کتاب نویسنده، نقد و فرهنگ

Author, Criticism and Culture
کد کتاب : 21425
مترجم :
شابک : 978-6003760981
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 448
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1970
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب نویسنده، نقد و فرهنگ اثر گئورگ لوکاچ

"نویسنده، نقد و فرهنگ" کتابی است که در آن برخی از مهم ترین آرای "گئورگ لوکاچ"، اندیشمند و فیلسوف مشهور مجارستانی گردآوری شده است. عقاید "گئورگ لوکاچ" بر بسیاری از متفکران و مکاتب فلسفی، تاریخ و نقد ادبی در قرن بیستم تاثیرگذار بود که از جمله ی این افراد می توان به "تئودور آدورنو"، "لوسین گلدمن"، "تری ایگلتون"، "والتر بنیامین"، "فردریک جیمسون" و "ایشتوان مساروش" اشاره کرد.
کتاب "نویسنده، نقد و فرهنگ" بهترین مقالات "گئورگ لوکاچ" در زمینه های زیبایی شناسی، فرهنگ، نقد، نظریات ادبی و بسیاری از موارد دیگر را در بردارد که گستره ی عظیمی از کارهای بزرگان ادب همچون "شکسپیر"، "گوته"، "تولستوی"، "زولا"، "فلوبر"، "لسینگ" و ... را مورد بررسی قرار می دهد. این کتاب از شش مقاله و یک نامه تشکیل شده که عمده ی گفتمان های موجود در آن، به آثار دوران ابتدایی و میانی "گئورگ لوکاچ" بر می گردد.
برای دانستن و درک کامل این امر که منتقد فلسفی کیست و ارتباط طبیعی او با هنرمند خلاق چیست، باید بر اتحاد و یگانگی فلسفه، تاریخ ادبیات و نقد آن تاکید کرد. در "نویسنده، نقد و فرهنگ"، "گئورگ لوکاچ" نویسنده ی متخصص ادبی را که تنها با جهان ادبیات آشناست، در برابر منتقدان کلاسیکی همچون "شیلر"، "دیدرو"، "گوته"، "بالزاک" و دیگر منتقدانی از این دست قرار می دهد؛ چرا که معتقد است نویسندگان اخیر، هرگز متخصص محض ادبی نبوده اند و دائما تلاش کرده اند تا پژوهش های انجام شده در مورد ماهیت هنر و مسائل خاص و ملموس هنری را با مسائل مبرم و اساسی فرهنگی و اجتماعی زمان خود پیوند دهند. به این ترتیب "گئورگ لوکاچ" در این اثر مهم ترین نظریات خود را در باب "نویسنده، نقد و فرهنگ" اظهار می دارد.

کتاب نویسنده، نقد و فرهنگ

گئورگ لوکاچ
گئورگ لوکاچ (Georg Lukács، زاده ۱۸۸۵ - درگذشته ۱۹۷۱) فیلسوف، نویسنده، منتقد ادبی، و تئوریسین و مبارز کمونیست مجار، کمیسر فرهنگ و آموزش در جمهوری شورایی مجارستان در ۱۹۱۹ و از سران انقلاب ۱۹۵۶ مجارستان بود.از لوکاچ آثاری در زمینهٔ تئوری مارکسیستی زیبایی‌شناسی که با کنترل سیاسی هنرمندان مخالف بود، دفاع از انسانیت و تشریح مفهوم ازخودبیگانگی برجای مانده‌است. او یکی از بنیانگذاران مارکسیسم غربی بود.لوکاچ در ۱۳ آوریل ۱۸۸۵ در بوداپست در خانواده‌ای بانکدار و موفق متولد شد. والدین...
دسته بندی های کتاب نویسنده، نقد و فرهنگ
قسمت هایی از کتاب نویسنده، نقد و فرهنگ (لذت متن)
گوته اصرار دارد که شعر حماسی با همه ی روی دادها در قالب گذشته برخورد می کند و درام بر خلاف آن تمامی کنش را معاصر می کند. بدین سان گوته تمایز سبکی حماسه و درام را معین می کند؛ درام نسبت به حماسه بر پایه ی بسیار بلندتری از انتزاع قرار می گیرد؛ درام گرد کشاکشی واحد متمرکز است؛ و هر آن چه به طور مستقیم یا غیرمستقیم به کشاکش مربوط نباشد باید به عنوان عنصری آشوبنده و زاید کنار گذاشته شود. توان مندی درام نویسی چون شیکسپیر از برداشت متنوع و غنی او از کشاکش برمی آید. در مورد حذف همه ی جزئیاتی که به کشاکش مربوط نمی شود هیچ تفاوت بنیادی میان شیکسپیر و یونانیان نیست.