کتاب انفجار در کلیسای جامع

Le Siècle des Lumières
قرن روشنفکری
کد کتاب : 16760
مترجم :
شابک : 978-9644484957
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 479
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 1962
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب انفجار در کلیسای جامع اثر آله خو کارپانتیه

قرن روشنفکری (با عنوان انگلیسی انفجار در کلیسای جامع) یک رمان تاریخی است که توسط آلخو کارپانتیه نویسنده و موسیقی دان کوبایی نوشته شده است. این کتاب داستان سه یتیم ممتاز از هاوانا را دنبال می کند ، در حالی که آنها با ماجراجوی فرانسوی ویکتور هوگو دیدار می کنند و درگیر آشفتگی انقلابی می شوند که در پایان قرن هجدهم میلادی ، جهان اقیانوس اطلس را لرزاند. این کتاب که که در ابتدا در سال 1962 منتشر شد ، یکی از تأثیرگذارترین آثار است که در دوره ی موسوم به "Boom American Latine" نوشته شده است.
قرن روشنفکری به عنوان یکی از بزرگترین رمان های تاریخی آمریکای لاتین شناخته می شود. این رمان تاریخی به تأثیر انقلاب فرانسه بر کارائیب می پردازد. شخصیت های اصلی همه اعضای یک خانواده هستند: دو خواهر و برادر ، کارلوس و صوفیا و پسر عموی آنها استبان. روایت آن به ماهیت چرخه ای کنترل ، تخریب و توسعه در طول انقلاب می پردازد. قرن روشنفکری از نظر سبکی ، عناصری از اگزیستانسیالیسم و رئالیسم جادویی را در بر می گیرد و تنش بین اروپا و آمریکای لاتین را که در بسیاری از آثار دیگر کارپانتیه یافت می شود ، به خوبی نشان می دهد.

فرهنگ به اعتقاد کارپانتیه که خود مظهر این باور است، چیزی عینی است. هر یک از داستان هایش براساس داده هایی صریح و عینی استوار است که رنگ شخصی نیز دارند. «این جهان خاکی» حاصل سفری است که او به اتفاق لویی ژووه louis Jouvert هنرپیشه ی نامدار فرانسوی، در سال 1943 به هاییتی کرد. «مرزجدایی آب ها» نتیجه ی کاوشی است در کرانه های اورینوکی، «شکار انسان» ترجمان دانسته های خصوصی اوست از موطن خود و بخشی از «قرن روشنفکری» در گودالوپ نوشته شده است که در صحنه ی قسمتی از ماجراهای داستان است.
از این گذشته وصف این فرهنگ یا فرهنگ ها بسیار دقیق نیز هست. نوشته‎ ی داستان نویس را می خوانیم، اما در خلال آن یک جا با دانشمند جای دیگر با تاریخ نویس یا جغرافی دان، کاشف، قوم شناس و گردآورنده فولکلور یا موسیقی شناس و آهنگساز یا گیاه شناسی آشنا می شویم که از زبان شاعر با ما سخن می گوید.
تعادل میان شاعر غالبا خیال پرداز و داستان سرایی که واقعیت را به دقت وصف می کند یکی از ویژگی های قابل توجه کارپانتیه است. هیچ یک از این دو نقش بر دیگری نمی چربد. در داستان های او که ساخته هایی موسیقی گونه اند، روایت و وصف واقعیت بر حسب اقتضا، جای خود را به تغزل می دهد و غوغای غنا، چنان که در آوای ارکستری سرکشی می کند و به آسمان می رسد، اما به هنگام در اختیار می آید و این در آثار نویسندگان آمریکای لاتین کمتر دیده می شود.

کتاب انفجار در کلیسای جامع

آله خو کارپانتیه
آله خو کارپانتیه (۱۹۸۰ - ۱۹۰۴) در شهر لوزان سوییس به دنیا آمد. پدرش معماری فرانسوی و مادرش معلم زبان روسی بود. وقتی هشت ساله بود، پدر و مادرش به کوبا رفتند. کارپانتیه در دانشگاه هاوانا مشغول تحصیل معماری شد، اما وقتی پدر و مادرش از هم جدا شدند، تحصیل را کنار گذاشت و وارد کار نقد سیاسی و فرهنگی شد. کارپانتیه انقلابی در رمان «آمریکای لاتین» به پا کرد. او ناتورالیسم را به اوج رساند و خالق رئالیسم جادویی بود. «گام های گمشده»، «نیایش بهار»، «استفاده از روش»، «انفجار در کلیسای جامع»، «شکار انسان»، ...
نکوداشت های کتاب انفجار در کلیسای جامع
Built around the exciting and timely theme of revolutionary-turned-tyrant.
این کتاب حول موضوع هیجان انگیز و به روز انقلابی که منجر به دیکتاتوری شد نوشته شده است.
New York Times Book Review New York Times Book Review

Woven into the story is a complete history and geography of the Caribbean
تاریخ و جغرافیای کاملی از کارائیب که در داستان بافته شده است.
Times Literary Supplement Times Literary Supplement

قسمت هایی از کتاب انفجار در کلیسای جامع (لذت متن)
با ابن بشارت بادزن های برگ نخل یا پنکه های ابریشمین چینی یا کاغذین رنگی از جنبش باز می ایستادند، اما عمر این سکون کوتاه بود و مردم به زودی باز شروع می کردند هوا را، که بار دیگر میان دیوار بلند اتاق ها در بند مانده بود به هم زدن، تا نسیمکی پدید آید. این جا نور، همراه با سپیده دم زودرس، که آن را به درونی ترین اتاق ها می رساند، و حتی از پرده ها و پشه بند ها می گذراند، به ساچمه های گرما مبدل می شد، خاصه حالا، در فصل باران و طوفان، بعد از رگبار تند نیمروز. چه رگباری که آبشاری بود همراه با آذرخش و تندر، که بادها را می چلاند و به سرعت خالی میکرد و کوچه ها را زیر سیل می برد و بخار از همه جا بر می خیزاند و هوا باز مثل حمام دم میکرد.