کتاب معمای فراوانی

The Paradox of Plenty
رونق های نفتی و دولت های نفتی
کد کتاب : 18934
مترجم :
شابک : 978-9641850717
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 432
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1997
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 12
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب معمای فراوانی اثر تری لین کارل

معمای فراوانی اثر تری لین کارل توضیح می دهد که چرا در میان دو قله ی رونق عظیم نفتی در سال های هزار و نهصد و هفتاد میلادی، دولت های صادر کننده ی نفت نظیر ونزوئلا، ایران، نیجریه، الجزیره و اندونزی انتخاب کردند که مسیرهای توسعه ی عام المنفعه ای داشته باشند و نهایتا به عواقب ناامید کننده ی مشابهی تن در دادند. این کتاب که کاملا مستند بوده و از لحاظ تئوری و نظریات هم نوآورانه عمل کرده است، عوامل چندگانه ای نظیر اقتصاد، سیاست و اجتماع را که ماهیت یک کشور نفت خیز را تعیین می کنند شفاف سازی کرده و از انسجام بروکراسی های عمومی تا درجات استقرار مرکزی و الگوهای سیاست گذاری، همه را تبیین میکند.
کارل مدعی است که کشورهای نفت خیز، با وجود این که متفاوت و نابرابر به نظر می رسند، با عملکردهای جمعی و کلاس اجتماعی مشابهی مشخص می شوند. در این کشور ها، وابستگی به نفت منجر به اتکای نامتناسب بر دخل نفتی و خرج عمومی به حساب کشورداری می شود. رونق های نفتی که باعث ایجاد توهم ثروت و توسعه می شوند در واقع سبب ناپایدار شدن رژیم ها از طریق تقویت زمینه های وابسته به نفت و تضعیف دیگر ظرفیت های کشور می شوند.
نتایج بررسی های قاطعانه ی کارل، راهبردهای انتخابی وساختاری را از طریق شفاف سازی تصمیمات سیاست گذاران یکی کرده است. تصمیماتی که در دل تعامل موسسات و بنگاه ها با بازارهای بین الملی و داخلی جاسازی شده است. این راهبرد که کارل توسط آن ضرورت ساختاری را تشریح می کند، از بخش رهبری حکومت ها استفاده کرده و از آن برای نقطه ی آغاز در شناسایی انتخاب های تعیین کننده بهره می برد و با بررسی جنبه های پویایی خود کشور پایان می یابد.

کتاب معمای فراوانی

دسته بندی های کتاب معمای فراوانی
قسمت هایی از کتاب معمای فراوانی (لذت متن)
چرا رونق نفتی با چنین سرعتی به رکود بدل شد؟ این نتیجه بالاخص هنگامی حیرت آور است که عظمت آن رونق را ببینیم. ثروت انتقال یافته از کشورهای واردکننده نفت به کشورهای صادرکننده نفت در ۱۹۷۳ و دوباره در۱۹۸۰ درآمدهایی نصیب شان کرد که از درآمد در اختیار آن ها در کل یک قرن قبل بیش تر بود. بااین حال، منافع واقعی عایدشده با اندازه این انتقال ثروت ارتباطی نداشت. صرف نظر از این که آیا تجربه این کشورها شباهتی با غول های خیالی دن کیشوت یا افسانه باستانی شاه میداس یا رونق های کالایی گذشته داشت یا خیر، نتایج یکسان هستند: هجوم یکباره و ناگهانی ثروتی عظیم همیشه به « خیر و صلاح » نیست. در حقیقت، همان طور که نظریه پردازان بیماری هلندی اشاره کرده اند، منابع ارزی که بسیار خواهان و طرفدار داشت به جای آن که موهبت الهی باشد به آسانی به نفرین الهی تبدیل می شود.

درآمد بادآورده عظیم در ۷۴-۱۹۷۳ کشورهای صادرکننده نفت را شگفت زده کرد. در دهه ۱۹۶۰ قیمت ها اندکی کاهش پیدا کرد و ثابت شد، سپس قیمت ها در ۷۴-۱۹۷۳ چهار برابر شد و در ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۹ آرام آرام افزایش یافت تا این که مجددا در۸۱-۱۹۷۹ دو برابر شد و این بار به اوج خود یعنی ۵/ ۳۲ دلار در هر بشکه رسید. قیمت ها در بازار نقدی حتی به۴۰ دلار در بشکه افزایش یافت ( جدول الف.۱ را ببینید. جداول در پیوست آماری را با پیشوند الف در سراسر متن مشخص ساختیم ) . این حادثه یکی از قابل توجه ترین انتقال های منابع بین المللی در طی تاریخ بود ثروتی ناگهانی، عظیم و غیرمنتظره. با هر معیاری که بنگریم تاثیر این تکانه بیرونی استثنایی بود. تقریبا یک شبه اقتصاد و دولت کشورهای صادرکننده را متحول ساخت. اثر آنی جهش قیمت عبارت بود از افزایش بی سابقه پس انداز ملی همه صادرکنندگان؛ نسبت پس انداز ملی به تولید ناخالص داخلی در اندونزی، ایران و نیجریه بین ۱۹۶۸ و ۱۹۷۴ بیش از دو برابر شد. کشورهایی مثل ونزوئلا و الجزایر نیز جهش چشمگیری در درآمدهای اکتسابی به ثبت رساندند.