کتاب شناخت داستان

Shenakht Dastan
کد کتاب : 21600
شابک : 978-9643517861
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 535
سال انتشار شمسی : 1395
سال انتشار میلادی : 2013
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب شناخت داستان اثر جمال میرصادقی

"شناخت داستان" به قلم "جمال میرصادقی"، در واقع دربردارنده ی دو کتاب است که بخش ابتدایی آن داستان و ادبیات را مورد بررسی قرار می دهد و بخش دوم آن به مساله ی "شناخت داستان" می پردازد. در قسمت ابتدایی این کتاب، ماهیت ادبیات و تعریف ادبیات با سه فاکتور معیارهای نسبی که اثر را شکوهمند می سازند، کیفیت تخیلی اثر و ارتباط معنادار آن با دنیای واقع ارائه می شود و انواع ادبی یونان و روم باستان شامل حماسه، شعر غنایی، تراژدی و ساختار و شخصیت پردازی آن، کمدی و کمدی نویسان بزرگ یونان باستان، انواع کمدی، شعر تعلیمی، قصه، رمانس، داستان کوتاه و رمان معرفی می گردد.
در ادامه صورت های مختلف قصه های منثور در متون ادبی فارسی تشریح شده که به قصه هایی در فنون و رسوم کشورداری، بازگوی شرح احوال و ذکر کرامات عارفان، ذکر مفاهیم عرفانی، فلسفی و دینی به وجه تمثیل یا رمزی، قصه هایی که بعد واقعی و اخلاقی آن ها به هم آمیخته، قصه های تاریخی، از زبان حیوانات، در باب تعلیم و تربیت، با محتوای گوناگون، با الگوی هزار و یک شب، در ارتباط با امثال و حکم فارسی و عربی، با ساختار و معنای لطیفه و قصه هایی که حاوی حکایات و ماجرای های اشخاص هستند می پردازد.
داستان بدون پیرنگ، زبان گفتاری قصه های عامیانه ی فارسی، نمونه هایی از کتاب قصه، شناخت داستان کوتاه و رمان، تاملاتی در باب داستان، کارگاه داستان و چگونگی شروع داستان نویسی با تکیه بر عناصری همچون صحنه، شخصیت، عمل داستانی، پیرنگ و بازنویسی تنها بخشی از مطالب گسترده ی کتاب "شناخت داستان" به قلم "جمال میرصادقی" می باشد.

کتاب شناخت داستان

جمال میرصادقی
جمال میرصادقی (زاده ۱۹ اردیبهشت ۱۳۱۲) نویسنده ایرانی است. او دانش‌آموختهٔ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران است و تا کنون حدود ۴۳ جلد کتاب، رمان، داستان بلند و نقد ادبی و مجموعه مقالات، از او منتشر شده‌است.مال میرصادقی در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۱۲ خورشیدی در تهران به دنیا آمد. فارغ‌التحصیل دانشکده ادبیات و علوم انسانی از دانشگاه تهران در رشته ادبیات فارسی است. جمال میرصادقی مشاغل گوناگونی داشته‌است. کارگری، معلمی، کتابدار دانشسرای تربیت معلم، کارشناس آزمون سازی در سازمان ا...