کتاب سعدی در غزل

Sa'di dar Qazal
کد کتاب : 28227
شابک : 978-9644486234
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 404
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب سعدی در غزل اثر سعید حمیدیان

کتاب «سعدی در غزل» اثر سعید حمیدیان است. این کتاب درباره‌ی سعدی، شاعر غزلسرای ایرانی است و نویسنده تلاش کرده تا به پرسش‌هایی پیرامون این شاعر پاسخ دهد. این کتاب به بررسی جنبه‌های مختلف غزلیات سعدی می‌پردازد. نویسنده در پی آن است تا با استفاده از روش‌های تحلیلی و تطبیقی، اشعار سعدی را مورد بررسی قرار دهد. سعی نویسنده در این کتاب پرداختن به شاعر فارسی‌گوی ایرانی از زاویه‌ای بی‌طرف است. یکی از ویژگی‌های «سعدی در غزل» که می‌تواند برای خواننده جذاب باشد این است که در بسیاری از بخش‌های کتاب، مقایسه‌‌هایی میان سعدی و حافظ انجام شده‌ است که این قیاس با توجه به متفاوت بودن این دو شعر در بسیاری زمینه‌ها خالی از لطف نیست.
اما یکی از سوالات متداول درباره‌ی اشعار سعدی این است که شعرهای سعدی عاشقانه است یا عارفانه؟ حمیدیان در «سعدی در غزل» در پی یافتن نوع عشق سعدی است. همچنین حمیدیان در این کتاب به بررسی غزل سعدی از نظر شکلی و فرمی هم پرداخته است. نویسنده‌ کتاب «سعدی در غزل» را در پنج بخش نوشته است که شامل: بخش اول با عنوان «از پیشینه‌ها و پیشینیان» درباره‌ی شخص و شعر سه شاعر در حدود سده‌ی ششم (سنایی، انوری و خاقانی) است. بخش دوم این کتاب نام «گونه‌های غزل سعدی» را بر خود دارد و کوششی در جهت تقسیم‌بندی‌ غزل او بر مبنای نشانه‌هایی است که غزل عارفانه را از غیر آن متمایز می‌کند. در بخش سوم هم که «تنه و شاخه‌ها و شکوفه‌ها» نام دارد، نویسنده به بررسی اندیشه و تجارب سعدی از عالم حیات (تنه) و بیان بازتاب آن‌ها در کل آثار او پرداخته است. بخش چهارم کتاب «سعدی در غزل» با نام «در پیوند بنمایه ها» بر ریشه‌های مهم غزل سعدی و بررسی شیوه‌های اصلی و خاص او در سرایش غزل استوار است. اما در بخش پنجم که «از سهل و ممتنع» نام دارد به عالی‌ترین ویژگی‌های شعر سعدی پرداخته شده است.

کتاب سعدی در غزل

سعید حمیدیان
سعید حمیدیان (زادهٔ ۱۳۲۴ در تهران) استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی است. وی در سال ۱۳۴۳ وارد دورهٔ کارشناسی زبان و ادبیات دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۴۷ با رتبهٔ ممتاز به پایان رساند. در سال ۱۳۵۰ به عنوان نفر اول امتحانات ورودی در دورهٔ کارشناسی ارشد پذیرفته شد و این دوره را در سال ۱۳۵۲ با رتبهٔ ممتاز سپری کرد. در همین سال به عنوان نفر اول کنکور ورودی در دورهٔ دکتری زبان و ادبیات دانشگاه تهران پذیرفته شد. دورهٔ دکتری را در سال ۱۳۵۴ با دفاع از رساله ای تحت عنوان «تصحیح، تح...
دسته بندی های کتاب سعدی در غزل