کتاب وسوسه ی آنتونیوس قدیس

La Tentation de saint Antoine
کد کتاب : 14731
مترجم :

شابک : 978-9644487248
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 272
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 1874
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب وسوسه ی آنتونیوس قدیس اثر گوستاو فلوبر

کتاب "وسوسه آنتونیوس قدیس" یگانه اثر نویسنده زبردست،"گوستاو فلوبر" میباشد.او راجع به این اثرش این چنین میگوید:این کتاب حاصل تمام عمر من است.وسوسه آنتونیوس قدیس ثمره ی بسیار زیاد از سی سال تجربه اندوزی "فلوبر" در خصوص حوزه داستان نگاری و نتیجه مطالعه های بسیار زیاد و سخت کوشانه او در خصوص تاریخ ادیان و دنیا می باشد. مضامین این اثر تحقیقی جدال همیشگی آدمی با وسوسه های نفسانی و شیطانی بوده است.

آنتونیوس به دلیل عزلت نشینی به صحرای طیبه رفته و در همان جا شیطان به پیش او می آید تا با وسوسه کردن او را از دین خارج کند.در وسوسه آنتونیوس قدیس، مرد زاهد که شخصیت اصلی داستان نیز هست، در بدو امر تجلی چنین تصویری است. شخصیتی که در تنهایی و عزلت خود گرفتار آمده است و میان دو ورطه بی انتها، یعنی خیر و شر، با امیال حیوانی و غرایز خود به جدال می پردازد. تردیدی نیست که همین دیدگاه دوگانه به گیتی است که باعث شده تا فلوبر به کرّات از آراء و اندیشه های مانویت استفاده کند. او به موازات شکل گیری شخصیت آنتونیوس، درمی یابد که مشکلات و معضلات این قدیس درحقیقت بازتابی از مشکلات خود اوست و هر چه بیشتر در کار خود پیش می رود احساس می کند که شخصیت داستانش نیز به او نزدیک تر و نزدیک تر می شود. درست همانند آن چه در مورد اما بواری یا فردریک مورو روی داد.

زاهد گوشه نشینی که در صحرای طیبه با افکار و تخیلات شگفت انگیز خود تنها مانده است، درحقیقت شکل دیگرگون فلوبر خلاقی است که در وادی هنر خود را با تخیلات حیرت انگیز و وسوسه کننده اش تنها می بیند. تنها، در برابر خیر و شر، نیکویی و پلیدی؛ و این پرسش همیشگی که آیا باید به آن چه می بیند، به حسیات و حتی هنجارهایی که بدان ها اعتقاد دارد پای بند بماند یا نه؟ این که شاید تمامی آن چه را می بیند وهمی بیش نیست و دلیلی برای انتخاب وجود ندارد. این که شاید اصلا چیزی به نام خیر و شر وجود ندارد.

و برای آن که از تأثیر این اثر اطمینان حاصل کند از دو تن از دوستانش به نام Bouillet و Du Camp خواست تا پیش از تحویل اثر به ناشر، آن را مطالعه کنند. پاسخی که این دو به فلوبر دادند مأیوس کننده بود. به این معنا که از او خواستند تا این اثر را فراموش و اندیشه نگارش آن را برای همیشه از ذهن خود دور کند. کافی بود که فلوبر برای این نظرخواهی از دوستان دیگری کمک می گرفت؛ دوستانی که در داوری های خود ملایم تر بودند. به این ترتیب، این احتمال زیاد بود که وسوسه آنتونیوس قدیس پیش از مادام بواری روانه بازار نشر و، به تبع آن، تنها یک برداشت از آن ارائه شود و فلوبر نیز هیچ گاه به این فکر نیفتد که برداشت های دوم و سوم را نیز بنویسد و تغییراتی در متن و شکل و جزییات داستان پدید آورد.

کتاب وسوسه ی آنتونیوس قدیس

گوستاو فلوبر
گوستاو فلوبر، زاده ی 12 دسامبر 1821 و درگذشته ی 8 می 1880، رمان نویس فرانسوی بود.فلوبر در روئان در شمال نورماندی به دنیا آمد و در همان سنین کودکی، نویسندگی را آغاز کرد.او در سال 1840، روئان را به مقصد پاریس ترک کرد و در پایتخت به تحصیل در رشته ی حقوق پرداخت. فلوبر در پاریس دوستان اندکی داشت که یکی از آن ها، ویکتور هوگو بود. او در سال 1846 و پس از تجربه ی یک حمله ی صرع، پاریس را ترک گفت و مطالعه ی حقوق را رها کرد. فلوبر هیچوقت ازدواج نکرد و مخالف سرسخت بچه دار شدن بود. او در اغلب زندگی اش از ب...
قسمت هایی از کتاب وسوسه ی آنتونیوس قدیس (لذت متن)
شیطان : در آسمان بالا و بالاتر رو؛ هیچ گاه به بامش دست نخواهی یافت! میلیاردها و میلیاردها قرن به ژرفای جهان فرو رو؛ هیچ گاه به قعرش راه نخواهی جست- چه، نهایتی نیست، بامی نیست ، نه فرازی هست و نه فرودی و نه نهایتی؛ و لایتنهاهی مطلق جزیی از خداست که دیگر صرفا بخشی از فضا نیست که این یا آن اندازه بزرگ باشد ، بلکه خود بی کرانی است ! 236 آنتونیوس : با این همه ، روزی او را خواهم دید! شیطان : لابد با آمرزیدگان، مگر نه؟ آن هم هنگامی که فانی از لایتناهی محظوظ شود ، در مکانی کوچک که وجود مطلق را محصور می کند! آنتونیوس : چه اهمیتی دارد؟ باید بهشتی برای خوبی وجود داشته باشد و دوزخی برای پلشتی! شیطان : مگر الزام عقلانیت توست که قانون حاکم بر گیتی را وضع می کند؟ تردیدی نیست که وجود پلشتی برای خداوند علی السویه است ، چرا که زمین از بدی آکنده است! آیا از روی ناتوانی است که این بدی را تاب می آورد یا از روی بی رحمی است که تغییری در آن پدید نمی آورد؟ آیا می پنداری او مدام مترصد آن است که کاستی های دنیا را همچون ، اثری ناقص، اصلاح کند؛ آیا می اندیشی بر هر یک از حرکات موجودات ناظر است، از پرواز پروانه گرفته تا اندیشه آدمی؟ هیچ گاه قادر نخواهی بود تا گیتی را در تمامی وسعتش دریابی ؛ به همین سبب نیز نمی توانی انگاره ای از دلیلش، یا مفهومی صحیح از آفریدگار را در ذهن مجسم کنی؛ حتی نمی توانی به درستی درک کنی که گیتی بی انتهاست - چرا که باید ابتدا از لایتنهای مطلق درک صحیحی داشته باشی!