کتاب زیباشناسی چیست؟

Qu'est ce que l'esthétique
کد کتاب : 19427
مترجم :
شابک : 978-9642090303
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 392
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1997
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب زیباشناسی چیست؟ اثر مارک ژیمنز

زیبا شناسی بار دیگر در دستور کار فلسفه قرار گرفت. زمانه ما که برای نبرد با پایان اعلام شده ی هنر عجله دارد، هدف این رشته را آشکار می داند.
با این حال، زیبایی شناسی نسبتا جدید است: تأمل در هنر تاریخ موازی با عقلانیت است. مارک ژیمنز پیشرفت خود را در اینجا دنبال می کند.
در عصر روشنگری بود که زیبایی شناسی مستقل شد و توانست دیده شود. و این زمانی بود که مسئله ی زیبایی به عنوان دسترسی به معنا و حقیقت ازلی شد. بنابراین راه‌های مختلفی باز می‌شود: علم زیبایی (Kunstwissenschaft) نه قوه قضاوت کانتی است و نه فلسفه هنر، بین سنت و مدرنیته، این تصور هگل بود از زیبایی شناسی. از این رو تغییرات بزرگ در دیدگاهی که در قرن بیستم وجود داشت رخ داد: نقطه عطف زیبایی‌شناختی در فلسفه، که توسط نیچه افتتاح شد. چرخش سیاسی در زیبایی شناسی (به ویژه لوکاچ، هایدگر، بنیامین، آدورنو)؛ چرخش فرهنگی زیبایی شناسی (گودمن، دانتو و غیره).
به ندرت اثری پانورامای دقیقی را ترسیم کرده است که از زیبایی شناسی دیروز تا امروز مفید باشد، در حالی که کاملا به روز است و مخاطب را با جزئیات و زیر و بم های این مقوله آشنا می کند. این کتاب برای کسانی که به هنر و فسلفه علاقه مند هستند و می خواهند زیبا شناسی را از صفر آغاز کنند کتابی کاملا مناسب و جامع است.
این کتاب توسط محمدرضا ابولقاسمی ترجمه شده است و نشر ماهی آن را منتشر کرده است.

کتاب زیباشناسی چیست؟

دسته بندی های کتاب زیباشناسی چیست؟
قسمت هایی از کتاب زیباشناسی چیست؟ (لذت متن)
آنچه به وجود آمد صرفآ مجموعه ای از اصطلاحات و واژگان نبود که به هدف سروسامان دادن به مطالب پراکنده ی ازپیش موجود مدون شده باشد. نکته ی جدید، توجهی بود که از این تاریخ به بعد همزمان به هنر اعصار گذشته و هنرمندان و آثار هنری همان روزگار مبذول می شد. اما این خودمختاری زیباشناسی به راستی چه معنایی دارد؟ با وجود سابقه ی طولانی فعالیت هنرمندان در طول اعصار گوناگون، چرا زیباشناسی در قرن هجدهم پدیدار شد؟ در واقع هنر در تمامی دوران ها و در همه ی سرزمین ها وجود داشته است. اگر از دوره ی نوسنگی بگذریم، آیا نمی توان گفت که قرون مختلف، از روزگار کهن یونانی لاتینی گرفته تا عصر حاضر، براساس دوره های مختلف شکوفایی هنری از یکدیگر متمایز می شوند؟ با توجه به این مطالب، چگونه باید تأخیر پیدایش تأملات مستقل و اختصاصی درباره ی آفرینش هنری را توضیح داد؟

علی رغم برخی پیوستگی ها، معنای «خودمختاری زیباشناسی» متفاوت است از معنای «خودمختاری هنر». می خواهیم درباره ی تفکر اختصاصی ای بحث کنیم که فرض می گیرد موضوع مورد بررسی اش( یعنی هنر )معین و مشخص است. پس نخست باید یادآوری کنیم واژه ی هنر که از واژه ی لاتین ars (به معنای کنش، عمل و مهارت) مشتق شده، از قرن یازدهم تا قرن پانزدهم میلادی به فعالیت هایی اطلاق می شد که با صناعت و پیشه وری و کار یدی، یعنی کارهای اساسآ دستی، مرتبط بودند.