کتاب کتاب ارواح شهرزاد

the book of shahrzad's ghosts
س‍ازه ه‍ا، ش‍گ‍رده‍ا و ف‍رم ه‍ای داس‍ت‍ان ن‍و
کد کتاب : 24933
شابک : 978-9643114954
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 344
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2004
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 7
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب ارواح شهرزاد اثر شهریار مندنی پور

"کتاب ارواح شهرزاد" اثر "شهریار مندنی پور" کتابی است در باب "س‍ازه ه‍ا، ش‍گ‍رده‍ا و ف‍رم ه‍ای داس‍ت‍ان ن‍و" که نویسنده تمام علاقمندان به مطالعه در این حوزه، علی الخصوص افرادی که آشنایی مقدماتی با داستان نویسی و نقد دارند را به خواندن آن دعوت می کند. "کتاب ارواح شهرزاد" از چهارده فصل تشکیل شده که نام هر فصل با خلاقیتی مبتنی بر داستان شهرزاد، به توضیح یکی از عناصر تشکیل دهنده ی داستان می پردازد. برای مثال نویسنده برای توضیح چرایی نوشتن، عنوان "نه پرسش ابوالهول"، جهت تشریح نثر عنوان "آواز بر تل برج بابل"، برای عنصر شخصیت عنوان "ارواح شهرزاد"، در تشریح زاویه ی دید عنوان "سپیده دمان شهرزاد"، در باب زمان عنوان "ثانیه های شنی شهرزاد" و دیگر عناوینی از این دست را انتخاب نموده است. کتاب علاوه بر فصول ذکر شده دارای یک مقدمه و ضمیمه ای با مضمون آشنایی با داستان نو می باشد و "شهریار مندنی پور" در مقدمه کتاب به نحوه ی جمع آوری اطلاعات و چگونگی نوشتن اثر اشاره کرده است.
"شهریار مندنی پور" در هر فصل از "کتاب ارواح شهرزاد" که از ساختار جستارگونه ای بهره مند است، درآمدی مختصر از عنصر مورد نظر، تعریف آن، جایگاه و نحوه ی پرداخت و حضور آن در داستان نویسی کلاسیک، دگرگونی هایی که طی زمان متحمل شده و نوع پردازش نوین و مدرن آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. با وجود تخصصی بودن مطالب مطرح شده در "کتاب ارواح شهرزاد" و سنگین بودن مباحثی که گاه به آن ها استناد شده، نویسنده تلاش کرده تا حد امکان، جمع بندی مطالعات خود در این زمینه را به همراه تجربیات و نظرات شخصی اش با بیانی روان و سهل الوصول به مخاطب عرضه کند.

کتاب کتاب ارواح شهرزاد

شهریار مندنی پور
شهیار مندنی‌پور در ۲۶ بهمن ۱۳۳۵ در شیراز به دنیا آمد. نخستین مجموعه داستان او به نام سایه‌های غار در سال ۱۳۶۸ منتشر شد. او مدت‌ها سردبیر هفته‌نامهٔ توقیف‌شدهٔ عصر پنجشنبه بود و هم‌اکنون در آمریکا به سر می‌برد. او از مهم‌ترین نویسندگان نسل سوم داستان‌نویسی ایرانی محسوب می‌شود که داستان‌هایش به لحاظ فرم و زبان از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. وی در دانشگاه‌های هاروارد و بوستون کالج و تافتس تدریس کرده‌است.
قسمت هایی از کتاب ارواح شهرزاد (لذت متن)
شخصیت، یکی از سازه ها، یا عناصر داستان است. همراه با روند تاریخ که شخصیت فرد، تک بارگی ( فردیت ) یا انسان تک و تار و تنها، از توده های تاریخی بیرون کشیده شد و صاحب اهمیت گردید که در همین دوران هم تصادفی نیست پدید آمدن علم روان شناسی شخصیت داستانی هم به نسبت سایر سازه های داستان، صاحب ارج و اهمیت بیش تری گردید. مثلا همچنان که پلات ( پیرنگ ) اهمیت ارسطویی، و سپس اهمیت رئالیستی اش را از دست داد، یا ساحتی دیگر از آن جلوه گر شد، یا همچنان که ماجرا و حادثه پردازی ( به قصد سرگرمی و هیجان خواننده ملال گرفته ) به خصوص با شورشگری های دلچسب رمان نو اهمیت خود را از دست داد، و سینمای هالیوودی، و تلویزیون، زحمت این کار را از دوش رمان و داستان برداشتند؛ شخصیت منزلت تازه ای پیدا کرد در داستان. همچنین، همچنان که عکس و فیلم، امکان تصویر کردن تصاویری از سرزمین های دوردست و ناشناخته را فراهم آوردند، مکان پردازی ( جای گاه ) و مسئولیت ارائه تصاویر از مکان های نادیده، به شیوه کیپلینگ و حتا کنراد، از گرده داستان برداشته شد. و اصلا جذابیت این کار، که زمانی باعث می شد رمان هایی که ماجرایشان در سرزمین های دوردست رخ می دهد، دست به دست بگردند، نیز از میان رفت. ( اما بد نیست که همین جا، یادآوریم چرخه های گونه ای تکرار، یا تشابه را در مسیر تحول و تکامل: این گونه که در این حوزه مورد بحث ما، اگر مکان های نادیده و ناشناخته قاره ها، در رمان های جدید رخت بربستند، اما با پدیداری رئالیسم جادویی، نوعی دیگر از مکان عجیب و نادیده، مثل ماکوندو و کومالا ( پدرو پارامو ) پدیدار شد. این بار مکان اما خیالی است. )