخ از بی‌خوابی رنج می‌بردند و این تجربه چگونه بر آثار آنها تأثیر‌گذاشته است. او همچنین از تجربیات شخصی خود به‌عنوان یک بی‌خواب برای درک بهتر این پدیده استفاده می‌کند.
به‌طور کلی کتاب «تاریخ بی‌خوابی»، یک اثر چندرشته‌ای ارزشمند است که به خوانندگان کمک می‌کند تا بی‌خوابی را از منظری متفاوت و جدید درک کنند. این کتاب نه‌تنها برای متخصصان و محققان در زمینه‌های مرتبط، بلکه برای هر@کسی که به تجربه‌ی بی‌خوابی علاقه‌مند است یا با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، جذاب و آموزنده می‌باشد.

کتاب تاریخ بی خوابی