کتاب شهری که زیر درختان سدر مرد

A city that died under the cedar trees
کد کتاب : 13468
شابک : 9789646751164
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 604
سال انتشار شمسی : 1388
سال انتشار میلادی : 2000
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : ---

برنده ی دومین دوره جایزه منتقدان و نویسندگان مطبوعات

شایسته تقدیر جایزه ی مهرگان ادب 1379

معرفی کتاب شهری که زیر درختان سدر مرد اثر خسرو حمزوی

"شهری که زیر درختان سدر مرد" مشهورترین رمانی است که به قلم "خسرو حمزوی" به نگارش درآمده و توانسته عناوین "برنده ی دومین دوره جایزه منتقدان و نویسندگان مطبوعات" و "شایسته تقدیر جایزه ی مهرگان ادب 1379" را به خود اختصاص دهد. "شهری که زیر درختان سدر مرد" از جمله داستان هایی است که به دلیل شروع زیبا و تکنیکی آن مورد تحسین قرار گرفته است. داستان در یک جغرافیای تماما خیالی و ساخته ی ذهن نویسنده اتفاق می افتد و از توصیفات "خسرو حمزوی" در می یابیم که این مکان، با نام "سالیان سفلا"، جایی است دلمرده و ساکت که آدم هایش نیز همچون خلوت بودن غیرعادی اش، عجیب و غریبند و مناسباتشان هم از خودشان عجیب تر.
معلمی تازه کار به اسم کیان، از ولایت خود که جایی است به نام "بدخش" به "سالیان سفلا" می آید؛ کل این منطقه، تحت تسلط فردی به نام جریر است که مردم او را همچون یک قدیس می پرستند و جریر هم از این سلطه ی معنوی، نهایت استفاده را می برد. حالا جریر، یک گوشه در تخت خواب افتاده و آن قدر ناتوان و بدحال است که حتی نمی تواند حرف بزند.
کیان با دیدن اهالی و آداب و رسوم غریبشان، تلاش می کند تا با آن ها مقابله کند اما در این راه به هر دری که رجوع می کند، به رویش بسته می شود. او در این بین اسیر عشق هم می شود و قصه ی "شهری که زیر درختان سدر مرد" از "خسرو حمزوی" در فضایی که به بخش های جنایی، عرفانی، عاشقانه و اجتماعی تقسیم شده، جان می گیرد.

کتاب شهری که زیر درختان سدر مرد

خسرو حمزوی
خسرو حمزوی زاده ۱۳۰۸ نویسنده و شاعر ایرانی است. تحصیلات او در رشتهٔ اقتصاد بود، اما از آغاز جوانی به نویسندگی و شاعری روی آورد. حمزوی توانست با رمان شهری که زیر درختان سدر مرد (۱۳۷۹) برندهٔ دورهٔ دوم جایزه منتقدان و نویسندگان مطبوعاتی و همچنین نامزد دریافت جایزهٔ مهرگان در سال ۱۳۸۰ شود. پس از سال ۱۳۸۶ هیچ اثر جدیدی از او منتشر نشده است. به‌گفتۀ خود حمزوی، سه اثر او، یعنی افسانۀ مامیران، در بیشه‌های آسوریک و در هرم نیم‌روز، در انتظار دریافت مجوز نشر قرار دارند.
قسمت هایی از کتاب شهری که زیر درختان سدر مرد (لذت متن)
جزء جزء شدن کلی بزرگ است که ذهن مرا پریشان کرده؛ شادیمان را غافل و نوک زبانی، بی هیچ درنگ و اندیشه ای با کلمه هایی تکرار می کنیم، اندوهمان را با عبارتهایی موروثی که حتا از تداعی و تجسم خالی شده زمزمه می کنیم، کلی بزرگ را شکسته ایم و مانند غبار و خرده ریزی به سر و روی خود پاشیده ایم. توان حلول در آن کل بزرگ را از دست داده ایم...