کتاب روستای ما

A Village in Anatolia
کد کتاب : 24160
مترجم :
شابک : 978-6005026528
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 223
سال انتشار شمسی : 1388
سال انتشار میلادی : 1950
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب روستای ما اثر محمود مقال

«روستای ما» از جمله رمان های انتقادی و اجتماعی ترکیه در سال هایی است که این کشور هنوز قدم در راه توسعه نگذاشته بود. این رمان توانست با زبان طنزآلودش، هم مردم و روشنفکران و هم دنیا را با ادبیات مردمی در ترکیه آشنا کند. ادبیاتی متعهد به جامعه فرودستی که زیر سردرگمی و بی توجهی دولتمردان کمر خم کرده و در سخت ترین شرایط زیستی به سر می بردند. محمود مقال خود متعلق به طبقه فرودست بود و زبان داستانش را هم از میان همین مردم برداشته بود.
بد نیست بدانید که دولت وقت ترکیه چاپ این رمان را تا سال ها ممنوع کرده بود چون اعتقاد داشت که تصویری سیاه و ناامیدکننده از وضعیت مردم روستاها ارائه داده است. دولت حتی کار را به جایی رساند که نام دهکده ای را که مقال توصیفش کرده بود تغییر داد. اما گویا تاثیر قلم نویسنده به اندازه ای زیاد بود که هم کتاب به زبان های مختلف ترجمه شد و هم سرانجام دولتمردان ترکیه کوشیدند به جای نفی واقعیت ها به بهسازی امور روستاها بیندیشند و توسعه و آبادانی را آغاز کنند.
توفیق سبحانی علاوه بر ترجمه داستان، حواشی جالبی را به کتاب افزوده است. از بازتاب ترجمه این کتاب به زبان های مختلف نوشته و نامه ای را که طی آن نویسنده از چاپ کتابش در ایران ابراز خرسندی کرده، در صفحات ابتدایی اثر آورده است. عکس هایی از محمود مقال و زادگاهش – که روستای محل وقوع داستان است – بخش دیگری از این ضمائم است.
توفیق سبحانی درباره «روستای ما» گفته است: زبان محمود مقال هم می گزد و هم تسکین می دهد. موفقیت اش هم در همین است… فکر می کنم این داستان یک شهرنگاری یا ده نگاری است. برخی اغراق ها و کنایه هایش جزو زبان قصه گویی محمود مقال است وگرنه در پایبندی او به واقعیت تردیدی وجود ندارد. اتفاقات درون کتاب اعم از مصائب زندگی در روستا و سنت گرایی هنوز هم در خیلی جاها دیده می شود.

کتاب روستای ما

محمود مقال
محموت مقال (1930 ، گالاچا ، آكسارای - 10 اوت 2018 ، آنكارا) نویسنده، شاعر و معلمی ترکیه بود كه جنبش "ادبیات دهكده" را در سال 1950 با انتشار كتاب خود "Bizim Köy" (دهكده ما) آغاز كرد.مقال در سال 1930 در همایش دمیرچی در منطقه گوللاچ Aksaray به دنیا آمد. در سال 1943 تحصیل ادبیات و شعر را در موسسه دهکده Ivriz آغاز کرد. اشعار او برای اولین بار در سال 1945 در مجله "Türk'e Doğru" و در سال 1946 در مجله "Köy Enstitüsü" منتشر شد و او با توجه به یادداشت های دهکده خود در مجله Varl...