کتاب از خط تا مثلث تعارض

Az Khat ta Mosallas-e Ta'aroz
کد کتاب : 27254
شابک : 978-6006454177
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 248
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2018
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 9
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب از خط تا مثلث تعارض اثر نیما قربانی

"از خط تا مثلث تعارض" اثری است به قلم "نیما قربانی" که در هفت فصل، مفهوم مثلث تعارض را به تصویر می کشد. این مفهوم که از روان درمانی پویشی که به صورت فشرده و در کوتاه مدت به نگارش درآمده، برخاسته است، قابلیت فهم عملی پیرامون مقوله ای همچون دفاع و اضطراب را در تئوری روانکاوی مهیا می کند. مفهوم مثلث تعارض که بر پایه ی مفهوم اضطراب علامتی زیگموند فروید دریافت شده، ابتدا توسط ایزرل و بعد از او به وسیله ی مالان، به صورت نظام مند، طبقه بندی شد. در واقع مثلث تعارض شیوه ی فرار انسان ها از حسی ناخوشایند، درد آور و تهدید کننده را در پاسخ به اتفاقات ناگوار، به تصویر می کشد.
احساساتی که ما به عنوان حس بنیادی در نظر می گیریم، به دلیل ضربه های روحی و روانی که در دوران کودکی به شخص وارد می شوند، با اضطراب هم سو می گردند. این اضطراب ها، سبب فعالسازی واکنش هایی در ذهن و رفتار می شوند که از آن ها با عنوان دفاع یاد می شود؛ مکانیسم های دفاعی، برخورد سازنده را با حقایق سنگین و درد آور زندگی غیرممکن می کنند. در صورت استفاده تکرار شونده و فاقد تناسب از این مکانیسم های دفاعی، مشکلات روانشناختی در انسان بروز پیدا می کند. تعارضی که به این شکل در رابطه های مختلف خود را نمایان می کند، به عنوان مثلث شخص، یعنی رابطه های مهم سابق، حال و رابطه ی درمانی شخص در نظر گرفته می شود.
"از خط تا مثلث تعارض" به قلم "نیما قربانی" طی هفت فصل، موضوعات فرار از واقعیت های درونی و بیرونی، دفاع های درون شخصی و بین شخصی، احساسات، اضطراب، هیجان های اساسی و تاثیرگذار بر سلامت و فرایند های نظم بخش را مورد بررسی قرار داده است.

کتاب از خط تا مثلث تعارض

نیما قربانی
دکتر نیما قربانی متولد سال 1346 ، استاد دانشگاه تهران و دانشگاه تنسی به همراه پی. جی. واتسو می باشد. وی مدل خودشناسی انسجامی را به عنوان یکی از فرایندهای محوری شخصیت صورت بندی کرده است. دکتر قربانی سوپروایزر رسمی انجمن بین المللی درمان های پویشی - تجربه ای در روان درمانی پویشی فشرده و کوتاه مدت است.
دسته بندی های کتاب از خط تا مثلث تعارض
قسمت هایی از کتاب از خط تا مثلث تعارض (لذت متن)
ظرفیت آدمی در مواجهه با واقعیت های زندگی محدود است. از روزی که نطفه ی ما بسته می شود، مدام با حقایقی روبرو می شویم که فراتر از ظرفیت ماست و باید چنان سینه را فراخ کنیم که احساس ناشی از واقعیت پیش رو را تاب آوریم و بتوانیم به عمل سازنده ای دست بزنیم تا با آن واقعیت کنار بیاییم. کنار آمده و نیامده، بعدی در راه است. اما چه کنیم که خیلی از مواقع سینه مان آنقدر فراخ نیست که احساسات منتج از واقعیت را در خود هضم کند، یا دست هایمان آنقدر بلند و قدر نیست که حقیقت پیش رو را اهلی کنیم. نه تاب احساس ناشی از حقیقت پیش رو را داریم و نه می توانیم طوری با آن ارتباط برقرار کنیم که به نفع ما و احساسات و نیازهایمان باشد. این امر در خصوص حقایق تلخ و شیرین هر دو مصداق دارد. ظرفیت محدود برای لذت بردن و ترس از موفقیت پدیده چندان نادری نیست. گاهی تاب تلخی را نداریم و گاهی تاب شیرینی را. گاهی تاب درد ناشی از فقدان و آزار را نداریم و گاهی تاب شیرینی وصال و پیروزی را. اینجاست که در ذهن ما روش های گریز از واقعیت درون و برون بیدار و تقویت می شود، روش هایی که جزئی از ساختار فطری ذهن و مغز ماست. محدودیت ذهن ما در مواجهه با احساسات منتج از واقعیت های گوناگون به یمن مظاهر زندگی مدرن بیشتر و بیشتر شده است. انسان های قرون گذشته مملو از شور و ترس از زندگی بودند که این شور و ترس در اسطوره ها نمایان است. اسطوره ها نشان می دهند که بشر گذشته چگونه زندگی را تجربه می کرد و چگونه تجربه های درونی و احساسی خود را در قالب داستان هایی در جهت فهم و درک رویدادهای زندگی، به بیرون از خود فرا می افکند. این داستان ها تلاشی خودکار و ناهشیار برای تحمل احساسات برخاسته از درد زندگی و ابهام زدایی از جهان مملو از راز بود، که بیش از آنکه جهان بیرون را تبیین کند، جهان درون را هویدا می ساخت.